636 läst · 7 svar
636 läst
7 svar
Kostnad för reparation?
Läser mig till att "Reparationer och byten ska alltid ske utan kostnad för konsumenten." (Svensk Handel - reklamationer)
Säg att en personal/tekniker behöver komma till huset för att först undersöka felet på en produkt, innan det avhjälps. Är det då korrekt att jag som konsument då betala kostnaden för att de skickar ut denna person som kontrollerar felet och tar med sig produkten för att sedan skicka den på reperation? Faller detta alltså utanför "utan kostnad"?
Säg att en personal/tekniker behöver komma till huset för att först undersöka felet på en produkt, innan det avhjälps. Är det då korrekt att jag som konsument då betala kostnaden för att de skickar ut denna person som kontrollerar felet och tar med sig produkten för att sedan skicka den på reperation? Faller detta alltså utanför "utan kostnad"?
Går det under garantin ska du ju inte betala. Men det får du reda på efter felsökningen.K kedjehus1973 skrev:Läser mig till att "Reparationer och byten ska alltid ske utan kostnad för konsumenten." (Svensk Handel - reklamationer)
Säg att en personal/tekniker behöver komma till huset för att först undersöka felet på en produkt, innan det avhjälps. Är det då korrekt att jag som konsument då betala kostnaden för att de skickar ut denna person som kontrollerar felet och tar med sig produkten för att sedan skicka den på reperation? Faller detta alltså utanför "utan kostnad"?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 326 inlägg
Det normala är att företag informerar om att de kommer ta betalt för sin tid om arbetet inte faller under garantin, men att de skulle ta betalt även om det faller inom garantin är som andra redan skrivit inte tillåtet.
Det är väl skillnad på garanti och reklamationsrätt? Garantin för arbetet med installationen hade gått ut. Men det var/är fortfarande inom reklamationstiden (2,5 år).Nötegårdsgubben skrev:
Fanns felet där från början kan du utnyttja din reklamationsrätt, även då ska du ju stå utan kostnad.K kedjehus1973 skrev:
Men det är ju säljaren som gör bedömning av detta och det kan bli svårt för dig att bevisa så då står du där med fakturan ändå.
Du har ingen köpt försäkring till?
Nej ingen extra försäkring. Det märkliga är att första gången felet uppkom (efter 5 månader) blev kostnaden 0kr för mig. Andra gången, ett år senare, kom en faktura från säljaren/installatören. Samma fel som första gången. Ställde mig tveksam till fakturan men betalade utan att undersöka det närmare. Så inget att göra åt det nu såklart. Misstänker nu att felet uppkommit en tredje gång (detta måste såklart undersökas först), och frågan är hur jag gör då.G Gott1 skrev:
Mycket möjligt att säljaren har rätt såklart och att det är något jag inte får ihop…
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 326 inlägg