Det går ju att spola och sen filma rören om man är orolig. Inte billigt, men bättre än att gå och oroa sig. Då får man en uppfattning om åldern på olika delar av systemet också.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det går ju att spola och sen filma rören om man är orolig. Inte billigt, men bättre än att gå och oroa sig. Då får man en uppfattning om åldern på olika delar av systemet också.
Jo men oftast är det ju i samband med en renovering, kök, badrum, gästtoa och att man har en kunnig rörmokare som bedömer behoven. Jag tror inte en kamerainspektion ger särskilt mycket mer än att det kostar en massa pengar.
 
P paralun skrev:
Jovisst men inte att byta lodräta rör och det är oftast en större "operation" i ett hus samt har en hög prislapp.

Sen har man koll på sina avloppsrör inkl rensluckor så minimeras behovet av en spolbil, har man även en egen spolslang till högtrycksaggregatet så minimerar man risken för strul ännu mer.
Slangen är bästa investeringen om man har högtryckstvätt. Spola innan det blir stopp. När det typiska gurglandet börjar. Dock viss risk om rören är riktigt dåliga.
 
C
P paralun skrev:
Jo men oftast är det ju i samband med en renovering, kök, badrum, gästtoa och att man har en kunnig rörmokare som bedömer behoven. Jag tror inte en kamerainspektion ger särskilt mycket mer än att det kostar en massa pengar.
Grejen är att det är så gott som omöjligt att okulärt bedöma återstående livslängd på rör. Kamera eller inte.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Poängen med filmning är främst att se vart det är bytt och inte. Om man nu inte vet.
 
C cpalm skrev:
Grejen är att det är så gott som omöjligt att okulärt bedöma återstående livslängd på rör. Kamera eller inte.
Jovisst går det att göra bedömningar, vid tre tillfällen, kök, gästtoa, badrum övervåning under åren har frågan kommit upp för mig och tre olika rörmokares bedömningar inkl öppnande av inspektionsluckor samt kontroll av rördragningar av rör. Sen största bytet gjordes för badrummet på övervåningen där rörmokaren konstaterade att den vågräta ledningen måste bytas. Sen såg då rörmokaren hur det lodräta röret ser ut vid kopplingsstället för ett plaströr. Från gästtoan behålls då avloppet för toan eftersom rörmokaren bedömde risken för skada på den lodräta ledningen för stor, riskbedömningen blev att det spelar mindre roll eftersom man ser röret i källaren och inte hela världen om det skulle behöva bytas i framtiden.
Varje gång har det slutat med att bedömningen av att de lodräta stammarna är i bra skick.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Poängen med filmning är främst att se vart det är bytt och inte. Om man nu inte vet.
Ok, jag ser en filmning som mycket mer nödvändig om man har problem med återkommande stopp i oftast ledningen ut, rötter som växt in eller delvist kollapsad ledning osv
 
Gillar man att hålla på mycket med avloppet och byta lite i taget är det absolut en möjlighet.
 
Krilleman
Värt att nämna är att försäkringsbolagen har en teknisk livslängd på avloppen på 50 år.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Gillar man att hålla på mycket med avloppet och byta lite i taget är det absolut en möjlighet.
Jo nu har avlopp en hög äckelfaktor och inget man gillar men har inga problem med mitt system.
Har en tvåttstugebrunn i källaren som trilskats ( full med tvättmedelssörja) men har löst sig med några spolningar med min egen spolslang.

Men allt här i livet är ju prioriteringar och byta avloppssystem finns inte med på min lista.

Sen noterar jag att det börjar dyka upp firmor även för det här som ska inspektera i likhet med att kolla ventilation... tjatig är dom!
 
Krilleman
P paralun skrev:
Sen noterar jag att det börjar dyka upp firmor även för det här som ska inspektera i likhet med att kolla ventilation... tjatig är dom!
Ja även konsumentombudsmannen har ju uttryckt sig angående dessa "tjatade" företagarna.

Dom sämsta avtalen som man tackar ja till, är dom som man inte behöver...

Tänkvärt! 👍
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.