Hej.

Hittar inte riktigt någon som ställt samma fråga så tänkte att jag reggar mig här :)

Jag är på jakt efter ett hus, gärna i skogen så isolerat som möjligt.. Detta verkar dock vara omöjligt i Västra Götaland (Skaraborgs trakterna) så jag överväger nu att kontakta skogsägare och fråga om jag kan köpa en bit utav marken och slå upp ett hus där.

Men, jag har ingen aning om vad detta kan kosta.
Fälla träd och röja undan för ev. väg kan jag göra själv dock kommer det att behövas:
*Väg/grusväg/ta bort rötter ifrån träden så det går att komma fram med bil samt byggnadsfordon.
*El
*Vatten/Avlopp
*Gärna internet
Vad skulle detta kunna kosta?

Nu räknar jag ej med kostnaden för själva huset..
 
Det största problemet är väl svårigheten att få lov att bygga ensligt då kommunerna vill ha sammanhållen bebyggelse. Det är lättare att bygga ensligt om det redan står hus på fastigheten.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
..Och förutom att det är svårt att få byggnadslov, är det är nog väldigt svårt att hitta en skogsägare som vill stycka av en tomt "ensligt ute i skogen" där det inte ens finns väg.

Det är dyrt och omständligt att stycka av en tomt för bostadändamål i skogen, om ens Lantmäteriet tillåter avstyckningen, och skogsägaren blir sannolikt skyldig att tillåta bygge av en väg, och "förlorar" alltså massor med produktiv skogsmark.som förvandlas till väg istället.
Ska det byggas en väg med servitut, så lär markägaren/eller markägarna ställa krav på hur och var vägen ska byggas. Ett vägbygge på en km tar nästan en hektar mark i anspråk, så tomten lär inte bli så särskilt billig.

Att skapa en grusväg som det går att köra på året om även med tyngre fordon, kostar massor med pengar per meter. Men hur mycket kostar beror på markförhållandena. Är det dåliga markförhållanden, eller kuperad terräng, så kan vägen bli dyrare än huset...
Räkna med minst 300.000-500.000 (eller mer) per kilometer för en året runt väg som klarar tyngre fordon.

Att få fram el kan kosta många hundratusen, man får fråga nätägaren i området om det. För drygt tjugo år sedan funderade jag på att köpa ett hus utan el, där närmaste fastighet med el låg 600 meter bort. Vi fick en offert på 350.000 kr. När vi ville ansluta el till en byggnad 10 meter (!) från "elkopplingsplinten" för 10 år sedan, ville nätägaren ha 60.000 kr...

Att få fram fiber någon kilometer kan vara helt omöjligt, eftersom det antagligen behöver grävas på andras mark och det kanske inte ens finns fiber inom räckhåll och någon fiberägare som vill ansluta.

Vatten går det att borra efter på de flesta ställen, och avlopp måste man ha tillstånd till, och hur mycket det kostar beror på kommunens krav på avlopp i det område där huset ska byggas. En trekammarbrunn med infiltration kostar kanske 75.000 till 150.000 att anlägga. Kräver kommunen minireningsverk eller andra särskilda lösningar, kan det bli dyrare. Brunnsborrning går på kanske 100.000.

Räkna med att infrastrukturen i projektet kostar en miljon.

Försök hitta ett befintligt hus anslutet till elnätet, som redan har en väg, och som är (tillräckligt) enskilt beläget istället, även om huset är i dåligt skick och saknar vatten och avlopp, och satsa pengar på upprustning av huset istället.
 
  • Gilla
vintersolen och 3 till
  • Laddar…
C
T Tg h skrev:
Jag är på jakt efter ett hus, gärna i skogen så isolerat som möjligt..
Som föregående skribenter påpekat är det i princip inte tillåtet att bygga så nuförtiden.

Men menar du verkligen allvar med "så isolerat som möjligt"?
Alltså flera km till närmaste granne, enskild väg som du själv måste underhålla och se till att den är farbar på vintern, timslånga bilresor för enklaste ärende, osv.? Internet, förutom möjligt mobilt, kan du så klart normalt glömma på en sådan plats.

De flesta som vill bo enskilt vill ha ett lagom "säkerhetsavstånd" till grannarna men i övrigt ha så nära till civilisationen som möjligt.

Det torde inte vara jättesvårt att hitta ett passande objekt på marknaden. Finns rätt gott om hus med rejält isolerat läge och det är ju knappast de hetaste objekten på marknaden = fyndläge om det är det man vill ha.
 
yonna yonna skrev:
Det största problemet är väl svårigheten att få lov att bygga ensligt då kommunerna vill ha sammanhållen bebyggelse. Det är lättare att bygga ensligt om det redan står hus på fastigheten.
Det gäller nog mest storstadskommuner. I en landsbygdskommun lär byggnadsnämnden göra high five laget runt om någon vill bygga nytt i kommunen, oavsett var. Bekymret i ett sånt fall är snarare svårigheten att få lån för ett nybygge där huspriserna (som regel) är mycket lägre än kostnaden för att bygga nytt.

Och TS, om du vill bo glest - Tiveden? (Har, såsom utsocknes i det här fallet, använt sökmotor och konstaterat att Tiveden faktiskt ligger i gamla Skaraborgs län.)

Avstyckning blir nog svårt, och inte minst dyrt köp en befintlig mindre skogsfastighet istället. Gärna med ett risigt hus, då har du förhoppningsvis redan viss infrastruktur i form av el och vattenbrunn, kanske t o m avlopp.

(Ändrat ett autokorrigeringsfel i efterhand. "High fine", nä tack.)
 
T Tg h skrev:
Hej.

Hittar inte riktigt någon som ställt samma fråga så tänkte att jag reggar mig här :)

Jag är på jakt efter ett hus, gärna i skogen så isolerat som möjligt.. Detta verkar dock vara omöjligt i Västra Götaland (Skaraborgs trakterna) så jag överväger nu att kontakta skogsägare och fråga om jag kan köpa en bit utav marken och slå upp ett hus där.

Men, jag har ingen aning om vad detta kan kosta.
Fälla träd och röja undan för ev. väg kan jag göra själv dock kommer det att behövas:
*Väg/grusväg/ta bort rötter ifrån träden så det går att komma fram med bil samt byggnadsfordon.
*El
*Vatten/Avlopp
*Gärna internet
Vad skulle detta kunna kosta?

Nu räknar jag ej med kostnaden för själva huset..
Det kan väl inte vara omöjligt att hitta ett ensligt beläget hus. Området är fullt av gamla hus utanför små byar. Ofta ägs flera gamla hus av "storbonden" som köpt upp kringliggande smågårdar för att få tillgång till åker/skog.
Däremot kan det vara svårt att hitta dem på hemnet eller liknande. Ofta står de tomma eller hyrs ut så börja med at leta efter nåt att hyra och försök sedan få stycka loss och köpa det när du känner bonden.

/M
 
C cpalm skrev:
Som föregående skribenter påpekat är det i princip inte tillåtet att bygga så nuförtiden.
Ifall kommunen trilskas är ju ett knep att bygga ett 'fritidshus' istället. När väl huset står på plats så är det väl bara att bli åretruntboende i sitt fritidshus. En fördel med det är också att man slipper en massa krav på tillgänglighetsanpassning.
 
Är det någon som har ett exempel när något sånt här har lyckats...

Jag kan inte ens tänka mig att hitta en skogsägare som är villig att försöka stycka av en bit mark...

Som det redan föreslagits... hitta ett gammalt ödehus att köpa det finns många.

/ATW
 
Hej Tg h,

Tycker skogaliten gav många bra svar.
Har själv nyligen byggt vad jag anser vara ganska isolerat men kanske inte riktigt så som du tänker dig.
Långt ut på landet och ca 600 m till närmsta granne.

För vår del kostade framgrävning av el till tomtgräns, ca 500 meter, 55 000. Då lades även fiberrör samtidigt, lite struligt att få de olika aktörerna att samarbeta men efter många samtal så löste det sig ändå bra i slutändan. Viktigt att tänka på är som redan nämnts att få tillstånd att utföra detta. Till detta så kommer även inkoppling och föreslår markskåp om dina planer blir av. Då har man tillgång till ström enkelt och slipper bygg-el under byggprocessen. Kommer även behövas el under processen innan man ens kommit så långt. Detta är min rekommendation till alla som bygger, det underlättade ofantligt att ha det på plats och uppskattat av alla involverade i byggprocessen.

Om nu fiber kan ges där du bygger så brukar det vara en fast kostnad för att blåsa in. För egen del var den 19 000.

Om du inte redan har kännedom, tänk på att avstyckning är dyrt och tar tid. Vi hade vad jag anser en "enkel" avstyckning. I en hörna så att gränser var kända. Av de två andra avgränsande tomterna var en mot tomt som var samma ägare som den som det styckades av på. Denna process tog ändå nästan 1 år och kostade ca 85 000.

Avseende vatten, vet inte om du avser mer än själva borrningen som är beskriven?

En liten sammanfattning, det kostar alltid att bygga, men än mer om "isolerat" samt att värderingen oftast är långt från den faktiska kostnaden. Det jag vill säga är krävs mer eget kapital då man inte kan låna lika mycket som om man ex bygger i samhället. Vi kommer landa på en total kostnad om ca 4,5 miljoner. Vi har tidigare fått förhandsvärdering (2 år sedan) om 3,5 miljoner. Då tyckte mäklaren att det var att ta i eftersom vi byggde där vi gjorde. Kan se annorlunda ut när vi får faktisk värdering eftersom det rört sig en del på marknaden.
Här till ska tilläggas att vi gjort eget arbete som utan tvekan hade kostnat över en halv miljon om vi skulle lejt bort det. Allt från att gräva el på tomten, markberedning, byggt friggebod helt själva osv.

Nu kanske du har bott liknande tidigare, men ställer även enligt min mening andra krav på en själv som person att bo "isolerat". Det blir dyrt om man inte kan göra/lär sig att göra mycket själv. Allt kan och kommer strula. :)

Lycka till med dina planer.
 
C
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
I en landsbygdskommun lär byggnadsnämnden göra high five laget runt om någon vill bygga nytt i kommunen, oavsett var.
Onekligen varierar kommunernas syn på bygglov i udda lägen, men oavsett kommun är knepigt belägna bostäder en belastning för kommunen. Tänk skolskjuts, kollektivtrafik, sophämtning, hemtjänst osv., där finns mycket att spara på att bebyggelsen åtmistone är samlad.
 
Tänker du dig att det ska vara permanentboende eller enbart ett fritidshus? Att få göra en avstyckning kan ju i sig bli svårt men sedan lär det vara rätt mycket enklare att få bygglov för ett fritidshus mitt i skogen.
 
Tack så hemskt mycket för all input. Har varit ett par hektiska månader för min del nu. Det slutade med att jag släppte drömmen om att ha ett permanent boende så isolerat just nu.. Kanske i framtiden..

Blev ett litet torp med "det mesta" bekvämligheterna redan löst..
 
T Tg h skrev:
Tack så hemskt mycket för all input. Har varit ett par hektiska månader för min del nu. Det slutade med att jag släppte drömmen om att ha ett permanent boende så isolerat just nu.. Kanske i framtiden..

Blev ett litet torp med "det mesta" bekvämligheterna redan löst..
Kul att höra! Blev det ungefär som du tänkt dig med avsides beläget i Skaraborg?
 
S
Hej!

Hittade den här tråden då jag går i liknande tankar. Men jag blir ju mörkrädd när man läser vissa svaren i den här tråden.

Är det här Sverige vi pratar om?! Det låter ju som ni diskuterar en polisstat. Det kan ju omöjligt vara så jävligt som ni beskriver?

Om jag vill köpa lite skog och bygga ett litet fritidshus utan väg/el/vatten så är det ju en uppgörelse mellan mig och markägaren. Kommunen/staten kan bara dra rakt åt h******. Vad i hela friden har de med saken att göra?

Det är ingen i tråden som har någon annan erfarenhet? Jag hoppas för mitt liv att det inte är så här överjävligt i Sverige. Hoppas att det finns någon som har någon bättre erfarenhet.
 
  • Wow
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.