Sannah skrev:
Som jag uppfattat det finns många fler hustillverkare än ovanstående som tillverkar mesta delen av husen inomhus i fabrik. Gör inte de flesta det, d.v.s. levererar färdiga sektioner/väggblock som monteras på 1-2 dagar (beroende på husets storlek)? Vårt hus (från Västkustvillan) blev tätt första dagen. Det tar sedan mycket längre tid att färdigställa än vad t.ex. ett Älvsbyhus/Smålandsvilla/Hjältevad skulle ta, men det är ju en annan sak. Fördelen med att huset har byggts i skyddad miljö & att fukt ej byggs in är ju samma, menar jag.

Så jag tycker det är viktigt att om du väljer ett Älvsbyhus/Smålandsvilla/Hjältevad så ska det inte vara på grund av detta för det är de inte ensamma om.

Vad de däremot kan stoltsera med - om man jämför med t.ex mitt bygge - är den korta färdigställandetiden. Du får helt enkelt flytta in mycket snabbare efter leverans, vilket ju kan vara värt en hel del.
Jo, fast de beygger med platta paket och tekniken skiljer sig därför väldigt mycket. I fallet ovan kommer hela sektioner som bara lyfts på torpargrunden.
 
snysop skrev:
Smålandsvillan bygger inomhus men jag har för mig att det är klart på ca 2 dagar? Hmm... att Älvsbyhus tar 4-5 veckor får mig att tveka på om ca 2 dagar stämmer...
Smålandsvillan bygger hela huset i tre mobuler och lyfter sedan modulerna på grunden och sätter i hop dom. detta tar ca 4-5timmar. Sedan ska taket på vilket tar ytterligare några timmar. Allt är färdigt innomhus, så efter tre veckor ska man kunna flytta in. Under de tre veckorna ska de installera kamin, sätta takkupan på plats, lägga taktegel och stup-häng rännor osv.
 
saraochmagnus skrev:
Smålandsvillan bygger hela huset i tre mobuler och lyfter sedan modulerna på grunden och sätter i hop dom. detta tar ca 4-5timmar. Sedan ska taket på vilket tar ytterligare några timmar. Allt är färdigt innomhus, så efter tre veckor ska man kunna flytta in. Under de tre veckorna ska de installera kamin, sätta takkupan på plats, lägga taktegel och stup-häng rännor osv.
nja vad jag har fått förklarat för oss utav våran säljare som vi har varit i kontakt med så tapeserar dom nu mera när huset är på plats pga att det sprack så mycket när dom skulle levererar hus blocken. Men det kanske bara var försäljarsnack då från hans sida. ??????HUr är det med er andra som har byggt bygger med smv . ?? Kommer det färdig tapeserat eller? Föresten hur har det gått för er Saraoch magnus ni fick erat hus i förra veckan va?? Jag är nyfiken

Vera
 
vera skrev:
nja vad jag har fått förklarat för oss utav våran säljare som vi har varit i kontakt med så tapeserar dom nu mera när huset är på plats pga att det sprack så mycket när dom skulle levererar hus blocken. Men det kanske bara var försäljarsnack då från hans sida. ??????HUr är det med er andra som har byggt bygger med smv . ?? Kommer det färdig tapeserat eller? Föresten hur har det gått för er Saraoch magnus ni fick erat hus i förra veckan va?? Jag är nyfiken

Vera
Frågan som jag svarade på gällde iofs vilka som byggde sina hus i fabrik. Och det gör smv.

Ibland har dom så mycket hus som ska ut ur fabriken så dom hinner inte tapetsera, utan gör det i stället på plats, så det finns mer utrymme inne i fabriken för husen att komma fram. Annars bromsar det hela flödet och folk får vänta längre på sitt hus än det är tänkt. Spricker tapeterna under leverans så har dom tre veckor på sig att åtgärda det så inga husägare behöver ha spruckna tapeter i sitt nya hus.
Man kan ju också välja bort tapeterna och göra det själv, eller leja någon annan för det om man vill. Vi valde att få allt tapetserat på plats och om det finns sprickor eller inte återstår att se, det är en vecka kvar tills vi får flytta in....
 
Bygger med Anebyhus.Huset byggs inomhus och monteras på betongplatta det tog ca 2½ dag och då har vi en massa vinklar som kan göra att det tar längre tid.
 
VårgårdaHus bygger sina väggblock inomhus i fabrik. Vi fick upp vårat tak första dagen, sedan är det ca 15 veckor till inflyttning. VH brukar lägga stomresningen i början av veckan för att inte en helg ska komma mellan innan taket är tätt.
 
Det upplägget som Anebyhus och Vårgårda har kör de flesta andra förutom lösvirkeshus-tillverkare. De bygger sina väggar inomhus och inte "hela" sina hus i 3D-segment som ovan nämnda bolag!
 
Förra veckan monterades samma dag både ett älvsbyhus och en smålandsvilla. I och med att smålandsvillan består av bara 3 moduler gick det fortare att montera ihop, t o m takpannorna kunde börja sättas på takboarden samma dag, medan älvsbyhus hade takplast på några dagar innan takpannorna kom dit. ( de platsbyggde även då ett vidbyggt garage som tog lite tid). Vare se älvsbyhuset eller smålandsvillan hade tapeter, men alla vitvaror är på plats...
I och med att smålandsvillan är också är målad från start såg huset mycket mera färdigt än älvsbyhuset...

Kan berätta en liten historia som min mamma har varit med om. Detta var i början av 70 talet och någon byggde ett litet älvsbyhus i grannkvarteret, när mamma var ute med hunden på morgonpromenaden kom älvsbyhuset i moduler, samma dag när hon tog kvällspromenaden så såg hon att familjen flyttadein i sitt nya älvsbyhus... Det var tider när allt var gjort på fabrik...
 
Det som är viktigast, tror jag är GRUNDEN ! De hus ni talar om bygger väl på torpargrund. Vi valde ett LB-hus med platta på mark med golvvärme. Husets kommer sedan från fabrik i väggmoduler, oftast under tak första dagen. Sedan står huset med byggfläktar och torkar ut flera månader innan det inreds med innerväggar, golv , etc. Så tyckte vi det blev bäst !
Vi hörde talas om torpargrunder med fuktproblem redan efter ett par år - det är problem !
 
kan bara hålla med om grunden! Även om det är viktigt att ha ett tak också ;-)
 
Hur i hela h-vete kan man misslyckas med ett hus så, har byggarna haft ögonbindel och bakbundna armar eller vad är det frågan om, skulle mitt hus se ut så där efter leverans skulle dom få ta bort skiten från min tomt och ge mig pengarna tillbaka med vite om jag så skulle ta hjälp av de laglösa för indrivning, skulle jag hamna i finkan skulle jag ta den smällen hellre.
 
vilket hus syftar du på?
 
Skidsta bygger husen enligt beskrivning. Reses ofta på en dag om det är kompetent personal då såklart ;)
 
Jag tror att Skidsta endast bygger väggblock, takstolar etc inomhus, och det återstår en 10-15 veckors jobb på plats innan det går att flytta in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.