Jag har målat vitt på vår träfasad, grundmålade på redan målat trä och sedan på med täckfärg. När jag har målat klart och färgen har torkat blir det fläckvis gult på den vita färgen. Det spelar ingen roll hur många gånger jag målar, det blir gult varje gång. Jag använder färg av märket Colr. Vad kan det bero på och var kan jag göra åt det?
 
Vad är det för färgtyp? Akrylatfärg?
Är det kvistar i träet som blir gula?
Kanske en bild?
 
Alltså, om det nu kan vara samma typ av effekt, vår balkong målades om med Jotun Optimal och det blir gulaktig ton i ett par dagar, någon vecka, tills uv-ljuset blekt bort det. Det berodde i vårt fall på att färgen inte omrördes tillräckligt innan målningen, det är mögelskyddsmedlet tydligen. Men nu är balkongen vit och fin. Ett känt problem med Jotun, möjligen detsamma med den färg du använt
 
  • Gilla
Martina Frick Isberg
  • Laddar…
K krambriw skrev:
Alltså, om det nu kan vara samma typ av effekt, vår balkong målades om med Jotun Optimal och det blir gulaktig ton i ett par dagar, någon vecka, tills uv-ljuset blekt bort det. Det berodde i vårt fall på att färgen inte omrördes tillräckligt innan målningen, det är mögelskyddsmedlet tydligen. Men nu är balkongen vit och fin. Ett känt problem med Jotun, möjligen detsamma med den färg du använt
Det låter rimligt! Jag avvaktar några veckor , tack för svar!
 
F fredrik.johansson skrev:
Vad är det för färgtyp? Akrylatfärg?
Är det kvistar i träet som blir gula?
Kanske en bild?
Hej, det är akrylatfärg, vit halvblank. Det är inte kvistar som blir gula utan själva färgen. Har precis målat på ny vit färg, men kan återkomma med bild när det gulnat igen, för det lät det göra.
 
Vet inte hur bra det syns men visst ser man att några brädor skiftar i gult?
 
  • Fasadvägg med vertikala vita brädor där några av brädorna skiftar något i gult. En del av ett fönsterkarm syns till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av vitmålad ytterpanel där några brädor skiftar i en gul nyans.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, den där svagt gula tonen kan mycket väl vara samma effekt som jag hade. Låt det vara ett tag och låt uv strålningen från solen bleka ett par dagar så får vi se om det försvinner

EDIT: jag hittade många trådar tidigare när jag sökte där många blev förtvivlade över den gula tonen tills det kom en föklaring. Nu gällde det iofs Jotun men antar att alla fabrikanter använder ungefär samma kemikalier för vissa ändamål. tex mögelskyddet

Här finns faktiskt en tråd i detta forum som kan vara kul att kika på, ser ut lite som dina brädor och som min balkong gjorde

https://www.byggahus.se/forum/threads/gul-ton-i-nymalad-fasad.462130/
 
K krambriw skrev:
Ja, den där svagt gula tonen kan mycket väl vara samma effekt som jag hade. Låt det vara ett tag och låt uv strålningen från solen bleka ett par dagar så får vi se om det försvinner

EDIT: jag hittade många trådar tidigare när jag sökte där många blev förtvivlade över den gula tonen tills det kom en föklaring. Nu gällde det iofs Jotun men antar att alla fabrikanter använder ungefär samma kemikalier för vissa ändamål. tex mögelskyddet

Här finns faktiskt en tråd i detta forum som kan vara kul att kika på, ser ut lite som dina brädor och som min balkong gjorde

[länk]
Detta är Bauhaus eget billighetsmärke, så kan mycket väl vara så att det är något med kemikalierna i färgen. Jag rörde om färgen dåligt innan jag målade första lagret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.