Hej,

Relativ elnovis här med en fundering:
Luckan till vår gamla inbyggnadsugn gick sönder och var tyvärr så uråldrig att den inte går att hitta reservdel till, så vi behöver byta. Problemet är att ugnen hade en perilex-stickkontakt och satt i ett Perilexuttag i väggen, medan alla nya eller begagnade ugnar vi nu lyckas hitta enbart har vanlig kontakt eller kräver fast installation.

Vi kan få en ugn gratis av min bror, men den är ju också 230V med vanlig kontakt. Således var vi inställda på att behöva installera ett vanligt uttag istället. Ett alternativ hade varit att sätta på en perilex-stickkontakt på 230V-ugnen, men jag är osäker på om det alltid funkar? Oavsett verkar tidigare trådar i ämnet vara ense om att man då ska vara säker på att nollan är framdraget i uttaget, vilket jag inte kan bekräfta.

Men, nu monterade jag loss gamla ugnens stickkontakt och såg då att den bara hade tre kablar inuti, inte 5. Alltså bara kopplad till L1, N och jord i gamla ugnen. Betyder det att den bara gått på enfas med Perilexkontakt, och därmed bekräftar att nollan finns i uttaget?

Kan man bara sätta på samma kontakt på nya ugnen och tuta och köra? (Eller be en elektriker göra det kanske). Uttaget är på 16A.

Kontakten från gamla ugnen ser ut så här;
Perilex-stickkontakt med tre synliga kablar (brun, blå, gul/grön) för L1, N och jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


"Nya" ugnen har följande beteckning;
Baksidan av en ugn med märkningen "230V" och symboler för anslutningarna L, N och PE, samt en varningsetikett för elektrisk fara.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för er vishet!
 
tommib
Ja. Koppla fas till L1 på den nya också. Troligen har du en häll som ligger över L2 och L3.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ja, glömde säga att bredvid ugnsuttaget finns hällens uttag, också perilex men den har dubbla 16A enligt elcentral-schemat. Så de tre faserna i "trefas" är alltså fördelade på två uttag 1+2?
 
tommib
Det verkar så i ditt fall.
Du bör kolla hur uttagen är kopplade internt för att vara säker. När jag läser ditt inlägg igen så undrar jag också hur du drog slutsatsen att gamla ugnen var kopplad på L1? Färgen brun? Den kan du inte lita på. Öppna perilexproppen och kolla vilket av stiften som är anslutet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ah, det var bara för att det stod L1 där den satt kopplad i gamla ugnen. Men det säger inget om uttagets/proppens faser antar jag?
 
tommib
Nej, inget alls. Det som säger något är vilken pinne i perilexkontakten den ledaren var ansluten till.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Ser ut så här i kontakten
Öppen vit kontakt med anslutna ledningar i olika färger: blå, brun, gul och grön.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Sök på forumet så hittar du massa nyttigt om perilex.

Enligt Wikipedia så ska det där vara L1 men inte givet att det faktiskt är kopplat så I väggen. Nu spelar det ingen roll exakt vilken fas det är så länge hällen har de andra två. Kolla om dina perilexuttag är fullkopplade bägge två och kolla hur hällen är kopplad.

Eller så struntar du i det och kopplar nya ugnen likadant som gamla, dvs till samma stift i perilexkontakten.
 
  • Gilla
HerrHermelin och 2 till
  • Laddar…
Viktiga är att det finns jordfelsbrytare och att om du har dvärgbrytare så ska dessa vara trepoängare, det vill säga inte bara ihopbyglade.
Skulle detta saknas bör det vara uppmärksam att du har enfaslaster på den gruppen i centralen.
 
Ursäkta om jag inte uttrycker mej fackmannamässigt korrekt. Men TS måste förstå vad som skrivs.
Nu tänker jag bara på ugnen:
Den sladd du skruvat bort är bara att montera på din nya ugn.
Den går ju på 1 fas 230 V
Då spelar det ingen roll vilken som är fas eller nolla. Som det är i vanliga vägguttag. Dammsugaren fungerar ju hur du än stoppar sladden i väggen, samma här.
Visst är det snyggare att vara säker på att koppla nolla o fas som det står, men det spelar ingen roll. Det viktiga är att jorden är rätt.
Men el är farligt och TS osäker. Så om du känner dej osäker låt någon annan göra jobbet.
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
Koppla den likadant som den gamla så den hamnar på rätt fas som bara används till ugnen.
 
Tack alla för er input och kunskap. Med allt jag visste och tydliga märkningar och använda standarder kände jag mig trygg nog att byta kontakten rakt av och det funkade toppen!
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.