G Gott1 skrev:
Det är inte det som är frågan för den läskunnige. Utan om det är rimligt vid centralbyrån.

Hade det varit rimligt med biltemaprylar?
Givetvis tycker du det är ju "CE".

Varför inte köra med 6 A till grupperna och lyxa till det med 10 spis och värmepanna.
Vi lägger några dubbelt så spar vi pengar och 10 kA karakteristisk D för det är ju ändå djungelns lag som råder och kund vet inget.
Nu tramsar du.

Biltemas dvärgar är S-märkta, testade och godkända av Semko.
Certifikatdokument från Semko som visar Biltema Nordic Services AB:s S-märkta dvärgbrytare, testade och godkända enligt standarden EN 60898-1:2019.
 
  • Haha
Gott1
  • Laddar…
G Gott1 skrev:
Det är inte det som är frågan för den läskunnige. Utan om det är rimligt vid centralbyrån.
Jag ser ingen motsättning mellan att svara på vad som är tillåtet och vad man kan vänta sig vid ett centralbyte. Gör du?

G Gott1 skrev:
Hade det varit rimligt med biltemaprylar?
Givetvis tycker du det är ju "CE".
Jag hade inte väntat mig det om jag beställde ett centralbyte. Men det är inte otillåtet som du vet.

G Gott1 skrev:
Varför inte köra med 6 A till grupperna och lyxa till det med 10 spis och värmepanna.
Vi lägger några dubbelt så spar vi pengar och 10 kA karakteristisk D för det är ju ändå djungelns lag som råder och kund vet inget.
Varför inte klargöra vad som är tillåtet eller inte med TS spis i stället för att svamla om annat?
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Nu tramsar du.

Biltemas dvärgar är S-märkta, testade och godkända av Semko.
[bild]
Som du känner till är Biltema en importör av kinaprylar. Testar de numera varje pryl hos SEMKO är väl det bra men man undrar vem som går genom instruktionen. Det var rätt många år sen vi hade behöriga elektriker.

Tar vi då Biltema som exempel är det fel att montera 3 1 poliga till en kostnad av 150 kr istället för 1 3 polig till en kostnad av 119 OM inte kund specifikt BER om detta och informeras om de tekniska och ekonomiska skillnaderna vid detta avsteg.

Då du inte verkar begripa min svenska så tar vi exempel från bilvärlden som du ju är kunnig inom.

Är det okej att byta kamrem och inte pump?
 
  • Haha
  • Wow
Dilato och 1 till
  • Laddar…
G Gott1 skrev:
Det är inte det som är frågan för den läskunnige. Utan om det är rimligt vid centralbyrån.

Hade det varit rimligt med biltemaprylar?
Givetvis tycker du det är ju "CE".

Varför inte köra med 6 A till grupperna och lyxa till det med 10 spis och värmepanna.
Vi lägger några dubbelt så spar vi pengar och 10 kA karakteristisk D för det är ju ändå djungelns lag som råder och kund vet inget.
Jag undrar vem det är som har svårigheter med läsförståelsen??
 
  • Gilla
  • Älska
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
G Gott1 skrev:
Som du känner till är Biltema en importör av kinaprylar. Testar de numera varje pryl hos SEMKO är väl det bra men man undrar vem som går genom instruktionen. Det var rätt många år sen vi hade behöriga elektriker.

Tar vi då Biltema som exempel är det fel att montera 3 1 poliga till en kostnad av 150 kr istället för 1 3 polig till en kostnad av 119 OM inte kund specifikt BER om detta och informeras om de tekniska och ekonomiska skillnaderna vid detta avsteg.

Då du inte verkar begripa min svenska så tar vi exempel från bilvärlden som du ju är kunnig inom.

Är det okej att byta kamrem och inte pump?
Jag har aldrig känt att jag är särskilt kunnig i bilvärlden så det begriper jag inte vad du fått det ifrån.

Vilken pump snackar du om?
OIljepump, bensinpump,vattenpump?

Kamrem har jag aldrig bytt för jag har bara bil med kamkedja och har aldrig behövt byta.


Att biltema importerar grejer från Kina betyder ju inte per automatik att det är skräp, det finns många som gör detsamma, till exempel:
Malmbergs Asia Electric Ltd. Shenzhen, Representative Office Unit 2412, 24/F, Golden Central Tower 3037 Jintian Road Futian District, Shenzhen CHINA.

En fabrikshall med produktionsutrustning och maskiner inklusive en gul robotarm. Det finns gångar markerade på golvet och lysrör i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Schneider Electric has 23 plants and eight distribution centers across China.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Vilken pump snackar du om?
OIljepump, bensinpump,vattenpump?
Om man byter kamrem är det ett tidsödande ingrepp. Man brukar passa på då att byta även vattenpumpen som sitter på samma gömda ställe. Detta i förebyggande syfte och vattenpumpen är relativt billig.
 
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Om man byter kamrem är det ett tidsödande ingrepp. Man brukar passa på då att byta även vattenpumpen som sitter på samma gömda ställe. Detta i förebyggande syfte och vattenpumpen är relativt billig.
Jag lärde mig nyss att pumpen brukar ingå i kamremsbytarpaketet.
 
Nä det finns inget krav vad jag känner till heller.
Däremot brukar man märka upp tydligt i centralen att det handlar om en trefasgrupp med enpoliga skydd. Så man vet att frånskilja samtliga gruppens dvärgbrytare vid arbete.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
du får ju precis samma problem med en porslinsssäkring i skåpet där mätaren sitter?

En sån kan också gå…
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
R Robin Lindberg skrev:
du får ju precis samma problem med en porslinsssäkring i skåpet där mätaren sitter?

En sån kan också gå…
Ja dessa bör också märkas upp tydligt. Brukar dock sällan vara fallet.
 
Som sagts, det finns inget krav, och i fallet spis ett ganska svagt behov. Gott har inte koll på reglerna, de säger så här:

430.3 Allmänna fordringar

Skyddsanordningar ska vara utförda på ett sådant sätt, att alla överströmmar som flyter i kretsens ledare bryts innan strömmen orsakar fara på grund av termiska och mekaniska effekter eller temperaturstegringar som kan förstöra isolering, skarvar, anslutningar eller material som omger ledarna

431.1.1

Detektering av överström ska finnas i alla linjeledare, förutom där avsnitt 431.1.2 tillämpas. Ett skydd ska frånkoppla den eller de ledare där en överström har detekterats, men behöver inte frånkoppla övriga linjeledare.

Skyddsåtgärder ska vidtas om frånkoppling av en enskild linje kan medföra fara, t ex vid matning av trefasmotorer.


Det är alltså en bedömningssak.
 
  • Gilla
Panor82 och 4 till
  • Laddar…
Man säger också i gröna rutan under 432 i hb 444 att skydden ska vara av samma typ, fabrikat och karaktäristik.

Gröna rutorna i hb444 är dock inte del av SS 436 40 00 utan bara som information.
 
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Som sagts, det finns inget krav, och i fallet spis ett ganska svagt behov. Gott har inte koll på reglerna, de säger så här:

430.3 Allmänna fordringar

Skyddsanordningar ska vara utförda på ett sådant sätt, att alla överströmmar som flyter i kretsens ledare bryts innan strömmen orsakar fara på grund av termiska och mekaniska effekter eller temperaturstegringar som kan förstöra isolering, skarvar, anslutningar eller material som omger ledarna

431.1.1

Detektering av överström ska finnas i alla linjeledare, förutom där avsnitt 431.1.2 tillämpas. Ett skydd ska frånkoppla den eller de ledare där en överström har detekterats, men behöver inte frånkoppla övriga linjeledare.

Skyddsåtgärder ska vidtas om frånkoppling av en enskild linje kan medföra fara, t ex vid matning av trefasmotorer.


Det är alltså en bedömningssak.
Bedömningen är att det ska installeras trepolig dvärgbrytare för denna grupp. Punkt och slut.

Jag känner till reglerna, de anger minimikrav. Men vi ska i första hand följa god elsäkerhetsmässig praxis.

Normalt då kök renoveras idag och spisen byts får vi även in enfaslast på gruppen, om det inte redan finns idag vilket är mycket möjligt det gör.

Jag har haft med mig denna fråga i många års tid och svaret mynnar alltid ut i samma sak. Sätt allpolig dvägbrytning.

Joakim förklarar vidare men jag gissar att Bo tror han vet ännu bättre trots att han inte verkar känna till verkligheten.
https://www.elinstallatoren.se/2022/05/trepoliga-dvargbrytare-nar-behovs-dom-egentligen/

Jag tror i vilket fall frågeställaren fått bra svar från min sida trots alla villospår för som sagt handlar ju inte frågan om vad som är tillåtet utan vad som ska förväntas.

Och detta får stå för elfirmans ansvarige.

I det stora hela är det väldigt liten risk att något ska hända, jag har listat några möjligheter tidigare i tråden.

Är det inte enfaslaster idag går det hyfsat enkelt att byta dvärgen den dagen det blir men kan bli svårt att hitta exakt rätt modell då.

Jag tror allt som behövs sägas blivit sagt. Till den som skrev inlägg 1, återkom då du pratat med elfirman, vad fick du ge för dessa tre dvärgar, eller du fick ett paketpris?
 
Det måste väl ändå vara ovanligt att man har en brödrost parallellt med spisen?

Finns det verkligen elektriker som sätter ett vägguttag på samma ledning som spisen?
 
D Dilato skrev:
Det måste väl ändå vara ovanligt att man har en brödrost parallellt med spisen?

Finns det verkligen elektriker som sätter ett vägguttag på samma ledning som spisen?
Mycket vanlig lösning sedan många år tillbaka.
Men du får föreställa dig att det inte är ett tänkt vägguttag för allmänbruk utan det ska ju uteslutande gå till ugnen då.

Vi såg ju Norwescouttagen som kunde vändas fel då schuko skulle skambeläggas. Men fastansluta i dosa då. Nej, men hur ska lekmannen då kunna plugga ut spisen. Vi kan sätta ett Perilex! Men det måste vara fullkoplat.. Osv osv osv.

Men där finns även färdiga sockeluttag för enkel installation med ett Schuko och ett Perilex så inget konstigt i sak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.