G gaidin skrev:
Ja, reparation och nybygge är olika saker.
När jag köper t ex teak till min båt för reparationer är det 1000-1500kr per kvadratmeter.

En enklare reparation av en plastbåt kostar inte mer än materialet till en ny båt.

Nu pratar du kanske om små ekor gjorda av plank...

Jag pratade med en snubbe för runt 20 år sedan som byggde en segelbåt i mahogny, ca 30 fot, låg välseglande skärgårdsseglare. Totalt lade han ca en miljon på att bygga båten själv men då var det komplett med rigg, beslag, segel och motor. Jag gissar att halva kostnaden var skrovet.

Kanske betalar man 2000kr per kilo för polyester i Finland...
Nej jag talade om en 20 fots öppen eller halvdäckad snipa på klink. Materialkostnaden för träfärdig båt utan motor och utan installationer och beslag torde ligga kring 4000 eller 5000 kronor. med virke ur skogen räknat enligt stockvärdet och sågkostnaden

Jag funderade på att gjuta av en sådan bår med glasfiber och harts och tog reda på vilka mängder det blir och tog offert och det blev strax över 2000 euro
 
H heimlaga skrev:
Nej jag talade om en 20 fots öppen eller halvdäckad snipa på klink. Materialkostnaden för träfärdig båt utan motor och utan installationer och beslag torde ligga kring 4000 eller 5000 kronor. med virke ur skogen räknat enligt stockvärdet och sågkostnaden

Jag funderade på att gjuta av en sådan bår med glasfiber och harts och tog reda på vilka mängder det blir och tog offert och det blev strax över 2000 euro
Att göra en mindre komplicerad reparation på en plastbåt handlar om hundralappar.

Du skrev att en reparation av en plastbåt är dyrare än virket till en ny träbåt.

Det är fel.
 
G gaidin skrev:
Att göra en mindre komplicerad reparation på en plastbåt handlar om hundralappar.

Du skrev att en reparation av en plastbåt är dyrare än virket till en ny träbåt.

Det är fel.
Eller så beror det på vad man tänker på.
Jag tänkte till exempel på min motorbåt som jag borde få tid och råd att reparera. En 23 fots öppen snipa av glasfiber. I stort sett alla förstyvningar på insidan måste göras om eftersom de innehåller inplastat trä som har ruttnat och frostprängt plasten. Jag skulle bygga minst en kanske två likadana träbåtar för samma materialkostnad.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Eller så beror det på vad man tänker på.
Jag tänkte till exempel på min motorbåt som jag borde få tid och råd att reparera. En 23 fots öppen snipa av glasfiber. I stort sett alla förstyvningar på insidan måste göras om eftersom de innehåller inplastat trä som har ruttnat och frostprängt plasten. Jag skulle bygga minst en kanske två likadana träbåtar för samma materialkostnad.
Du pratar ju om en renovering, inte en reparation.

Grundproblemet med den båten är ju dessutom att det är trä inblandat i plasten.
Hade den byggts på korrekt sätt från början hade den hållt i hundra år och sparat 10 renoveringar av träbåtar.

Det är billigare att reparera, underhålla och äga en plastbåt jämfört med en träbåt.

Dessutom mindre arbete.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Rolig idé och det skall inte vara några problem. Mysigt och ytor i båtar är ju ofta väldigt smart utnyttjade. Se bara till och ordna en bra trappan upp så det är lätt att komma upp och ner ur båten. Läcker båten ovanifrån så kan man ju alltid tillverka ett skärmtak tills man fixat däcket.
 
T topmount skrev:
Rolig idé och det skall inte vara några problem.
Hur tänker du @topmount att TS ska göra med bygglov?
 
Dett borde väl gå under samma regler som att ställa upp en bod eller en barack? Husvagn?
 
Ja jag tänket att man inte skall ställa frågor man inte vill ha svar på och TS frågade inte. Men nu frågade du så, då tänker jag att den skulle kunna gå in som friggebod eller tillfällig utställning.
 
G gaidin skrev:
Du pratar ju om en renovering, inte en reparation.

Grundproblemet med den båten är ju dessutom att det är trä inblandat i plasten.
Hade den byggts på korrekt sätt från början hade den hållt i hundra år och sparat 10 renoveringar av träbåtar.

Det är billigare att reparera, underhålla och äga en plastbåt jämfört med en träbåt.

Dessutom mindre arbete.

Skillnaden mellan träbåt och plastbåt är ju att en träbåt är en ständig renovering medan en plastbåt håller förevigt om en håller sig borta från grynnor! Min nimbus 26a skulle gå utmärkt att bo i året om utan större problem!
 
S swirve skrev:
Skillnaden mellan träbåt och plastbåt är ju att en träbåt är en ständig renovering medan en plastbåt håller förevigt om en håller sig borta från grynnor! Min nimbus 26a skulle gå utmärkt att bo i året om utan större problem!
En aluminiumbåt tål även kontakt med grynnor 🙂
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
possum77 possum77 skrev:
En aluminiumbåt tål även kontakt med grynnor 🙂
Nej det gör de inte.
 
T topmount skrev:
Nej det gör de inte.
Jo, i viss mån. Vid en mindre grundstötning så blir det en buckla. Går du på hårt är det naturligtvis kört.
 
possum77 possum77 skrev:
Jo, i viss mån. Vid en mindre grundstötning så blir det en buckla. Går du på hårt är det naturligtvis kört.
Som en träbåt eller glasfiber båt då...
 
S swirve skrev:
Som en träbåt eller glasfiber båt då...
Träbåt, ja. Nu är inte jag någon större sjökapten men enligt mina erfarenheter så blir det lätt stora skador på glasfiberbåtar om man går på något. Jag har viss yrkeserfarenhet av att reparera glasfiber och det är väl rätt lättjobbat men det är svårt att få det perfekt.
 
G
Jag har en idé...

Bygg ett hus runt båten så kommer den hålla bättre 😀
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.