Det här är min gamla spis (fyra plattor + ugn)
Närbild på eldiagram på baksidan av en spis, visande anslutningar och märkning för 400V, L1, L2, L3 och jordat uttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag ska byta ut den mot induktionsspis (också fyra plattor + ugn). Behöver jag tänka på nåt speciellt vad gäller den nya spisen så att jag kan plugga in den direkt i gamla uttaget?
Vägguttag och elkabel nära golvet i en köksinstallation, synligt damm och smuts på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du behöver kontrollera att nollan verkligen finns i ditt Perilex-uttag. Enklast att mäta med en spänningsprovare. Ska vara 230 V mellan alla fas och nollan.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Du behöver kontrollera att nollan verkligen finns i ditt Perilex-uttag. Enklast att mäta med en spänningsprovare. Ska vara 230 V mellan alla fas och nollan.
Om det visar sig att det finns en nolla, kan jag köpa vilken induktionsspis som helst då eller har jag fortfarande vissa begränsningar utifrån hur det där elschemat ser ut?
 
P ptk skrev:
Om det visar sig att det finns en nolla, kan jag köpa vilken induktionsspis som helst då eller har jag fortfarande vissa begränsningar utifrån hur det där elschemat ser ut?
Om det är kopplat enligt nedre bilden har du tre faser.
Du kan köpa vilken som helst som inte drar mer ström än dina säkringar tål.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Finns det nolla, jord och tre olika faser så går det bra med vilken vanlig spis (max 11 kW) som helst utom gasspis.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
P ptk skrev:
Om det visar sig att det finns en nolla, kan jag köpa vilken induktionsspis som helst då eller har jag fortfarande vissa begränsningar utifrån hur det där elschemat ser ut?
Elschemat säger inte mer än att din gamla spis kan kopplas in på antingen 2 eller 3 faser. Har du en nolla i uttaget så har du förmodligen också tre faser i uttaget. Men för säkerhets skull så bör du mäta så att du faktiskt har 3 olika faser i ditt uttag. Har du det kan du köpa vilken spis som helst som dina säkringar klarar av.
 
Nolla måste finnas. Kontrollera också ström behovet (säkringsstorlek som krävs), jämför mot vad du har. De större hällarna kan vara effekthungriga. Normalt används bara max 2 av faserna till en häll.
 
Så här ser kontakten ut, då tänkte jag att nolla inte finns
Närbild av en grå spiskontakt med tre guldpläterade stift, håller mot en ljusgrå träyta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Öppnade spisen, samma där förstås, ingen nolla
Elanslutningar med märkning och kablar i olika färger kopplade till fem terminaler, den första brun, andra svart, tredje röd, fjärde blå och femte grön och gul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Öppnade uttaget och mätte. Rött-400V emellan, blått 220V emellan. Då är det nolla nere till vänster?
Eluttag med kopplingar och kablar. Färger indikerar spänning: rött = 400V, blått = 220V. Finns skruvanslutningar och färgade ledningar: blå, brun, grön-gul och vit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Josth
  • Laddar…
Ditt uttag är rätt kopplat.
MEN då du ska köpa ny spis var noga med att kolla så att den verkligen använder alla tre faserna. En del använder en fas till "plattorna" och den andra fasen till ugnen. det får till effekt att om man belastar spisen lite mer än två zoner/plattor börjar strömmen fördelas mellan plattorna då det inte räcker till för hög belastning på mer än två zoner. Bla Bosch och Siemens har sådana spisar deras maxeffekt är ca 7360 Watt, dom ugnarna som använder alla tre faserna kan man plocka ut ca 11000Watt.
Dom som nyttjar endast två faser brukar vara snäppet billigare, så se upp.
 
  • Gilla
datja och 5 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Ditt uttag är rätt kopplat.
MEN då du ska köpa ny spis var noga med att kolla så att den verkligen använder alla tre faserna. En del använder en fas till "plattorna" och den andra fasen till ugnen. det får till effekt att om man belastar spisen lite mer än två zoner/plattor börjar strömmen fördelas mellan plattorna då det inte räcker till för hög belastning på mer än två zoner. Bla Bosch och Siemens har sådana spisar deras maxeffekt är ca 7360 Watt, dom ugnarna som använder alla tre faserna kan man plocka ut ca 11000Watt.
Dom som nyttjar endast två faser brukar vara snäppet billigare, så se upp.
Tack! Detta var nytt för mig. Jag ser nu att jag har 3x16A till spisen, huset säkrat till 16A. Om jag köper en 11kW-spis: är det inte risk att säkringen går om jag har något annat igång i huset samtidigt?
 
P ptk skrev:
Tack! Detta var nytt för mig. Jag ser nu att jag har 3x16A till spisen, huset säkrat till 16A. Om jag köper en 11kW-spis: är det inte risk att säkringen går om jag har något annat igång i huset samtidigt?
Bara om du har alla plattor på max och ugnen på max samtidigt.
 
P ptk skrev:
Tack! Detta var nytt för mig. Jag ser nu att jag har 3x16A till spisen, huset säkrat till 16A. Om jag köper en 11kW-spis: är det inte risk att säkringen går om jag har något annat igång i huset samtidigt?
Risken är den samma då du i ena fallet kan köra full effekt på två faser och i det andra fallet kör effekten på tre faser. Dessutom är det inte vanligt att man kör på full effekt på allt samtidigt.
 
Och en induktionshäll, den vi har, har egen reglering av zonerna så du kan inte köra fullt på alla samtidigt utan att den reglerar ned. Är i vårt fall kopplat parvis så ett par kan inte köra fullt på båda, men utmärkt med en zon av varje par kör fullt. Bör finnas liknande på en vanlig spis.
 
Det är så man "styr" spisar som har en fas till zoner och en fas till ugn, "riktiga" spisar med tre faser styr 2 zoner per fas och en fas till ugn.
 
E elmont skrev:
Det är så man "styr" spisar som har en fas till zoner och en fas till ugn, "riktiga" spisar med tre faser styr 2 zoner per fas och en fas till ugn.
Nja, vår häll har två 16A faser och matar två zoner per fas, där det regleras så.😉
Men påverkas säkert av effekten på varje zon och funktion/storlek på en zon,
En zon på en induktionshäll är ju inte alltid som de gamla plattorna, vilket gör det lite annorlunda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.