Jag har rivit ner vävtaket i huset fråb -62 och ska regla om för att sätta gipstak.

Ovanför taket sitter råspont som går upp till en råvind med sågspån som isolering.

Nu till frågan:
Kan jag plocka ner samtliga reglar på bilden, både de som går utmed väggarna och se enstaka om ca 40-50 cm? Eller finns risken att någon av dem fäster i takstolarna eller dylikt?

Tacksam för råd från någon som har erfaren av liknande!
 
  • Rivna takbrädor visande trätaket samt fästen med reglar och flera fönster i nederdelen av bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rivna vävtakets träpanel och reglar med synliga elledningar i en äldre byggnad från 1962, förberett för ombyggnad med gipstak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan riva allt, de korta bitarna lär vara bitar för att kunna hänga upp lampor mm I krokar som skruvas I taket.

Hur har du tänkt montera de nya reglarna? Längsmed eller tvärs takstolarna?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Du kan riva allt, de korta bitarna lär vara bitar för att kunna hänga upp lampor mm I krokar som skruvas I taket.

Hur har du tänkt montera de nya reglarna? Längsmed eller tvärs takstolarna?
Hur pass säker är du på att det är för lampor och inget som bär något annat?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Du kan riva allt, de korta bitarna lär vara bitar för att kunna hänga upp lampor mm I krokar som skruvas I taket.

Hur har du tänkt montera de nya reglarna? Längsmed eller tvärs takstolarna?
Tänkte montera reglarna tvärs över takplankorna…
 
På första bilden ser jag iaf två spikrader som håller sponten mot takstolarna, på andra bilden en spikrad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.