StefanFalun StefanFalun skrev:
Hej!
Nu verkar min kompressor ha lagt av…. Fick igång den efter att ha gjort som du gjort - ändrat till -10 grader.
Jag tar luft från rummet bredvid och blåser ut luften genom ytterväggen. Det jag inte tänkt på är att jag har ett kallras-skydd på röret ut. Menar du att den suger genom detta rör så blir det ju problem vid avfrostningen då jag har lameller på utsidan… 🤔
Kan det vara därför den lade av? Har inte du något kallras-skydd? Det funkar ju som en backventil…
Bra fråga… Känns samtidigt rimligt med tanke på att det funkat U/A för mig sedan den förändringen. Samtidigt känns det orimligt om man inte ska kunna ha kallras-skydd på ett sånt stort rör…
 
Men vad har ni för hastighet på fläkt och vilken temp inne om ni kör frånluft? Oftast är de filtret som inte gjorts rent eller att man ställt ned fläkthastighet som då får vp att avfrosta hela tiden på grund av för låg förångartemp.
 
H Hsod skrev:
Bra fråga… Känns samtidigt rimligt med tanke på att det funkat U/A för mig sedan den förändringen. Samtidigt känns det orimligt om man inte ska kunna ha kallras-skydd på ett sånt stort rör…
Jag har kört på detta vis med kallras-skydd ett bra tag(sedan augusti)utan krångel. Kanske var ett tillfälligt krångel. Den kan ju inte suga några enorma mängder bakvägen vid avfrostningen om det är så.
 
N nicmarxp skrev:
Tack för infon. Provade att göra som du sa med att hålla inne on/off men hörde ett väldigt svagt klick. Inget gick igång. Idag var ”luft in” 9 grader, så jag provade att ändra i inställningar 5.1.15 (luft in- ut temperaturer) till 6 som gräns för att starta, men det hände inget ändå.

Det retliga är att vi haft den i ett och ett halvt år nu, så jag undrar hur mycket el vi betalt i onödan för att värmepumpen inte har kört. Kan man kräva installatören/nibe på denna kostnad? Låter orimligt, men det är ju deras fel..
Har följt tråden ganska länge och har samma problem. Värmepumpen vill inte köra. Jag saknar dock menyval 5 på min Nibe. Vet någon hur jag kommer åt den? Eller behöver jag ta dit någon?

ÅF var väldigt okunnig i just denna bredare tyvärr.
 
Hej, du kommer åt menyval 5 genom att följa denna instruktion.

Bild på svenska manualsidor om värmepumpsinställningar; meny för service och driftsstörningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

M Martin Segerud skrev:
Har följt tråden ganska länge och har samma problem. Värmepumpen vill inte köra. Jag saknar dock menyval 5 på min Nibe. Vet någon hur jag kommer åt den? Eller behöver jag ta dit någon?

ÅF var väldigt okunnig i just denna bredare tyvärr.
 
J Jakob92 skrev:
Hej, du kommer åt menyval 5 genom att följa denna instruktion.

[bild]
Tack!
 
Jag undrar om man kan få ställa en fråga här i tråden, hoppas det är OK?

Det är så att jag flyttade in i en lägenhet på 3 rok 77,5 m2 med egen uppvärmning som jag står för kostnadsmässigt utöver föreningens månads avgift, samt uppvärmningen av vattnet och lika så vattenförbruknigen.

Jag har el-element från LVI Yali Comfort som är relativt nya i lägenheten samt en Fujitsu luft/luft som är nyinstallerad i september 2023.

Det jag vill ställa frågan om är Varmvattenberedaren som är en NIBE F110 precis som det diskuteras om i denna tråd =)

Jag har lärt mig otroligt mycket via denna tråd och tackar tidigare personer för mycket bra information =)

Jag kör min F110 på ekonomiläge och standard inställningen den levererades med på start stop temperaturerna.

Varannan vecka bor jag själv i lägenheten och den andra med barnen.

Den drar ca 1,73 kwh/dygn i ekonomi läget och i normal läget ligger den på 4,5 kwh/dygn.
Års driften blir inte stor med ekonomiläget och det fungerar med en vuxen på 48 år samt en dotter på 18 år och en son på 15 år.

Det slutliga då som sagt är att jag undrar hur vida kompressorn som är av typen on/off ska bette sig?

Min startar många gånger på dygnet då den inte tar hjälp av ellpatronen i ekonomiläget.
Men den går på kort stund och stängs av ganska fort för att sedan starta igen inom kort tid och gå lite längre tid.

Antal starter sedan installation är enligt menyn ca 8730st och gång timarna är 2748.
Medans patronen gåt 2119 timmar av totalt, detta med stor anledning att föregående personer aldrig rört inställningarna utan låtit den vara fabriks inställd med normalläget.

Jag tog kort när jag flyttade in och då hade kompressorn startat 7473 ggr och 2719 i driftstid Maj månad 2024. Många starter (1257st) för bara 29 timmar sedan jag flyttade in i lägenheten?

Så är det normalt att kompressorn går som den gör?
Tycker den bör gå längre tider eftersom intervallet mellan start och stop temp ligger mellan 45 start och stop 51. Min temperatur liger omkring 44 grader på vattnet i varmvattenberedarens display fält, vilket beskymrar mig lite då start är 45 och stop 51 grader?

Kanske är kompressorn klen och inte orkar riktig att värma upp vattnet? en önskan är ju att kompressorn värmer upp vattnet åtminstone över start tempen som då är 45 grader.

Jag har den installerad som frånluft ut via skorstens stos med takgenomförning. Årtal för instalation är okänt.
 
Redigerat:
N Nicklas Lindahl skrev:
Jag undrar om man kan få ställa en fråga här i tråden, hoppas det är OK?

Det är så att jag flyttade in i en lägenhet på 3 rok 77,5 m2 med egen uppvärmning som jag står för kostnadsmässigt utöver föreningens månads avgift, samt uppvärmningen av vattnet och lika så vattenförbruknigen.

Jag har el-element från LVI Yali Comfort som är relativt nya i lägenheten samt en Fujitsu luft/luft som är nyinstallerad i september 2023.

Det jag vill ställa frågan om är Varmvattenberedaren som är en NIBE F110 precis som det diskuteras om i denna tråd =)

Jag har lärt mig otroligt mycket via denna tråd och tackar tidigare personer för mycket bra information =)

Jag kör min F110 på ekonomiläge och standard inställningen den levererades med på start stop temperaturerna.

Varannan vecka bor jag själv i lägenheten och den andra med barnen.

Den drar ca 1,73 kwh/dygn i ekonomi läget och i normal läget ligger den på 4,5 kwh/dygn.
Års driften blir inte stor med ekonomiläget och det fungerar med en vuxen på 48 år samt en dotter på 18 år och en son på 15 år.

Det slutliga då som sagt är att jag undrar hur vida kompressorn som är av typen on/off ska bette sig?

Min startar många gånger på dygnet då den inte tar hjälp av ellpatronen i ekonomiläget.
Men den går på kort stund och stängs av ganska fort för att sedan starta igen inom kort tid och gå lite längre tid.

Antal starter sedan installation är enligt menyn ca 8730st och gång timarna är 2748.
Medans patronen gåt 2119 timmar av totalt, detta med stor anledning att föregående personer aldrig rört inställningarna utan låtit den vara fabriks inställd med normalläget.

Jag tog kort när jag flyttade in och då hade kompressorn startat 7473 ggr och 2719 i driftstid Maj månad 2024. Många starter (1257st) för bara 29 timmar sedan jag flyttade in i lägenheten?

Så är det normalt att kompressorn går som den gör?
Tycker den bör gå längre tider eftersom intervallet mellan start och stop temp ligger mellan 45 start och stop 51. Min temperatur liger omkring 44 grader på vattnet i varmvattenberedarens display fält, vilket beskymrar mig lite då start är 45 och stop 51 grader?

Kanske är kompressorn klen och inte orkar riktig att värma upp vattnet? en önskan är ju att kompressorn värmer upp vattnet åtminstone över start tempen som då är 45 grader.

Jag har den installerad som frånluft ut via skorstens stos med takgenomförning. Årtal för instalation är okänt.
Jag kollade upp Pannan och den tillverkades år 2021, badrummet renoverades hösten 2022. Så relativt nu beredare.
 
N Nicklas Lindahl skrev:
Jag kollade upp Pannan och den tillverkades år 2021, badrummet renoverades hösten 2022. Så relativt nu beredare.
Kontaktade NIBE som sa kontakta installatören vilket är gjort så dom hör av sig efter semestertid.

Har även ändrat läget från ekonomiläget där jag bara får 44 gradigt vatten trots att kompressorn ska kunna köra stand alone upp till 56 grader utan hjälp av tillsattsvärmaren som max.

Nu är det inga problem med att få det inställda värdet på varmvattnet 54 grader. Sedan slår tillsatsen till vid 49 grader och kör upp igen till 54 graders varmvatten.
Men detta till betydligt mer kostnad och förbrukning av el.

Orkar inte skriva vad dom menade på och sa på NIBE om detta, kortfattat så ville dom bortförklara detta med meningslösa argument som om jag inte fattade bättre =)

Kompressorn har inte gjort mycket och avvek från att start alls vid 48 graders vatten.
Det sista kompressorn gjorde var som den gjort hela tiden nu och det var start 1: gå igång för att genast stängas av, start 2 gå igång för att maximalt gå i 3 minuter.

Precis som den gjort under ekonomiläget, och detta utgör ett problem för beredaren att kunna få rimlig varmvatten samt effektiv och kostnadseffektiv gång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.