Blev för ett år sedan utköpt av mitt ex och hennes nya man. Nu skall de sälja huset.

Nu undrar jag vad som gäller om köparen åberopar dolda fel etc. Har jag något ansvar/skyldighet
om man upptäcker något?
Eller har han som köpte min del tagit över det ansvaret?
 
Du har inget ansvar mot dem som köper nu, däremot mot den som köpte av dig.

Så om dolt fel upptäcks och säljarna tvingas ersätta det, kan de i sin tur gå på dig med samma krav. Och du kan i din tur då kräva den du köpte av på ersättning så länge som det inte gått mer än tio år sen du köpte.
 
  • Gilla
klimt och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Du har inget ansvar mot dem som köper nu, däremot mot den som köpte av dig.

Så om dolt fel upptäcks och säljarna tvingas ersätta det, kan de i sin tur gå på dig med samma krav. Och du kan i din tur då kräva den du köpte av på ersättning så länge som det inte gått mer än tio år sen du köpte.
Hmmm. Lite dubbeltydigt svar eller missförstår jag?
För jag tolkar det som att jag kommer ha ett ansvar om de som kommer köpa huset nu upptäcker fel då de kan kräva ansvar från nuvarande säljare som i sin tur drar med mig?
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Så är det, du har ett visst ansvar i 10 år efter en försäljning oavsett om fastigheten inte säljs något mer under den tiden eller säljs en massa gånger.
 
  • Gilla
klimt och 1 till
  • Laddar…
Men möjligheten att bevisa dolt fel sjunker med hur lpng tid som har gått, och antal led på vägen.

Om den nu aktuelle köparen hävdarf att de funnit ett dolt fel, så får de alltså kräva "sin" säljare. Lyckas det, så kan den säljaren kräva dig, men då är det ett helt nytt case. Bara för att det var ett dolt fel nu, så behöver det inte funnits ett dolt fel när du sålde.
 
  • Gilla
sunwing och 2 till
  • Laddar…
Tipsa exet om doldafelförsäkring
 
Hur skulle det påverka TS ansvar menar du?
 
Exet har tecknat dolda fel försäkring.
 
Det påverkar som jag antydde dig inte alls teoretiskt sett, utan det betyder bara att exet och hennes man har en försäkring som löser ut om de måste atå för ett dolt fel.

Huruvida försäkringsbolag är mer eller mindre benägna att regressa mot tidigare ägare vet jag inte, men givet att de är professionella aktörer skulle jag gissa på mer i de fall ansvaret tydligt går tillbaka på tidigare ägare.
 
  • Gilla
klimt och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.