B Bjober skrev:
Bara man har klart för sig att mäklaren inte kan eller ska veta något om fastighetens skick eller hur saker fungerar så faller det sig naturligt att fråga säljaren direkt. Vill säljaren inte svara så måste man anpassa priset efter det.
Säljaren får fylla i om det finns kända problem. I övrigt får du undersöka själv, en kunnig besiktningsfirma är då att rekommendera.
Annars kan du köpa grisen i säcken.
 
  • Gilla
cay.j.att.telia.com och 3 till
  • Laddar…
S
Det var någon som kom och knacka på och ville "förhandla" när jag skulle sälja lägenhet. Som tur var så presenterade han sig, så jag ringde mäklaren och berätta vad som hänt och bad henne bortse från alla bud som kom från honom. Jag hade ju anlitat mäklaren av en anledning, samma sak så vill jag inte bli kontaktad om jag säljer en bil genom en firma.

Där emot så är det ok att be mäklaren sätta upp ett möte där mäklaren är med.
 
  • Gilla
Elektra och 9 till
  • Laddar…
S Screew skrev:
Det var någon som kom och knacka på och ville "förhandla" när jag skulle sälja lägenhet. Som tur var så presenterade han sig, så jag ringde mäklaren och berätta vad som hänt och bad henne bortse från alla bud som kom från honom. Jag hade ju anlitat mäklaren av en anledning, samma sak så vill jag inte bli kontaktad om jag säljer en bil genom en firma.

Där emot så är det ok att be mäklaren sätta upp ett möte där mäklaren är med.
Man bortser aldrig från bud. Dessa är till för att höja priset. Jag har svårt att tro att du menar allvar. Du hade inte behövt sälja till högst bjudande i vilket fall.
 
  • Gilla
  • Haha
MichelleW och 6 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Om ni ni anlitar samme mäklare. Då bör du absolut undvika att ” gå bakom ryggen” på mäklaren.

Försök istället få till direkt möte med säljaren genom mäklaren. Ev. ett möte med mäklaren närvarande.
På vad sätt menar du att man "går bakom ryggen på mäklaren", om man pratar med säljaren själv. Är mäklare verkligen så lättkränkta, att de inte kan tåla att köpare och säljare har kontakt, utan att fråga om mäklaren lov.

Enligt mig vore det väl inga som helst konstigheter om den enda budgivaren hörde av sig till mig, som säljare. Sålänge man bara ringer först. Vid ett första samtal kan även en väldigt grinig säljare dessutom säja att denne vill att all kontakt eventuellt ska gå via mäklaren.
 
  • Gilla
Nybyggerska och 6 till
  • Laddar…
Det är en chansning såklart. När vi köpte huset ville vi efter många misslyckade budgivningar lägga ett bud innan visning, men ville förstås se huset först. Kontaktade mäklaren och bad om en förhandsvisning men det ville denne inte gå ned på (motiveringen var att ägaren städade). Vi chansade då och åkte dit och fick träffa en jättetrevlig dam som visade oss huset. Vi lämnade ett bud på plats och fick sedan köpa huset innan visning.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
S
G Gott1 skrev:
Man bortser aldrig från bud. Dessa är till för att höja priset. Jag har svårt att tro att du menar allvar. Du hade inte behövt sälja till högst bjudande i vilket fall.
Jag uttryckte mig dumt, jag sa att han inte skulle få köpa den oavsett om han hade högsta budet. Vilket aldrig hände, men det irriterande mig något så fruktansvärt att han kom utan förvaring och "ville ha en deal"
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
altaxis altaxis skrev:
Tack för svar.
Jag tycker det är svårt.
Förstår era tankar om att det kan bli knepigt och försöker sätta mig i deras sits, som jag kanske hamnar i eftersom även vi säljer vårt.

Att ta i beaktande är att de kommit med ett motbud, inga andra budgivare i nuläget.
Och vi har samma mäklare i våra respektive försäljningar…

Vi har några obesvarade funderingar om huset och jag känner att det hade varit lättare att prata om de sakerna direkt med säljarna istället för att gå via mäklaren hela tiden. Tar så sjukt lång tid att få svar det hållet.

Med svar på frågorna kanske vi kommer överens och gör affär.
altaxis altaxis skrev:
Vi har varit på visning på ett hus vi är intresserade av och även lagt ett bud lite under utgångspris (ca 7%).
Jag funderar på att åka och hälsa på säljarna för att få möjlighet att diskutera direkt med dem istället för att skicka frågor via mäklaren.
Är det ok att göra så?
Brorsan gjorde det när de köpte hus för nåt år sedan och den mäklaren blev skitsur för att de ”gick bakom ryggen” på henne.
De själva tyckte det var superbra eftersom de fick en bra genomgång av huset innan de gjorde affär.

Första gången jag faktiskt ska köpa hus och även om jag läst mycket här är det en ny situation med mycket frågetecken i processen.
Jag skulle inte kontakta säljaren i detta läge, mest av respekt för säljaren som kanske inte vill ha med spekulanter att göra. Kan ju vara en känslig situation som gör att huset ska säljas. Ställ dina frågor till mäklaren. Först vid kontraktsskrivningen o vid besiktning av huset är det dax att träffa säljaren. Vid besiktningen brukar dom vara med, och då kan man få reda på mer och följdfrågor på det. Är där ngt som dyker upp på besiktningen, och som inte förmedlats eller förväntats har du rätt till prisavdrag alt häva köpet om ni inte kommer överens.
 
  • Gilla
sonjan
  • Laddar…
E Etrompa skrev:
Jag skulle inte kontakta säljaren i detta läge, mest av respekt för säljaren som kanske inte vill ha med spekulanter att göra. Kan ju vara en känslig situation som gör att huset ska säljas. Ställ dina frågor till mäklaren. Först vid kontraktsskrivningen o vid besiktning av huset är det dax att träffa säljaren. Vid besiktningen brukar dom vara med, och då kan man få reda på mer och följdfrågor på det. Är där ngt som dyker upp på besiktningen, och som inte förmedlats eller förväntats har du rätt till prisavdrag alt häva köpet om ni inte kommer överens.
Men ge dig...
Ska vi verkligen tillåta den utveckling vi se överallt. Alla jäklar som kan bli kränkta av en det ena, än det andra. Därför ska alla "gå som som på nålar", så ingen råkar se eller höra dig, därför att de just kan bli kränkta.
Se istället till att utrota detta jäkla fenomen genom aldrig ge det någon näring.
Blir en jäkla säljare kränk av kontakt med en köpare, så kan den personen sitta och grina i sitt hus. Tills denne blivit en smula nornal iallafall.
Den typen av säljare hade jag passat mig väldigt noga från att göra affärer med.
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 12 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Men ge dig...
Ska vi verkligen tillåta den utveckling vi se överallt. Alla jäklar som kan bli kränkta av en det ena, än det andra. Därför ska alla "gå som som på nålar", så ingen råkar se eller höra dig, därför att de just kan bli kränkta.
Se istället till att utrota detta jäkla fenomen genom aldrig ge det någon näring.
Blir en jäkla säljare kränk av kontakt med en köpare, så kan den personen sitta och grina i sitt hus. Tills denne blivit en smula nornal iallafall.
Den typen av säljare hade jag passat mig väldigt noga från att göra affärer med.
Vi är alla olika. Och jag är definitivt inte kränkt, och skulle inte bli det heller i det fall jag skulle bli kontaktad av en köpare (men hade avisat denne, och hänvisat till mäklaren) Jag kommer använda mäklare att sälja mitt hus, när det blir dax. Och vill själv inte ha kontakt med några potentiella köpare i det läget. Av ett enkelt skäl. Jag betalar någon annan för att lägga den tiden och gör det som dom är bäst på. Så kan jag lägga min tid på annat under tiden. Alla gör som dom vill, du också. Att slänga dig med ”kränkt”-kortet hit och dit är onödigt och inte särskilt konstruktivt. Det är tråkigt att ordet missbrukas så till den grad att det nu ingår i var och varannan mening. Det är urholkande.

Kränkt enligt SAOL - förolämpa, våldföra sig på, bryta mot

En annan beskrivning är att frånta någon eller något dess värde, genom att överträda en etablerad gräns. Handlingen innebär ofta någon form av förnedring eller skymf, eller förödmjukelse.
 
  • Gilla
Ken E1 och 5 till
  • Laddar…
Det är väl bara att fråga? Men ha förståelse om du får ett nej. Skit i vad mäklaren tycker, men ta hänsyn till säljaren.
 
  • Gilla
Swedejohn och 4 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Be om möte via mäklaren.

Om jag ska sälja så anlitar jag mäklare för att inte ha med folk att göra. Skulle någon bara komma hit eller skicka sms direkt till mig så hade jag blivit irriterad.

Om du gör det så får du väl hoppas på någon som inte blir irriterad, det kan ju ändå kosta dig affären.
Bästa rådet.

Tänk på att det är Sverige. Folk gillar generellt inte att behöva ha kontakt med de man inte känner. Speciellt inte i förhandlingar. Som säljare betalar jag för att slippa däcksparkarna/Bästa priset/Budet gäller till ikväll sen köper vi en aaaanaaaan (men vi är fortfarande jättesugna på ditt objekt... snälla)

Direktkontakt kan göra att det skiter sig helt. Nästan 100% säkert tillochmed.
 
  • Gilla
tommib och 3 till
  • Laddar…
G Gott1 skrev:
Man bortser aldrig från bud. Dessa är till för att höja priset. Jag har svårt att tro att du menar allvar. Du hade inte behövt sälja till högst bjudande i vilket fall.
Tro mig. Det är väldigt vanligt att man bortser från bud från "puckon"
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är ingen som vill ha oväntat besök längre
Är det därför som Gevalia har slutat med den reklamen?
 
  • Haha
  • Gilla
Appendix och 8 till
  • Laddar…
G Gott1 skrev:
Om du har frågor så säg till mäklaren att du vill ha en till visning och ställ dessa frågor där.
Väldigt ovanligt att säljaren är med på visningen enligt min erfarenhet.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Väldigt ovanligt att säljaren är med på visningen enligt min erfarenhet.
Ja, man får ju normalt ställa frågorna genom mäklaren. Är det något specifikt riktat till säljaren kan man höra med mäklaren men jag vet inte vad det skulle kunna vara. Det är inget säljaren behöver besvara men finns det fel säljaren känt till som denne inte sagt till om kan han gjort fel.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.