Hej,

En byggfirma har hjälpt till med att fräsa in el samt måla om väggen i ett rum...Nu när jag kom hem har några eluttag slutat fungera.

Tittar i elskåpet i lägenheten och där ser allting bra ut. Var även nere i centrala systemet nere i källaren i BRF och enligt mitt öga ser det inte ut som att någon "propp" eller liknande har gått.

Bor förövrigt i BRF från 1890.

Är det här illa?

Tack på förhand
 
  • Bild på ett elskåp i en lägenhet, med en elmätare från Ellevid som visar nuvarande mätvärden i kWh på displayen. Märkningarna "F3" och "15" syns ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elskåp med ett antal automatsäkringar, inga synliga tecken på trasiga säkringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på ett elcentral med sex automatsäkringar och flera äldre porslinssäkringar. Text och schematisk bild är synliga på elcentralens framsida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elskåp med flera säkringar från märket Hager, inklusive en huvudbrytare och jordfelsbrytare, i ett bostadsrättsföreningshus från 1890.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hej,
Några frågor:

Är de färdiga med jobbet?

Är det uttag i det / de rum som jobbats med som ej fungerar?
 
K Klass0n skrev:
Hej,
Några frågor:

Är de färdiga med jobbet?

Är det uttag i det / de rum som jobbats med som ej fungerar?
Nej, men de lät lite häpna när jag berättade att eluttagen inte fungerade.

Eluttagen är i helt andra rum
 
Om du har anlitat en firma skulle jag ringa dom så får dom komma och felsöka.
 
  • Gilla
Alti och 1 till
  • Laddar…
Displayen på elmätaren är otydlig, men visst visar den att du saknar en fas? Sitter det mätarsäkringar i närheten av elmätaren som du kan kontrollera?
 
  • Gilla
TechChad och 7 till
  • Laddar…
Jag vet inte säkert hur din elmätare funkar, men det ser lite underligt ut vid pilarna ovan L1,L2,L3.
Det verkar som om en pil saknas (den för L1) vilket skulle kunna tyda på att den fasen saknas, t.ex. pga en trasig mätarsäkring/servissäkring.

Så kolla noggrannt igen om dina huvudsäkringar är hela, t.ex. genom att byta plats på de.
(Bäst är om du kan bryta strömmen först då man ej bör skruva ut porslinssäkringar under last)

Ha / Edit: Bo hann före :)
 
  • Gilla
Alti och 5 till
  • Laddar…
@Bo.Sil verkar som att både du och @Anders243 har rätt. Ser ut som att grannen har en extra pil jämfört med min.

Är detta något jag kan göra själv eller kommer jag behöva elektriker för detta?

Tror ni att byggarna har råkat strula till det rejält när dom har fräst in elen? Vi har tänkt anlita en elektriker för ersätta de gamla fula eluttagen med nya snygga.

Det enda byggarna har gjort är att ta bort själva eluttaget vad jag kan se.
 
  • Närbild på en elmätare som visar en avläsning på 1507,456 kWh. Mätaren har en orange knapp och små pilar på displayen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en elmätare från Ellevio som visar en avläsning på 6205,497 kWh och flera pilar, med en tydlig orange knapp under displayen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Displayen på elmätaren är otydlig, men visst visar den att du saknar en fas? Sitter det mätarsäkringar i närheten av elmätaren som du kan kontrollera?
Oj, hände något med taggen. Se inlägget ovan :)
 
M Milles123 skrev:
Oj, hände något med taggen. Se inlägget ovan :)
Det är som så att en propp löst ut, nummer 1 i rad 3. Men du behöver kolla vad dina byggare gjort innan du byter denna, samt kolla så det verkligen är till din mätare, vilket ju är högst sannolikt.

Säkringen ska vara en grå diazedsäkring gänga 2 16 A gG.

Ser att Bo undrar över mätarsäkringar, dessa är ju med i bilden i början, mycket bra med alla bilder.

Hade någon gruppsäkring i lägenheten gått, låt den i så fall vara av till felet är lokaliserat.
 
  • Gilla
Raimo T och 4 till
  • Laddar…
G Gott1 skrev:
Det är som så att en propp löst ut, nummer 1 i rad 3. Men du behöver kolla vad dina byggare gjort innan du byter denna, samt kolla så det verkligen är till din mätare, vilket ju är högst sannolikt.

Säkringen ska vara en grå diazedsäkring gänga 2 16 A gG.

Ser att Bo undrar över mätarsäkringar, dessa är ju med i bilden i början, mycket bra med alla bilder.

Hade någon gruppsäkring i lägenheten gått, låt den i så fall vara av till felet är lokaliserat.
Stort tack för svar!

Denna som har gått? Vit rund detalj, förmodligen en del av en djup infälld installation i en vägg, med gul och vit kakel ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bör vi vara oroliga över byggarna har gjort själva infräsningen?
 
M Milles123 skrev:
Stort tack för svar!

Denna som har gått? [bild]

Bör vi vara oroliga över byggarna har gjort själva infräsningen?
Ja.
Antingen är det ett stort sammanträffande. De kanske körde kraftiga maskiner som löste din gruppsäkring som de gång på gång återställde till mätarsäkringen blev för varm.
De kanske hade en kraftig maskin som de kopplade till ditt Ugnsuttag Perilex för att kunna få ut 16A

Lustigt nog har jag tagit upp just det fenomenet i en annan tråd. Då blir det ingen selektivitet.

Det kan även funnits ett fel i deras verktyg som visade sig på slutet. Typiskt då är att mätarsäkringen hinner gå.

Du kan göra så att du låter dina gruppsäkringar i lägenheten vara nere och byt mätarsäkring.

Nu har du två alternativ och vore jag du skulle jag välja detta.

Du slår till, grupp efter grupp. Löser det ut igen låter du den gruppen vara ute för felsökning.

Eller så gör du felsökning först om du bedömer att det kan vara möjligt att de skadat något, försök föreställ dig hur ledningar går med hänsyn till dosor strömbrytare och uttag.
 
Lustigt att du ändå fick tillbaka spänningen på alla tre faser, kanske bakmatning från en annan fas. Eller bytte du denna säkring tidigare?

Nej du behöver troligen inte bekymra dig om att hantverkarna gjorde nåt fel. De använde effektstarka maskiner i kombination med andra större förbrukare i lägenheten. Så har du inte redan bytt denna säkring så gör det nu.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Lustigt att du ändå fick tillbaka spänningen på alla tre faser, kanske bakmatning från en annan fas. Eller bytte du denna säkring tidigare?

Nej du behöver troligen inte bekymra dig om att hantverkarna gjorde nåt fel. De använde effektstarka maskiner i kombination med andra större förbrukare i lägenheten. Så har du inte redan bytt denna säkring så gör det nu.
Jo, bekymra är just vad han ska.
Men jag har gett lite alternativ till vad som kan ha gått snett i mitt förra inlägg.
Har de kört maskin i ett vanligt vägguttag så kan det normalt vara säkrat 10 A. Är det äldre så är 6 A en trolig kandidat. 13 A är också förekommande och på senare tid säkrar vi uttagen 16 A till kraftiga maskiner.

Men det som talar emot att maskinen löser säkringen är att då hade ju byggarna vetat detta.
 
  • Gilla
Fågelvägen
  • Laddar…
Byt säkringen.
 
Den andre bilden på displayen med 3 pilar är nog grannens.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.