Skall du få dit ett par Wago lär du behöva klippa av kabelskorna. Det är inga problem för säkerheten eller för att fortsätta använda den med undervärmen. Men det blir problem om du vill koppla tillbaka elementet. Linda tjockt med eltejp och fäst gärna ändarna med buntband i andra trådar så att de inte kan komma emot jord. Jag skulle prova att koppla tillbaka elementet efter att ha haft ugnen varm ett tag och se om jordfelsbrytaren fortfarande löser. Spisar brukar inte vara så dyra på blocket. Men 55 cm är en lite udda bredd.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
55 cm verkar väldigt ovanligt. Elon har inga. Tretti.se några stycken. Bara en 55 cm på Blocket och i Varberg så det är troligtvis för långt bort.
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Skall du få dit ett par Wago lär du behöva klippa av kabelskorna. Det är inga problem för säkerheten eller för att fortsätta använda den med undervärmen. Men det blir problem om du vill koppla tillbaka elementet. Linda tjockt med eltejp och fäst gärna ändarna med buntband i andra trådar så att de inte kan komma emot jord. Jag skulle prova att koppla tillbaka elementet efter att ha haft ugnen varm ett tag och se om jordfelsbrytaren fortfarande löser. Spisar brukar inte vara så dyra på blocket. Men 55 cm är en lite udda bredd.
J Josth skrev:
55 cm verkar väldigt ovanligt. Elon har inga. Tretti.se några stycken. Bara en 55 cm på Blocket och i Varberg så det är troligtvis för långt bort.
Nä men det finns plats för 60cm, jag har mätt!
Fattar det med wago men andra har svarat att det inte finns reservdelar och oavsett är jag ju här väldigt sällan så det är inte ett jobb jag själv kan ta på mig. Det är dessutom inte min spis och jag vet inte hur mycket dom vill att jag pillar 🤔 det har redan ställts lite försiktiga frågor om elsäkerhet 😅

Om jag köper ny eltejp, är det lika bra som wago ur säkerhetssynpunkt?
 
Jag skulle nöjt mig med flera lager eltejp och sedan fixera ledningen på lämpligt ställe med buntband. WAGO har bara max omgivande temperatur på 85 °C så är osäker på hur den skulle klara sig om man kör hårt med ugnen på.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Om jag köper ny eltejp, är det lika bra som wago ur säkerhetssynpunkt?
Du kan inte koppla ur tåtarna i andra änden?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Du kan inte koppla ur tåtarna i andra änden?
Den ena går nog för den är skruvad i en plint men den andra är nån slags vidarekoppling. Alltså det går vidare till nåt annat. Så den behöver sitta nånstans
 
N
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Den ena går nog för den är skruvad i en plint men den andra är nån slags vidarekoppling. Alltså det går vidare till nåt annat. Så den behöver sitta nånstans
Den går vidare till elementet för undervärmen.
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Det fanns begränsat utbud på den lokala handeln. Här ser ni resultatet. Jag klippte inget ifall det dyker upp ett övre element till en norsk smalspis nån gång.

En av kablarna kunde jag koppla ur i båda ändarna
Satte eltejp och ett buntband.
 
  • Elektrisk panel med oordnade kablar, varav några är tejpade och ihopbundna med buntband. Panelen har olika komponenter och en vit kopplingsdosa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Är inte de där el-elementen till ugnar standard och kan passa olika fabrikat. Standard att de är 230 Volt eller 400 Volt, men även formen på dem kan vara standard. Det är bara en gissning. Detta är en Electrolux CF558, men ett element till annat fabrikat kan möjligen passa. Husqvarna? Men är nog inte lätt att byta, man får montera bort en del grejer kan tänkas.

Lättare att byta grill-elementet, men det var tyvärr inte det som var paj.
 
Redigerat:
Vet nån förresten om det bara är grillelementet som är igång på "grilläge"?

För det kändes inte som att det undre elementet blev varmt med grilläge.

Det kanske inte finns något läge som använder både grillelement och övre/undre elementet?
Jag åker härifrån nu, de får testa "snabbläget" nästa gång, kanske det har igång både grillelement och det undre.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Vet nån förresten om det bara är grillelementet som är igång på "grilläge"?
Så brukar det vara.
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag åker härifrån nu, de får testa "snabbläget" nästa gång, kanske det har igång både grillelement och det undre.
"Snabbläget" brukar vara alla tre element för att värma ugnen så snabbt som möjligt.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
N
A Avemo skrev:
Så brukar det vara.

"Snabbläget" brukar vara alla tre element för att värma ugnen så snabbt som möjligt.
Precis så - "Snabb" brukar involvera samtliga element.
 
N
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det fanns begränsat utbud på den lokala handeln. Här ser ni resultatet. Jag klippte inget ifall det dyker upp ett övre element till en norsk smalspis nån gång.

En av kablarna kunde jag koppla ur i båda ändarna
Satte eltejp och ett buntband.
Snygg lösning på problemet.
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.