Hej !
Försöker att borra genom metall/ järn/stålbjälk utgör reglar på en inglasad altan. Det går väldigt trögt , med Ryobi slagborr maskin 800w , lågt varvtal och HSS borr.Framsidan på på stålröret går det an men jag behöver går genom på andra sidan( ihåligt) och då går det betydligt sämre…
Några tips till optimering av processen?
Tack på förhand!
Mvh
Dragan
 
Totte_S
Skärvätska eller åtminstone nån form av olja som smörjning. Högt tryck på borren, lågt varvtal. Och ett bra borr.
Om du kommer åt med en stor enhandstving så kan man använda den för att få press på bormaskinen. Väldigt svårt att trycka tillräckligt hårt om man inte kan trycka neråt.
Större hål så kan det vara bra att borra ett mindre först.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Jobbade inom verktygs industrin för 20 år sen och byggde då verktyg upp till 50 ton stycket.
När vi behövde borra i bla härdat stål osv som var riktigt hårt så använder vi vanliga betong borr avsedda för slagborr maskiner som slipades vassa (mycket billigare per styck jämfört med specialborr)
Sen sattes dom upp i stora borrmaskiner som fick gå på högsta varvtalet och manuell sakta matning samt konstant kylning.
Var som att skära i smör.
Risken när man borrar är ju att materialet blir för varmt och härdar stålet så a och o är kylningen.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Jobbade inom verktygs industrin för 20 år sen och byggde då verktyg upp till 50 ton stycket.
När vi behövde borra i bla härdat stål osv som var riktigt hårt så använder vi vanliga betong borr avsedda för slagborr maskiner som slipades vassa (mycket billigare per styck jämfört med specialborr)
Sen sattes dom upp i stora borrmaskiner som fick gå på högsta varvtalet och manuell sakta matning samt konstant kylning.
Var som att skära i smör.
Risken när man borrar är ju att materialet blir för varmt och härdar stålet så a och o är kylningen.
Tack, det innebär att jag skulle kunna testa med ett slagborr maskins och betong borr typ SDS+ med kylning.👌🏻
 
D drami skrev:
Tack, det innebär att jag skulle kunna testa med ett slagborr maskins och betong borr typ SDS+ med kylning.👌🏻
Borret måste slipas om.
Hittade någon länk som frågat om samma sak.
Har inte läst hela länken men verkar svara på samma sak.
Lycka till:)

https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=95&t=97321&lv=0&start=0
 
  • Gilla
drami
  • Laddar…
Jag kan inte tänka mig att de där rören skulle vara av härdat stål.

Går det tungt är det antingen borren som är ovass eller så behövs det skärvätska. Eller så är hålet så stort att man borde börja med att borra före med en mindre borr.

Har man otur kan det brytas en flisa ur eggen på en ny HSSborr då man borrar första hålet och sedan skär den inte mer.
 
  • Gilla
stugfar och 2 till
  • Laddar…
Hur stora hål ska du göra?
 
Hoppas du inte använder slagborrmaskinen som slagborr när du borrar metall..

Jag har slipat om billiga betongborrar och borrat metall. Bla. hyvelstål. Har man möjlighet att använda pelarborrmaskin verkar det inte så kinkigt hur man slipar men med en handborrmaskin så misstänker jag att det är svårare men förhoppningsvis inte omöjligt.

Jag tippsar alltid om att använda linolja som smörjning/kylning när man borrar svåra saker.
Behövs inte många droppar. Borrarna skär mycket bättre.
 
  • Gilla
Violina och 2 till
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Hur stora hål ska du göra?
10mm
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Hur stora hål ska du göra?
10mm
 
Ta en bild på balken du håller på att borra i?
Materialet i dessa grejor brukar inte vara av högst kvalité, låter som du kanske använder borrar av lite dålig kvalité.

Har du kommit genom på ena sida så ska du ju kunna komma igenom på den andra.😀
 
E etompau skrev:
Ta en bild på balken du håller på att borra i?
Materialet i dessa grejor brukar inte vara av högst kvalité, låter som du kanske använder borrar av lite dålig kvalité.

Har du kommit genom på ena sida så ska du ju kunna komma igenom på den andra.😀
Ja, så resonerar jag med , men har det visat sig vara betydligt svårare att borra genom andra sidan då jag inte kan se hur borrningen fortlöper. Förstår inte riktigt att det ska vara så svårt, har enbart bra och adekvata bort nyinköpta HSS med kobolt.😔
 
Om du borrar med 10mm borr skall du borra före med 4 eller 5mm eller någonting liknande. Du får inte tillräckligt stor tryck på det för hand om du borrar med 10mm direkt. Dessutom är centrumet grövre på en grövre borr så den arbetar tyngre.
 
  • Gilla
Pastornpå norralund och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Om du borrar med 10mm borr skall du borra före med 4 eller 5mm eller någonting liknande. Du får inte tillräckligt stor tryck på det för hand om du borrar med 10mm direkt. Dessutom är centrumet grövre på en grövre borr så den arbetar tyngre.
Bra tips👌, tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.