Ska bygga attefallshus och tänkte dra avloppet till samma pumpbrunn (Micropac 7C, grön ring) som bostadshuset är kopplat mot. Som skissen nedan visar så blir det ingen bra vinkel att ansluta mot bostadshusets avloppsledning (grön linje), utan skulle vilja ansluta ungefär där den röda linjen möter brunnen.
Som jag tolkat manualen så kan man ansluta antingen ventilation eller alternativt inlopp här. Någon som gjort detta och hur har ni gjort i så fall.
Skiss som visar avloppsdragning från ett attefallshus till en pumpbrunn nära bostadshuset, med röda linjer som visar avloppsledningen och gröna markeringar för anslutningspunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild som visar röranslutningar på en pumpbrunn Micropac 5 och 7, med pilar till inloppsadapter, alternativ inlopp/ventilation, och utlopp för avlopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grå pumpbrunn Micropac 7C med grön topp, en röd cirkel markerar ett specifikt område på sidan av brunnen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Som jag fattar bildtexten i manualen så är det antingen vänstra anslutningen eller högra anslutningen för inkommande avlopp å inte bägge för inkommande avlopp.

Hur långt är det mellan bostadshuset och punkbrunnen?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Som jag fattar bildtexten i manualen så är det antingen vänstra anslutningen eller högra anslutningen för inkommande avlopp å inte bägge för inkommande avlopp.

Hur långt är det mellan bostadshuset och punkbrunnen?
Bildtexten stämmer inte direkt överens med hur brunnen verkligen ser ut. Utloppet är den svarta nippeln man ser på sista bilden. Befintligt inlopp ligger på motsatta sidan utloppet (syns därför inte i bilden). Båda "kopparna" (där jag ringat in den vänstra med rött) ser identiska ut. Jag antar att man på något sätt ska såga upp en av dessa men ser problem med att hålet inte verkar vara mkt större än 3". Ska ordna bild på detta från pumpgropen. Avståndet husfasad-pumpbrunn ca 1m En person håller ett måttband och mäter ett hål i en nedgrävd pumpbrunn med jordig omgivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A Antonstak skrev:
Avståndet husfasad-pumpbrunn ca 1m
Inga problem med att få dit en 45⁰ sidoanslutning samt en 45⁰ böj (eller 3 15⁰ böjar).

Edit:
Beroende på avståndet mellan attefallstugan och avloppet från huset så går det att "böja" avloppsröret lite så att det kommer in "vågrätt" (på bilden), då kanske det räcker med en 15⁰ böj innan 45⁰ sidoanslutningen.
 
Redigerat:
Demmpa Demmpa skrev:
Inga problem med att få dit en 45⁰ sidoanslutning samt en 45⁰ böj (eller 3 15⁰ böjar).
Är inte det en riskkonstruktion? Verkligheten blir nog närmare 105° än 90° som röret måste vinklas av. Typ 45° sidoanslut och 60° böj. Tänker mig att det är risk för stopp?
 

Bästa svaret

Demmpa Demmpa skrev:
Det går att ha två 45⁰ böjar direkt efter varandra, men i ditt fall så bör det gå att få dit minst 0,5 m rörstump mellan bägge böjarna.
Se 4.4.2.h
[länk]

Och om man gör så som jag föreslog i editeringen så blir det än mjukare böjar samt längre avstånd mellan böjarna.
Fantastiskt! Detta gör det hela betydligt enklare. Stort tack för din input Demmpa!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.