a skrev:
Var bor den där billiga gubben.Han får gjärna hjälpa mig.

7 mil norr om Umeå...

När han jobbade åt BPA sa min farbror som va verkare i Umeå att dom ringde från Boden då Harry (min röris) skulle sluta å bad att få två man då han slutade..
 
Har flera ggr frågat mej själv...vad kan dom hjälpa till med som jag inte klarar själv? Kommer hela tiden till samma svar, INGET!
En bra karl reder sig själv.
Ev kommer en kille ner från Dalarna och hjälper mig med pann installation:Gör det mesta själv.Han behöver bara dra några rör.Själv är bästa dräng
Fattar inte varför ni jagar timpriser etc... när ni kan utföra allt själv??????

a: Gör det mesta själv? allt han behöver göra är att dra några rör????

Dom flesta rörpulare tycker att slutet expansionskärl är det rätta.Har det idag
Detta eftersom försäkringsbolagen har haft synpunkter på 30-200L vatten på vinden som förr eller senare rinner ner genom bjälklaget. Funktionsmässigt är det ingen större skillnad.
OBS vid vedeldning idag ska en termisk kylning sitta på pannan även om man har ett öppet kärl. (Nyinstallation)

Mvh
Rogge
 
Det är väl många som har ett expantions kärl på vinden?
Har du ett öppet kärl så ska det vara så högt upp som möjligt. Ett öppet kärl är helt underhålls fritt.

Själv har jag mitt 150L i en garderob på övervåningen.
 
Varför debiterar en del rörpulare en timkostnad på över 700:-.Obs enbart timkostnaden.Går man till en billackerare så debiterar dom ca 800:- i timmen,men då ingår allt.Förbrukningsmaterial,lokaler,värme ja allt.Vad får man hos en rörpulare.Inget.Bara en stilla undran.Hantverk som hantverk
Jag har aldrig hört talas om någon rörpulare som tar 700:- i timmen, normal timdebitering är 400-550 kr ink moms o bil. Jag arbetar på ett företag som har filialer över hela landet även 08 området. Inkludera materialet i timpriset, vilken planet lever du på?? Sätter du in en ny panna: timpris 800 kr/h säg att de gör arbetet på 16 timmar = 12 800 kr pannan och övrigt material inkluderat. En stilla undrar vad arbetar du själv med?
Mvh Rogge
 
Jag tror YIT som satt in min panna tog 450 kr tim.Då var det en gubbe + en lärling.
 
Min kompis som är chef på dahl har kommit på varför vissa rörkrökare är så dyra.. Dom kan sitta o tjafsa om priset på typ 3 ventiler för 30:- i en timme för att dom vill ha den för 28:-
Om dom jobbat en timme så har dom tjänat betydligt mer än 6:- tyckte han..

Typ så kan det låta sa han..

Han jobbade som rörkrökare tidigare..
 
Plåtslagare.Knackar plåt.Appropå vad jag gör
Ok timpris? Förtjänst på material? Bilersättning? 8)
Min kompis som är chef på dahl har kommit på varför vissa rörkrökare är så dyra.. Dom kan sitta o tjafsa om priset på typ 3 ventiler för 30:- i en timme för att dom vill ha den för 28:-
Om dom jobbat en timme så har dom tjänat betydligt mer än 6:- tyckte han..
mmmm någon egenföretagare då. De som arbetar på något företag har inget med pris/kostnader att göra. Det finns normalt årsavtal över rabatter på tex Dahls prislista och skulle varenda röris snacka priser så fort han skulle köpa en ventil så hade varken Dahl eller rörföretaqet haft några inkomster. En röris omsätter 1-1,5 miljoner per st i ett företag och en stor del är materialet.
Rogge
 
Mkt prat om priser, o de kan jag förstå, i synnerhet om man bor i stockholmsområdet.Min röris koppla acktank böt rör mm mm tog totalt 8 timmar, för det ville han en back öl samt en pizza.........är det bara jag som har tur eller.Ps ska snart byta hela panneriet med tankar o hela köret......Ds
 
Om man har mycket kalk i vattnet ska man nog absolut inte ha någon tappvattenautomat iaf, i övrigt vet jag inte om det påverkar så mycket.

Vi installerade vår pannanläggning för 2 år sedan, en Effecta Woody Lambda med 2*750 liter ackumulatortank. Facit idag är att vi är mycket nöjda med pannan, särskilt med lambdastyrningen, men om vi skulle ha gjort om jobbet idag så hade vi valt att platsbygga en större rektangulär tank. Visst blir kanske skiktningen inte helt optimal på en som inte är rund, men det skulle uppvägas med att man får in större volym. Då kan man dessutom välja att placera sina anslutningar där man vill. Jag hade idag valt att ta ut varmvatten (till dusch mm) på ovansidan, dvs låta slinga gå ända upp, och ta ut värmen lite längre ner. På så sätt har man alltid duschvatten även det har börjat kallna på elementen. På de färdiga tankar från Effecta vi har så sitter även duschvattenuttaget ett par decimeter ner från toppen (även om det är två decimeter över värmeuttaget) vilket gör att man aldrig kan utnyttja värmen i de översta två decimetrarna i tanken!

Generalråd: Var inte småsnål nu, det kommer du att få gott om tid att ångra!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.