Mäklaren vill ju veta allt som sägs om fastighetens skick. Det ligger ju till grund för prospekt och pris

Om säljaren och köparen träffas på egen hand kan det sägas saker som påverkar priset, köparen kan göra utfästelser om skicket och allt kan sluta i tinget.

Eftersom sunt förnuft och smälla människor blir allt ovanligare är det nog bra att hålla sig till vanliga mäklarrutiner och jordabalken.
 
  • Gilla
  • Haha
Noils123 och 3 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Tro mig. Det är väldigt vanligt att man bortser från bud från "puckon"
Varför ska man tro på just dig?
Har du någon statistik eller fakta på på det?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
altaxis altaxis skrev:
Vi har varit på visning på ett hus vi är intresserade av och även lagt ett bud lite under utgångspris (ca 7%).
Jag funderar på att åka och hälsa på säljarna för att få möjlighet att diskutera direkt med dem istället för att skicka frågor via mäklaren.
Är det ok att göra så?
Brorsan gjorde det när de köpte hus för nåt år sedan och den mäklaren blev skitsur för att de ”gick bakom ryggen” på henne.
De själva tyckte det var superbra eftersom de fick en bra genomgång av huset innan de gjorde affär.

Första gången jag faktiskt ska köpa hus och även om jag läst mycket här är det en ny situation med mycket frågetecken i processen.
Hade jag varit säljare och du kommit oanmäld så har jag aldrig sålt något hus till dig (låter på din fråga som att du bara skulle köra inom utan att prata med säljaren först), har svårt för oanmälda besök överlag så någon jag då inte känner hade jag definitivt inte uppskattat.
Hade du kontaktat mig i förväg så har man möjligheten att säga ja eller nej
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Jag personligen hade inte uppskattat ett besök av en random person. Särskilt inte någon som lagt ett bud under utgångspriset. Betalar jag mäklaren vill jag att det går där igenom.

Frågor har jag alltid skrivit till mäklaren som förmedlat till säljaren som sedan skrivit svar på dem. Då har man det nerskrivet också. Dumt att ha fakta som har gått muntligt eftersom du inte har bevis i efterhand.

Sen beror det lite på vad för hus det handlar om också. Är det ett populärt hus du tittar på så kan nog säljarna bli överrösta med tokstollar som kommer oanmälda. Inget jag hade uppskattat om jag vore säljare.

Visst är det ett hus som i princip ingen har kollat på så har man inte lika mycket att förlora.

Detta är mina tankar om det hela. Som du ser i tråden har alla olika synsätt på hur de hade reagerat vid ett oanmält besök.

Ska sägas att jag dock inte hade haft problem och ta en privat visning som mäklaren förmedlat. Då utifall mäklaren bedömmer att detta verkar vara en bra och vettig köpare. Med det sagt hade jag inte tagit någon privat visning med någon som lagt under mitt utgångspris.

Du nämnde din bror hade gjort ett oanmält besök, hade han lagt ett bud under utgångspriset?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
P
altaxis altaxis skrev:
Tack för svar.
Jag tycker det är svårt.
Förstår era tankar om att det kan bli knepigt och försöker sätta mig i deras sits, som jag kanske hamnar i eftersom även vi säljer vårt.

Att ta i beaktande är att de kommit med ett motbud, inga andra budgivare i nuläget.
Och vi har samma mäklare i våra respektive försäljningar…

Vi har några obesvarade funderingar om huset och jag känner att det hade varit lättare att prata om de sakerna direkt med säljarna istället för att gå via mäklaren hela tiden. Tar så sjukt lång tid att få svar det hållet.

Med svar på frågorna kanske vi kommer överens och gör affär.
Du VET inte om det finns andra budgivare, så ta inget för givet.
 
P
blackarrow blackarrow skrev:
Mäklaren vill ju veta allt som sägs om fastighetens skick. Det ligger ju till grund för prospekt och pris

Om säljaren och köparen träffas på egen hand kan det sägas saker som påverkar priset, köparen kan göra utfästelser om skicket och allt kan sluta i tinget.

Eftersom sunt förnuft och smälla människor blir allt ovanligare är det nog bra att hålla sig till vanliga mäklarrutiner och jordabalken.
Mäklaren är ju bara 'mäklare'.
Han bestämmer inte om det blir affär.
 
Vad är det du vill diskutera med säljarna? Du behöver ju ändå gå via mäklaren för att få till en affär och mäklare är ju alltid väldigt på för att kontrakt ska skrivas så fort som möjligt. Har du skrivit frågorna till mäklaren utan få svar? Varit ärlig med att du är redo att göra affär om svaren på frågorna är tillfredsställande?

Ifall det är en genomgång av huset du vill ha låter det som att du behöver göra en besiktning. Ägarna kan säkert vara med på den också.

För inte kan det väl gå snabbare att få svar på dina frågor genom att först göra en tråd här. 😂
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Krilleman
altaxis altaxis skrev:
Med svar på frågorna kanske vi kommer överens och gör affär.
Sen har vi ju kontraktet mellan säljare och mäklare.

Detta utesluter nästan alltid kontakt mellan ev köpare och säljare. Glöm inte det.
Men det är det många säljare som just gör...

Många säljare vill bara få fastigheten såld, men läser inte vad dom skriver på i det finstilta från mäklarsidan...

Mäklaren har således tillgodoräknat sig ensamrätt att sälja huset inom "x" antal månader.
 
Köpare är rätt gränslösa.

Bara timmar efter hemnetannonsen kom ut så kom det bilar cirkulerande runt föräldrahemmet där ingen annan trafik är aktuell.
Ett par parkerade och gick runt i 20 minuter och kollade in genom fönstren och kände på dörrar till uthusen.

De bokade även in sig på första visningen men jag sa till mäklaren att klargöra att de får gärna bjuda på huset men de kommer aldrig få köpa det.

De bjöd men bor inte där idag
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
P Pligg85 skrev:
Köpare är rätt gränslösa.

Bara timmar efter hemnetannonsen kom ut så kom det bilar cirkulerande runt föräldrahemmet där ingen annan trafik är aktuell.
Ett par parkerade och gick runt i 20 minuter och kollade in genom fönstren och kände på dörrar till uthusen.

De bokade även in sig på första visningen men jag sa till mäklaren att klargöra att de får gärna bjuda på huset men de kommer aldrig få köpa det.

De bjöd men bor inte där idag
Hederligt svenskt bondförnuft är av utdöende art nuförtiden, tråkigt nog...
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jag tror att det bästa i läget är att ta kontakten genom mäklaren och be denne att styra upp ett möte med säljaren om de känner för det. När vi köpte vårt hus så blev vi, om jag minns rätt, inbjudna av säljarna att komma på besök och kolla igenom huset osv. Vi gick nog runt i typ en timme och fick svar på massor av frågor och en mycket grundligare koll på huset. Vi fick även köpa lite lösa saker av dem som de inte skulle ha kvar, som vi löste separat, men det var ju mest för att det var smidigt för oss båda och har ju egentligen kanske inget med saken att göra. De var i alla fall mycket trevliga och gav oss bra koll på vad vi skulle köpa och svar på många frågor och funderingar.

Vad jag kan minnas så var inte mäklaren med på detta mötet. Det var dock efter att vi redan lagt ett bud som de accepterade och vi var de enda som la något bud, så det är kanske inte riktigt samma situation, men det var mycket givande för oss.

Förhandlingsbiten kring priset bör nog dock gå via mäklaren, i alla fall så att denne är informerad. Om det sen skulle bli så att ni kommer överens om ett pris tillsammans så är det säkert inget problem, men det är ju absolut en del av mäklarens jobb så där finns det nog potential att trampa på eventuella ömma tår.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Fick telefonsamtal från en spekulant nån timme efter att vårat hus kommit ut på annons. Han jobbade som sjöman och skulle ut 3v på jobb dan efter och dom ville komma och kolla direkt. Mäklaren svarade inte just då men för oss var det ingen jättegrej att dom kontaktade oss. Vi ville ju sälja huset.
Vi visade huset lite snabbt och ostädat. Dealade lite om priset och kom överens. Fick tag i mäklaren lite senare på kvällen och hon gick ner lite och avstod sin trappa på arvodet. Snabb besiktning och kontraktsskrivning dan efter. Alla nöjda.
 
  • Gilla
MichelleW och 5 till
  • Laddar…
Hujedamig vilken diskussion jag satte igång!
Men det är bra. Vi har alla olika synsätt och det är intressant att höra vad andra tycker i frågan.

För att klaragöra ursprungstanken.
Min bror letade hus ca 40 mil från där de bodde innan. De var på en visning, gillade huset och åkte hem till våra föräldrar 10 minuter bort. Sen åkte de tillbaka med farsan för att titta lite mer utifrån vägen och diskutera internt. De ser att säljarna är hemma och knackar på varpå de får en rundtur och ett trevligt samtal med säljaren. Därefter la de bud och fick slutligen köpa.

Jag har klart övervägt att bara åka och knacka på men tror att jag avstår i nuläget. Antingen tar jag en kontakt via mäklaren eller så messar jag direkt till säljarna och undrar om det går bra.

Jag är av den sorten som är öppen och gärna pratar med folk. Blir mörkrädd när jag läser om en del som hade vägrat sälja ett hus till mig om jag knackat på oanmäld.
Jag är ju för bövelen intresserad av att köpa ett hus för flera miljoner. Ska jag då inte få prata med säljaren utan att de har en mäklare som dadda?
Om man inte vill prata direkt med mig borde man ha förmågan att vänligt säga att man vill ha kommunikationen via mäklaren och då hade jag accepterat det.
Men det kanske är olika från storstad till mindre samhälle där det fortfarande finns lite bondförnuft kvar.

Ang att vi är enda budgivaren, om någon annan lagt ett högre bud än oss måste väl mäklaren meddela det? Vi fick ett automatiskt sms som berättade att vi lagt ett bud minuten efter att jag skickat in det.

Vi har tagit del av säljarens besiktning och efter den bokade vi in en andra ”privat” (var bokningsbar för andra men ingen annan kom) visning. Säljarna var inte närvarande. Vi tog med oss en vän som jobbar med besiktningar av hus och gick igenom allt viktigt.
Vi fick då några nya frågetecken ang några riskkonstruktioner som vi försökt få svar på via mäklaren men ännu efter en vecka inte fått. Hade man kunnat sitta ner med säljarna hade de frågetecknen antagligen rett ut sig ganska snabbt och därefter hade vi kunnat fortsätta vår prisdiskussion via mäklaren.
 
  • Gilla
Matador01 och 5 till
  • Laddar…
Kanske ska ligga lite lågt när man lagt ett bud på 7 % under utgångspris 😅.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
W Wisselgren skrev:
Kanske ska ligga lite lågt när man lagt ett bud på 7 % under utgångspris 😅.
Det budet la vi efter första visningen och är baserat på en del riskkonstruktioner som finns och som vi få tagit höjd för att åtgärda.
Efter vår andra visning har vi fått klarhet i en del som gör att vi kan tänka oss att gå upp en del men vi saknar svar på andra frågor som vi vill få gå igenom med säljarna.

Jag har också sagt till mäklaren att vi kan tänka oss gå upp i pris om vi får svar på frågorna.
 
  • Gilla
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.