Hej
Jag har fått min elcentral utbytt från gamla "proppar" till en med dvärgbrytare (visst heter det så, i alla fall det man ser i nästan alla hem nu).

Jag trodde att trefas förbrukare, i mitt en vanlig spis, MÅSTE ha trefasbrytare där omkopplarna sitter ihop. Bryts en fas bryts alla.

Men installationen till spisen är gjord med tre individuella brytare.
Är det OK?
OlleG
 
O OlleGra skrev:
Hej
Jag har fått min elcentral utbytt från gamla "proppar" till en med dvärgbrytare (visst heter det så, i alla fall det man ser i nästan alla hem nu).

Jag trodde att trefas förbrukare, i mitt en vanlig spis, MÅSTE ha trefasbrytare där omkopplarna sitter ihop. Bryts en fas bryts alla.

Men installationen till spisen är gjord med tre individuella brytare.
Är det OK?
OlleG
Du hade väl tre separata porslinssäkringar tidigare, så vad är skillnaden?
 
  • Gilla
Robin Lindberg och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Du hade väl tre separata porslinssäkringar tidigare, så vad är skillnaden?
Ingen. Men jag vill veta vad kravet på installationen formellt är.
 
O OlleGra skrev:
Jag trodde att trefas förbrukare, i mitt en vanlig spis, MÅSTE ha trefasbrytare där omkopplarna sitter ihop. Bryts en fas bryts alla.
Jag vill minnas att om man har en gruppledning där det är blandat 230V- och 400V-laster så måste det vara en trepolig säkring. Sedan finns det tillfällen då det är bra, men inget måste med trepolig säkring. Trefasmotorer till exempel. Spisen är ingen sådan förbrukare. Där finns ingen orsak att ha trepolig säkring. Och som sagt var det ju inte trepoligt med gamla centralen heller.
 
Tommty
Rent krav finns inte. Men det är praxis/standard att sätta 3.poliga brytare.

skulle personligen aldrig sätta 1 poliga brytare, även fast andra gör det.
 
  • Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Nej, det är inte okej, reklamera detta till elfirman.

Det går att göra så undantagsvis då det finns jordfelsbrytare men i detta fall är det bara ren girighet eller någon sjuk tanke att man kan använda en del av spisen vid fel.
A Avemo skrev:
Jag vill minnas att om man har en gruppledning där det är blandat 230V- och 400V-laster så måste det vara en trepolig säkring. Sedan finns det tillfällen då det är bra, men inget måste med trepolig säkring. Trefasmotorer till exempel. Spisen är ingen sådan förbrukare. Där finns ingen orsak att ha trepolig säkring. Och som sagt var det ju inte trepoligt med gamla centralen heller.

Det som händer är att Joel bryter en säkring och spisen släcks sen dör han av övriga faser som snurrar runt i spisen.
 
B
Det är väl fortfarande inget formellt krav på 3-poliga säkringar vid 3-fas grupp, men i min mening är det inte en seriös elektriker som sätter 1-poliga säkringar för att annat inte fanns i bilen den dagen. Jag har bytt alla mina 3-fasgrupper till 3-poliga säkringar.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Jag har individuella säkringar för spis (3x) och värmepanna (3x). Centralen är från 1992 ca.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tack för alla svar, verkar vara lite olika åsikter.
Kan man läsa om det i någon "regelbok"?
 
G Gott1 skrev:
Det som händer är att Joel bryter en säkring och spisen släcks sen dör han av övriga faser som snurrar runt i spisen.
Inte helt klart vad du menar. Men för det första är trepoliga säkringar ingen försäkring mot inkompetens. Och för det andra finns det inga krav på att ha det till en spis. Jag menar inte att det skulle vara sämre med trepolig säkring till spisen. Jag menar att det inte spelar någon roll. Tre enpoliga säkringar till spisen är både vanligt och tillåtet.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 4 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Jag vill minnas att om man har en gruppledning där det är blandat 230V- och 400V-laster så måste det vara en trepolig säkring. Sedan finns det tillfällen då det är bra, men inget måste med trepolig säkring. Trefasmotorer till exempel. Spisen är ingen sådan förbrukare. Där finns ingen orsak att ha trepolig säkring. Och som sagt var det ju inte trepoligt med gamla centralen heller.
A Avemo skrev:
Inte helt klart vad du menar. Men för det första är trepoliga säkringar ingen försäkring mot inkompetens. Och för det andra finns det inga krav på att ha det till en spis. Jag menar inte att det skulle vara sämre med trepolig säkring till spisen. Jag menar att det inte spelar någon roll. Tre enpoliga säkringar till spisen är både vanligt och tillåtet.
Ja, allt det vet vi.
I diazedcentraler är det så.

Nu är det inte det vi pratar om här.

Denna grupp matar ett Perilexuttag.

Detta skall alltid vara fullbestyckat med 3 faser, nolla och jord. Därav ska standard vara att sätta en trepolig dvärg enligt praxis.

Är det däremot omgjort till en 2 polig grupp med häll och en 1 polig till ugn så är det ju frågan lite annan.
Går spisen sönder så vill man ändå kunna använda hällen så då blir det bra med en 1 polig dvärg och en 2 polig.

Detta med prisskillnad vet jag inte men tidigare har 2 polig dvärg varit dyrt.

Man kan väl säga så här till frågaren, kolla upp vem på företaget som står för auktorisation och hör hur han motiverar att montera tre 1 poliga dvärgar vid en nyinstallation.
 
  • Haha
ClasseClas
  • Laddar…
G Gott1 skrev:
Denna grupp matar ett Perilexuttag.
Detta skall alltid vara fullbestyckat med 3 faser, nolla och jord.
Ja det skall det. Och det är helt orelaterat till om säkringen är trepolig.

G Gott1 skrev:
Därav ska standard vara att sätta en trepolig dvärg enligt praxis.
Det är säkert praxis. Men är vi överens om att det inte finns några regler som kräver att det är en trepolig säkring före ett perilexuttag?
 
  • Gilla
Müssli och 3 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Ja det skall det. Och det är helt orelaterat till om säkringen är trepolig.


Det är säkert praxis. Men är vi överens om att det inte finns några regler som kräver att det är en trepolig säkring före ett perilexuttag?
Trådens frågeställare har beställt ett centralbyte.
Blir det ett fel i spisen som löser ut 16A säkring är det ju att föredra att allt blir spänninslöst.
Vid renovering och behov av trefasuttag vet vi att hantverkare ofta använder detta uttag.

Det finns ingen kostnadsskillnad.

Så återigen, hör med företagets ansvarige hur denne motiverar detta.

Det finns många sätt man kan bygga på så det blir godkänt men inte tillfredsställande.

hur många jordfelsbrytare monterades?
Såklart "godkänt" med bara en men används hjärnan monteras minst två om det inte är en liten lägenhet.
 
G Gott1 skrev:
Trådens frågeställare har beställt ett centralbyte.
Trådens frågeställare har ställt en specifik fråga. Är det ok att ha tre enpoliga brytare till spisen. Jag säger inte emot din rekommendation. Du får rekommendera vad du vill av vilka grunder som helst. Men svaret på TS specifika fråga är fortfarande att det är ok med tre enpoliga och att det inte måste vara en trepolig dvärgbrytare.
 
  • Gilla
hempularen och 3 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Trådens frågeställare har ställt en specifik fråga. Är det ok att ha tre enpoliga brytare till spisen. Jag säger inte emot din rekommendation. Du får rekommendera vad du vill av vilka grunder som helst. Men svaret på TS specifika fråga är fortfarande att det är ok med tre enpoliga och att det inte måste vara en trepolig dvärgbrytare.
Det är inte det som är frågan för den läskunnige. Utan om det är rimligt vid centralbyrån.

Hade det varit rimligt med biltemaprylar?
Givetvis tycker du det är ju "CE".

Varför inte köra med 6 A till grupperna och lyxa till det med 10 spis och värmepanna.
Vi lägger några dubbelt så spar vi pengar och 10 kA karakteristisk D för det är ju ändå djungelns lag som råder och kund vet inget.
 
  • Haha
ClasseClas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.