Har uppmätt 250 Beq radon och 2 företag har varit här där man bekräftat att det kommer från marken (krypgrunden). Rekommendationen är att jag installerar radonsug (pris ca 35k).

Min farsa tycker att jag initialt borde prova att sätta dit en sån här fläkt som kan vara på 24h och således ”fläkta/vädra ut” all radon då det är ett billigare alternativ.

Då min pappa inte jobbar med sånt här undrar jag om hans idé verkligen är en lösning eller enbart kommer skapa mer problem för mig. Vore tacksam om någon kunnig inom fältet kunde ge sin åsikt.

Allt gott/
 
  • Vit fläkt med sladd och strömadapter hålls upp av en hand framför en husgrund med glasblocksfönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En radonfläkt brukar skapa ett undertryck utanför grunden så att det inte tar sig in innanför husgrunden och vidare in i huset. Luften den pumpar lämnar huset direkt. Detta kombineras med en tilluftsfläkt som förser grunden med friskluft så att inte undertrycket i grunden suger undergrundsluft med radon.
Din farsas lösning suger i slutändan in radon i grunden samtidigt som annan luft vädras ut. Ingen bra lösning alls.

I släktens lantgård med 700 Bq håller vi på att installera radonsug. Ett hål i källargolvet ner i undergrunden kommer att suga luft och ventilera ut utanför huset. En tilluftsfläkt balanserar undertrycket som uppstår i källaren. Hela källaren kommer att tätskiktsbehandlas.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
En radonfläkt brukar skapa ett undertryck utanför grunden så att det inte tar sig in innanför husgrunden och vidare in i huset. Luften den pumpar lämnar huset direkt. Detta kombineras med en tilluftsfläkt som förser grunden med friskluft så att inte undertrycket i grunden suger undergrundsluft med radon.
Din farsas lösning suger i slutändan in radon i grunden samtidigt som annan luft vädras ut. Ingen bra lösning alls.

I släktens lantgård med 700 Bq håller vi på att installera radonsug. Ett hål i källargolvet ner i undergrunden kommer att suga luft och ventilera ut utanför huset. En tilluftsfläkt balanserar undertrycket som uppstår i källaren. Hela källaren kommer att tätskiktsbehandlas.
Tack så mycket för välbeskrivet svar!
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
En radonfläkt brukar skapa ett undertryck utanför grunden så att det inte tar sig in innanför husgrunden och vidare in i huset. Luften den pumpar lämnar huset direkt. Detta kombineras med en tilluftsfläkt som förser grunden med friskluft så att inte undertrycket i grunden suger undergrundsluft med radon.
Din farsas lösning suger i slutändan in radon i grunden samtidigt som annan luft vädras ut. Ingen bra lösning alls.

I släktens lantgård med 700 Bq håller vi på att installera radonsug. Ett hål i källargolvet ner i undergrunden kommer att suga luft och ventilera ut utanför huset. En tilluftsfläkt balanserar undertrycket som uppstår i källaren. Hela källaren kommer att tätskiktsbehandlas.
Visst gör en sorptionsavfuktare samma sak, om den går på fläkt när avfuktningen inte är igång, och plastad mark osv?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.