Hej!

I renoveringen av min 70-tals tegelvilla råkade jag på lite fukt/mögel på ett ställe i huset.

Pga detta så gjorde jag hål i väggarna på andra väl (?) valda ställen i huset för att kolla om det fanns mögel på fler ställen.
Tack o lov verkar det inte så, men nu har jag ju skadat tätskiktet på baksidan av gipset. 🙈Tätskiktet påminner om tunn vaxduk, kanske är det plast? Är iaf en del av gipsskivorna.
Jag gjorde hålen längst ner mot golvet (platta på mark förresten) så jag kan dölja ful lagning med golvlister.

Men nu vill jag alltså täta hålen, och oroar mig för att jag inte vet hur jag säkerställer att fukt inte kommer in.

Tips?

Men:
-jag vill inte byta hela skivorna, bara laga hålen.
- hålen är ca 5x10 cm i gipset, och hålen i tätskiktet är väldigt små, ca 2x3 cm.
 
B Bigge77 skrev:
Hej!

I renoveringen av min 70-tals tegelvilla råkade jag på lite fukt/mögel på ett ställe i huset.

Pga detta så gjorde jag hål i väggarna på andra väl (?) valda ställen i huset för att kolla om det fanns mögel på fler ställen.
Tack o lov verkar det inte så, men nu har jag ju skadat tätskiktet på baksidan av gipset. 🙈Tätskiktet påminner om tunn vaxduk, kanske är det plast? Är iaf en del av gipsskivorna.
Jag gjorde hålen längst ner mot golvet (platta på mark förresten) så jag kan dölja ful lagning med golvlister.

Men nu vill jag alltså täta hålen, och oroar mig för att jag inte vet hur jag säkerställer att fukt inte kommer in.

Tips?

Men:
-jag vill inte byta hela skivorna, bara laga hålen.
- hålen är ca 5x10 cm i gipset, och hålen i tätskiktet är väldigt små, ca 2x3 cm.
Tejp för ändamålet
 
T Tompafix skrev:
Tejp för ändamålet
Ja, det hade ju funkat, men kommer inte åt baksidan av gipset så jag kan tejpa.
Det går inte lossa skivorna utan att de får sönder.

Finns det något fogskum eller dylikt som skulle funka? Som inte suger fukt då.
 
Jag tror inte att det är så kinkigt. Du kan förmodligen låta det vara. Men vill du absolut laga det så måste själva plasten tejpas om det skall vara någon mening med det. Om du kan förstora hålet i gipset så att det går att tejpa hålet i plasten så går det att skruva trälister på baksidan av gipset som du sedan kan skruva en bit gipsskiva mot. Sedan spacklar du och målar. Det går att få reparationen helt osynlig.
 
  • Gilla
Bigge77
  • Laddar…
B Bigge77 skrev:
Hej!

I renoveringen av min 70-tals tegelvilla råkade jag på lite fukt/mögel på ett ställe i huset.

Pga detta så gjorde jag hål i väggarna på andra väl (?) valda ställen i huset för att kolla om det fanns mögel på fler ställen.
Tack o lov verkar det inte så, men nu har jag ju skadat tätskiktet på baksidan av gipset. 🙈Tätskiktet påminner om tunn vaxduk, kanske är det plast? Är iaf en del av gipsskivorna.
Jag gjorde hålen längst ner mot golvet (platta på mark förresten) så jag kan dölja ful lagning med golvlister.

Men nu vill jag alltså täta hålen, och oroar mig för att jag inte vet hur jag säkerställer att fukt inte kommer in.

Tips?

Men:
-jag vill inte byta hela skivorna, bara laga hålen.
- hålen är ca 5x10 cm i gipset, och hålen i tätskiktet är väldigt små, ca 2x3 cm.
Spackel eller fog, klart!
 
  • Gilla
Bigge77
  • Laddar…
K
Vad har du för ventilationssystem? Har du självdrag är det ju då ironiskt att täta när det finns naturliga otätheter som fungerar som ventilation
 
  • Gilla
Bigge77
  • Laddar…
K kniv skrev:
Vad har du för ventilationssystem? Har du självdrag är det ju då ironiskt att täta när det finns naturliga otätheter som fungerar som ventilation
Good point. Kan för lite om varför det är andra gipsskivor mot ytterväggsinnerreglarna än på innerväggarna. 🫤
Det är väl självdrag antar jag, LLVP och direktel för värme.

Försöker ta reda på om jag behöver sätta in ordentliga ventiler i sovrummen då det är en del häxsot och köldbryggor som svärtat tak o väggar.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Spackel eller fog, klart!
Vilken sorts fog?
Jag har nån bygg o limfog, kanske kan funka?
 
K
Olika gips på ytter och innerväggar? Vad är det som skiljer?

Och om eftersom du inte sa FTX eller mekaniskt till/frånluft så är det självdrag (vanligast i äldre hus). Då hade drag skippat att försöka täta ångspärren. Gissar att den också inte är särskilt modern så den i sig är nog inte det tätaste…
 
  • Gilla
Bigge77
  • Laddar…
B Bigge77 skrev:
Vilken sorts fog?
Jag har nån bygg o limfog, kanske kan funka?
Spelar ingen större roll. Du ska bara täta.
 
  • Gilla
Bigge77
  • Laddar…
K kniv skrev:
Olika gips på ytter och innerväggar? Vad är det som skiljer?

Och om eftersom du inte sa FTX eller mekaniskt till/frånluft så är det självdrag (vanligast i äldre hus). Då hade drag skippat att försöka täta ångspärren. Gissar att den också inte är särskilt modern så den i sig är nog inte det tätaste…
Att det är som en vaxduk typ på baksidan av de som vätter mot ytterväggar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.