Hej,

Jag har i snart 1 månads tid gjort avläsningar 2 gånger per dygn, 07:00 samt 19:00 då jag läser av elmätaren, samt ett gäng värden på pannan. Har gjort diverse justeringar och laborerat - friskt :)

Bifogar min excelfil för att bjuda in till en öppen frågeställning:

Vilket är det optimala färdet på pannan.

Dolda förutsättningar, pannan körde initialt på effektläge c=7,5kw men nu endast på b=3,6kw.

Avluften har jag mätt periodvis och den ligger oftast på minus 1 till minus 4/5. Detta leder rimligen till en ökat antal avfrostningar/kompressorstarter. Men om jag vissa dygn har 23 timmars drift på kompressorn så kan jag väl knappast få mer än 23 timmar - eller.

Ökat luftflöde ger mer kall luft in i huset och varmare luft ut, mindre luftflöde ger mindre kall luft in i huset och kallare luft ut.
Val av värmekurva kompletteras med strypta maxvärden. Jag har en kurva vald för att ta nedgången i temperaturen, men stryper till max framledning 24-26 sedan en vecka tillbaka.

Huset har sedan braskamin som används kvällstid för mysfaktor/värme. Fällde 5 tallar på tomten så vi har lite ved att ta av :)

OK - vilket är bästa läget, har ni andra roliga kalkyler att dela med er av. Finns brister i denna som jag borde följa upp och logga. Säg till så läser jag av dessa också.

Slutsats: OK, jag vet att många tycker att niben är lite klen för jobbet och att vi borde kört en CZ eller bergvärme. Men jag gav 20tkr för niben installerat och klart. Det skulle ta massor av år att hämta igen en alternativ installation, eller hur.

Tack på förhand.
 
Se det så här.
Du har betalt 20 tkr för ett ventilationsaggregat med varmvattenberedare. Dessutom får du varmvattnet gjort till en bråkdel av kostnaden.
Då det blir kallt använder du el-panna och braskamin för uppvärmningen.
Har själv en liknande anläggning. Kompletterade med bergvärme och fick ner uppvärmningskostnaden med ca 15.000:- per år. Slipper dessutom fälla fler trän och tvätta sot från braskaminen.
 
Grattis till bergvärmen, när den investeringen är betald om en 8-10 år så börjar det ticka in lite pengar varje år, bara nu inte borrhålet har kallnat alt värmepumpen måste bytas för då krävs ytterligare investeringar.
Föredrar brasvärme så man kan knalla runt i kallingarna å en T-skirt, visst är det lite mekk med ved och rengöringa av kamin men fördelarna väger till braskaminens fördel.
 
Slyn växer fort om den inte brinner i pannan :(
 
Hej 0840.
Tack för det. Jag spar 15000 årligen på elräkningen. De 90000:- som investeringen skulle gått på om jag inte gjort det mesta själv hade med 4 % ränta och 15 års avskrivning kostat 9600:- första året och minskat till 0 efter 15 år (egentligen är kostnaden mindre med skatteeffekten men jag vill inte krånga matten för mycket).
En vinst på 5000 redan första året alltså.
 
Snailman
hur mycket sparade du av de 90 för att du gjorde en del själv?
 
BAS skrev:
Hej 0840.
Tack för det. Jag spar 15000 årligen på elräkningen. De 90000:- som investeringen skulle gått på om jag inte gjort det mesta själv hade med 4 % ränta och 15 års avskrivning kostat 9600:- första året och minskat till 0 efter 15 år (egentligen är kostnaden mindre med skatteeffekten men jag vill inte krånga matten för mycket).
En vinst på 5000 redan första året alltså.

för den som vill räkna mate, så ska dom läga in den i dag höga inflationen & ett starkt ökande el pris....
grattir du kommer at ha betalt investeringen på 5-6 år. sen är det 20-30 år utan reprationer jag lovar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.