Nyfikenheten tog överhanden fastän jag hade viktigare saker att göra🙂. Fick då även chansen att prova mina nya isolerade Ironside skruvmejslar.

Såhär ser det ut under locket i alla fall. Plockade även av till centralen som sitter snett ner från detta överspänningsskydd. Ser ni på min bild i första inlägget så är det ramen till centralen ni ser nere till höger i bild.

Nu lär ni säkert hitta saker i centralen med😅. Såg en skarvad neutralledare. Försökte kolla lite snabbt vart faserna från överspänningsskyddet gick någonstans i centralen.

Men är hungrig till tusen nu och ska jag "gräva" där vill jag vara mätt och lugn.
 
  • Överspänningsskyddet QTS 39 med synliga kablar och två gröna indikatorlampor installerat på en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk central med överspänningsskydd och ledningar, visar insidan och komponenterna monterade på väggen i ett elskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elcentral med flera ledningar och komponenter, inklusive överspänningsskydd och strömbrytare. Kablar är organiserade i olika färger och kopplade till säkringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Foto på elmätartavla och huvudsäkringarna då? men först en bit mat.

Överspänningsskyddet(bredd ca 2x18 mm) i den separata normboxen kanske går att flytta ner och sätta i Hagercentralen. Men den ser ganska fullbelagd ut. Det finns kanske någon automatsäkring som inte används och kan tas bort för att göra plats i Hagercentralen?

Som följande talare säger kanske det är bästa att ta bort hela separata överspännings-normboxen med dess innehåll.

Aha, huset byggdes år 2005, inte år 1905 som jag trodde.(byggt -05 angav endast)
 
Redigerat:
  • Gilla
FRS05
  • Laddar…
Du kan med fördel ta bort det du visar där det kan ha haft funktion när teleledningarna användes men delen för elmatningen är inte mycket att yvas över. Risken finns att det på sikt kan skapa problem för dig genom tex varmgång och funktionen som sagt tveksam som det är gjort

CE sätter ju bortre gräns till 95 så det är väl troligt att utförandet användes när huset byggdes inget konstigt med det..
 
  • Gilla
FRS05
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Foto på elmätartavla och huvudsäkringarna då? men först en bit mat.

Överspänningsskyddet(bredd ca 2x18 mm) i den separata normboxen kanske går att flytta ner och sätta i Hagercentralen. Men den ser ganska fullbelagd ut. Det finns kanske någon automatsäkring som inte används och kan tas bort för att göra plats i Hagercentralen?

Som följande talare säger kanske det är bästa att ta bort hela separata överspännings-normboxen med dess innehåll.

Aha, huset byggdes år 2005, inte år 1905 som jag trodde.(byggt -05 angav endast)
Yes, lite otydligt skrivit kanske men det är 2005 huset är byggt.

Kommer säkert en ny tråd snart men med en annan konstig mackapär. Tror det har med att där installerades ett larm när huset byggdes. Men mer om det i en ny tråd när jag har lite koll och har undersökt det.
 
GK100 GK100 skrev:
Du kan med fördel ta bort det du visar där det kan ha haft funktion när teleledningarna användes men delen för elmatningen är inte mycket att yvas över. Risken finns att det på sikt kan skapa problem för dig genom tex varmgång och funktionen som sagt tveksam som det är gjort

CE sätter ju bortre gräns till 95 så det är väl troligt att utförandet användes när huset byggdes inget konstigt med det..
Yes, ska ta bort det. Där kom något surrande ljud igår som gjorde mig uppmärksam på överspänningsskyddet. Kanske ett tecken på något är på gång...
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.