Hej! Behöver lite tips på hur jag på bästa sätt kan fixa till detta rum. Som ni ser på bilderna så är det mesta av väggarna något slags putsbruk (gissar jag). Det finns också diverse trästockar i takhöjd jag behöver fixa till samt ett trätack där det tidigare satt en pappskiva uppspikad.

Hur hade ni gjort? Min tanke är att köpa putsbruk och fixa till alla väggar, hål och skrymslen. Sen måla direkt på putsen (det har tidigare suttit en vit tapet).

Träbjälkarna tänkte jag försöka slipa, men dom är väldigt grovhuggna på sina ställen. Vad är bäst att göra där?

Slutligen tänkte jag dra ut all spik och slipa träplankorna i taket och kanske behålla som det är eller måla.

Tacksam för alla tips och ideer!
 
  • Sliten vägg med avskavt puts, synlig bräda och en brun dörr. Matkorgar med tidningar och kartonger på trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett rum med sliten puts på väggarna, träplankor i taket och en fönsterkarm lutad mot en vägg. På golvet står två korgar med tidningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rum med grovhuggna träbjälkar i taket, slitna putsade väggar och ett fönster med smutsig karm. Ett gammalt fönster står lutat mot en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Brun dörr med vit dörrkarm i ett renoveringsobjekt. Väggarna är delvis avputsade och taket har träpanel. En träplanka står lutad mot väggen till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med putsbruk, träplankor i taket, en trasig soffbotten lutad mot väggen och en dammsugarslang i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rum under renovering med grovhuggna träbalkar i taket, putsade väggar med skador, lösa fönsterbågar lutade mot väggen och diverse verktyg och material på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett rum med putsade väggar i dåligt skick, trästockar i taket och löst hängande sladd. En trädörr står lutad mot väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En trävägg med slitna ytor, där putsen har lossnat på flera ställen och synliga trästubbar i takets höjd. En brun dörr och några träplankor står lutade mot väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprucken vägg med putsbruk och träbjälke i takhöjd, samt en lös vit träram mot väggen i ett renoveringsobjekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg hörn med putsbruk, träbjälke i takhöjd och ett träfönster till vänster. Flera reparationer och gropar i väggen syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg i behov av renovering med putsbruk som lossnat och trästockar i takhöjd. Taket har markanta skador och en tidigare pappskiva är delvis borttagen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilket projekt! Ser ut som före-bilder från Ernsts sommartorp 😎

Jag har inte svar att ge men vill tipsa om att du delar upp dina frågor i flera och ställer dem separat. En för de putsade väggarna, en för takbjälkarna och så vidare.

Och självklart har du först läst alla trådar om "putsa väggar" och "takbjälkar" i forumet och på andra ställen som https://byggnadsvard.se/om-byggnadsvard/frageforum/ 😉

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.