1 895 läst · 39 svar
2k läst
39 svar
Bo i träsnipa på land?
Eller tänk helt om 😊:
(bilder: Pinterest)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(bilder: Pinterest)
En stålbåt får inte ens en buckla, jag har dunkat i många grynnor ock klippor utan ett märke mer än att färgen fått sig en törn🤓possum77 skrev:
Jag hade tidigare en plastsnipa och den hade en stålskena under hela kölen och den har gått på en grynna i full fart utan skada, hela båten lyftes 30 cm och gled över.
Råbåden....
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/sjoraddningen-kritiska-behovs-nytt-sjokort-manga-kor-pa-grund
.
Redigerat:
Ta det lilla lugna nu. Vilken båt som helst tål en grundstötning i full fart om det tar på rätt ställe mot en lämpligt sluttande någorlunda slät sten. En vass sten slår däremot hål på båt som båt. Erfarenhetsmässigt har klinkbyggda träbåtar visat sig tåla ungefär lika mycket som aluminiumbåtar och det är aningen mer än en plastbåt.
Stålbåtar har jag ingen erfarenhet av.
Stålbåtar har jag ingen erfarenhet av.
Räknar man att arbetet har något värde så är plastbåt överlägset billigare att äga. Det håller jag med om. Därför har jag ingen träbåt själv.G gaidin skrev:Du pratar ju om en renovering, inte en reparation.
Grundproblemet med den båten är ju dessutom att det är trä inblandat i plasten.
Hade den byggts på korrekt sätt från början hade den hållt i hundra år och sparat 10 renoveringar av träbåtar.
Det är billigare att reparera, underhålla och äga en plastbåt jämfört med en träbåt.
Dessutom mindre arbete.
Räknar man på bara materialet tror jag att det går ungefär ut på ett. Träbåten är billigare att bygga räknat i material men den kostar i underhåll varje år och betydligt fler reparationer än plastbåten kräver. Dessutom har den i allmänhet litet kortare livslängd.
Den här snipan som jag har är byggd 1981. Tyvärr var byggaren en gammal fiskare som var van med träbåtar så han gick till skogs och högg vränger och betor av krokvuxet virke och plastade in. Helt fel men den tiden visste folk inte bättre. Också fabriksbyggen hade ofta inplastat trä i sig på den tiden.
Han använde sin gamla träsnipa från slutet på 50-talet som form för bygget. Han hade konstaterat att den båten hade ovanligt bra skrovform. Han plastade utanpå och så tog han bort det gamla träskrovet och körde med det en sommar till medan han färdigställde plastbåten på lediga stunder. Jag hade lagt märke till att den här båten rörde sig ovanligt mjukt och stadigt och torrt i hård sjögång och därför köpte jag den då jag fick en chans.
Någon gång hoppas jag att jag skall få tid och råd att riva ur den och byta ut träet mot divinycell och plasta över på nytt.
Fast friggebod kan det bara bli om det redan finns en byggnad på tomten.T topmount skrev:
Tänker man sig att ställa upp båten som "huvudbyggnad" på tomten så lär det krävas bygglov.
Absolut kan man ju ha en båt tillfälligt uppställd på sin bebyggda tomt, men om man saknar huvudbyggnad och planerar att bo i båten krävs bygglov.T topmount skrev:
Jag gillar ditt engagemang för att behålla en träbåt men att säga att det är dyrt att laga plastbåtar är fel.H heimlaga skrev:Räknar man att arbetet har något värde så är plastbåt överlägset billigare att äga. Det håller jag med om. Därför har jag ingen träbåt själv.
Räknar man på bara materialet tror jag att det går ungefär ut på ett. Träbåten är billigare att bygga räknat i material men den kostar i underhåll varje år och betydligt fler reparationer än plastbåten kräver. Dessutom har den i allmänhet litet kortare livslängd.
Den här snipan som jag har är byggd 1981. Tyvärr var byggaren en gammal fiskare som var van med träbåtar så han gick till skogs och högg vränger och betor av krokvuxet virke och plastade in. Helt fel men den tiden visste folk inte bättre. Också fabriksbyggen hade ofta inplastat trä i sig på den tiden.
Han använde sin gamla träsnipa från slutet på 50-talet som form för bygget. Han hade konstaterat att den båten hade ovanligt bra skrovform. Han plastade utanpå och så tog han bort det gamla träskrovet och körde med det en sommar till medan han färdigställde plastbåten på lediga stunder. Jag hade lagt märke till att den här båten rörde sig ovanligt mjukt och stadigt och torrt i hård sjögång och därför köpte jag den då jag fick en chans.
Någon gång hoppas jag att jag skall få tid och råd att riva ur den och byta ut träet mot divinycell och plasta över på nytt.
I ditt fall är det ju dyrt att laga båten just därför att den är gjord av trä.
Detr alltså dyrare att laga en träbåt än en plastbåt. Ditt påstående om att en ganska liten reparation av en plastbåt är dyrare än materialet till en helt ny träbåt är helt galet. Så är det ju inte och det har du ju nu själv förstått.
Köp en riktig båt nästa gång så du inte behöver renovera den var tionde år. Det blir billigare.
Jag förstår ännu inte vad du talar om.G gaidin skrev:Jag gillar ditt engagemang för att behålla en träbåt men att säga att det är dyrt att laga plastbåtar är fel.
I ditt fall är det ju dyrt att laga båten just därför att den är gjord av trä.
Detr alltså dyrare att laga en träbåt än en plastbåt. Ditt påstående om att en ganska liten reparation av en plastbåt är dyrare än materialet till en helt ny träbåt är helt galet. Så är det ju inte och det har du ju nu själv förstått.
Köp en riktig båt nästa gång så du inte behöver renovera den var tionde år. Det blir billigare.
Jag har periodvis reparerat träbåtar yrkesmässigt så jag vet mycket exakt vad materialet har kostat. Fast som jag har sagt så har det handlat om klinkbygge av inhemskt virke.
Jag vet också mycket väl var arbetstiden har kostat och det är den som blir dyr. Hutlöst dyr. Räknar man med arbetstiden blir plastbåtar överlägset billigare hela vägen.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 844 inlägg
Behövs väl inget bygglov, båten står ju på en båtvagn och kan flyttas runt mellan byggnadsnämndens besök.
Protte
Protte
Att det finns hjul under husvagnen, tiny house, mobile home, eller en båt avgör inte bedömningarna.prototypen skrev:
Dessutom så åker de sällan på besök numera.
De kollar på högupplösta satellit bilder.
Då kan de skapa tidsserier...
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Landskapsarkitekt/ trädgårdsarkitekt Borlänge
Arkitekter, Arkitektritat & Extern design -
Worx landroid. Vem kan laga? Nära Borlänge.
Robotgräsklippare -
Ta bort duschblandare - är jag trög?
Vatten & Avlopp -
Köksblandare började rinna bara hett vatten och nu det kommer lite droppar bara.
Kök -
Hur får jag bort silen på en Grohe handfatblandare? Den ligger något infälld på undersidan av kranet. Finns det en originalverktyg?
Badrum