Jag har (lite ofrivilligt) påbörjat ett fasadbyte på två väggar. Den ena väggen är färdig och nu har jag kommit på att jag borde förebyggt rostfläckar av spikhuvuden. Kan jag göra något åt detta efteråt? Har målat ett lager färg på en del men behöver ta mera ser jag, det är som en grop vid spikhuvudet. Kan jag lägga i lite tec7 t ex på spikhuvuden och sedan måla på? Och nästa vägg, är det att rekommendera rostfri spik (är det mycket dyrare?)?
 
Om du använt varmgalvaniserad trådspik så brukar det inte vara några problem med rost, bara måla över som vanligt.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Om du använt varmgalvaniserad trådspik så brukar det inte vara några problem med rost, bara måla över som vanligt.
Tack för svar!
Är det standard att ha sådan spik? Det är snickare som har gjort arbetet och jag har inte tänkt på att fråga vad de använt.
Jag ser också att flera spikar sitter som försänkta i gropar. Vet du om det är en bra sak att täcka med Tec7 för den sakens skull? För att hindra vattenansamling?
 
H Helen111 skrev:
Jag ser också att flera spikar sitter som försänkta i gropar. Vet du om det är en bra sak att täcka med Tec7 för den sakens skull? För att hindra vattenansamling?
troligen har de använt spikpistol om spiken ligger innanför ytan ,man kan dutta över spiken med lite träolja så minskar man risken för att det börjar ruttna vid spikhålen
 
MultiMan
All spik sedan minst 50 år som man använder utomhus är varmförzinkad som ger ett tjockt skikt och håller väldigt länge innan det börjar rosta. Dessutom är den strävare och sitter bättre än elförzinkat.

Rostfri spik är helt onödigt till husfasader och inget jag använt eller sett någon annan använda till fasad. Till trädäck osv där man använder skruv som inte målas över är det bra med rostfritt.

Även de spik i spikpistolen min snickare använde till taket var varmförzinkat (matt, sträv yta).

Spikarna ska inte slås in djupt i träet, det ger grund för att vatten kommer in och träet ruttnar. Bara slarviga snickare som inte klarar av att göra rätt. De gånger jag sett det hända med skruv till vindskivor t ex, fyllde jag i med oljebaserad utefog innan målning. Det håller än och stoppar vatteninträngning.
 
T tergo skrev:
troligen har de använt spikpistol om spiken ligger innanför ytan ,man kan dutta över spiken med lite träolja så minskar man risken för att det börjar ruttna vid spikhålen
Tack för svar!
Du menar inte visir utan någon annan träolja..? (Ursäkta, helt novis men försöker lära mig.)
Ja tyvärr spikpistol ända in. Tyckte en annan snickare sa att sista slagen brukar tas med hammare för att undvika just detta men här blev det inte så ändå. Känns väldigt tråkigt, hoppas att det inte får alltför förödande konsekvenser för hållbarheten.
 
MultiMan
Ska du olja måste den vara kompatibel med färgen du ska måla med. Men är det djupa gropar rekommenderar jag fog som jag skrev. Annars kommer det förkorta livslängden på fasaden.
 
MultiMan MultiMan skrev:
All spik sedan minst 50 år som man använder utomhus är varmförzinkad som ger ett tjockt skikt och håller väldigt länge innan det börjar rosta. Dessutom är den strävare och sitter bättre än elförzinkat.

Rostfri spik är helt onödigt till husfasader och inget jag använt eller sett någon annan använda till fasad. Till trädäck osv där man använder skruv som inte målas över är det bra med rostfritt.

Även de spik i spikpistolen min snickare använde till taket var varmförzinkat (matt, sträv yta).

Spikarna ska inte slås in djupt i träet, det ger grund för att vatten kommer in och träet ruttnar. Bara slarviga snickare som inte klarar av att göra rätt. De gånger jag sett det hända med skruv till vindskivor t ex, fyllde jag i med oljebaserad utefog innan målning. Det håller än och stoppar vatteninträngning.
Ok, då lär spiksorten vara ok.
Ja jag känner mig rent ledsen av detta, en stor investering och så blir det risk för ruttna brädor! Det är många spikhål som ser ut enligt bilden. Tec7 i dom då..?
 
  • Spikhål med synlig metallspik i ett gulmålat träplank.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan
Det är en ren katastrof och jag hade inte betalat förrän snickaren ordnat till problemet.

Du ska nog säkerställa exakt vilken spik de använt, för om de inte ens klarar av att spika utan att förstöra panelen kan mycket annat vara fel.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Det är en ren katastrof och jag hade inte betalat förrän snickaren ordnat till problemet.
Ok 😔 Ordnat som i att dom lägger i något..?
 
MultiMan
Som minimum, ja. Konsumenttjänstlagen går inte med på att de gör om hela jobbet eftersom kostnaden blir oskälig. Jag hade aldrig lejt företaget igen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Som minimum, ja. Konsumenttjänstlagen går inte med på att de gör om hela jobbet eftersom kostnaden blir oskälig. Jag hade aldrig lejt företaget igen.
Jag har stort förtroende för dom. Detta känns väldigt jobbigt och ledsamt. Semestertider, målarställningar på plats..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.