Hej,

Mött på en utmaning jag inte lyckas ta mig förbi.
Har en rund vägg pga trapp där jag ska sätta list runt för att avsluta kaklet mot.
I ett hörn behöver listen gå 45grader vänster samt ca 40grader uppåt.

Lyckas inte hitta vilken kombination som får listerna att gå ihop fint, någon som vet hur man ställer in kapen?

Finns det smartare sätt att avsluta kaklet på så tar jag gärna emot tips.

Mvh
 
  • En hand som håller i en kantlist som ska monteras i hörnet av en kaklad vägg med mörk färg ovanför kaklet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror det är något jag inte förstår med det här problemet. Om du sågar först rätt vinkel för taket och sen 45 grader på själva ytan mot listen, passar det inte då?
 
Du tänker 2st kap?
Det jag var ute efter var vinklarna för att såga en gång och då få 45grader + 40grader uppåt.

Lyckades inte finna graderna så fick avsluta listen mot väggen och sedan foga sne väggen uppåt.
 
Tror detta blir extremt svårt att få snyggt i denna hörna..

Edit: såg att du avslutat precis så som jag skrev..

Annars är ju alternativet om man har en såg som går att gera i två ledder med och använda smygvinkel och gradskiva för att få fram vinkeln vid trappen ("ca gradtal" blir sällan snyggt)
 
Skippa den där listen. Bör inte vara något problem att såga till. Skapa inte så små plattbitar som syns på bilden helst.
 
Strunta i att taket vinklas upp i 40grader. Se det bara som ett vanligt hörn, och kapa varje ända 45 grader, som vanligt. Det brukar fungera.
 
Ska hitta på något finare avslut på slutet, det där hörnet var inte inte lätt för en amatör.

Använde smygvinkel, bra verktyg.

Andra avvikelsen blev att jag glömde slipa baksidan på hörnbiten just där. Vette fasiken varför jag inte sprang och slipa till den, nog stressad då det var så mycket som skulle på plats på kort tid med alla lister och vinklar.
 
  • Hörnet av ett kaklat rum med vita plattor som möter en ojämn svart kant. På bänken ligger verktyg, tejp och en sprayflaska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte snyggt med lister när man har fasade plattor och i övrigt tycker jag oftast det blir snyggare med att mjukfoga och måla kanten.
 
  • Gilla
Sernando och 4 till
  • Laddar…
Blev nöjd med slutresultatet.
Mjukfog på ena delen och list på andra bredvid spegeln.
 
  • Nyrenoverat badrum med en toalett, handfat och spegel. Väggarna är delvis kaklade i vita och mörkgråa nyanser, med en list och mjukfog bredvid spegeln.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Rickard.lj och 1 till
  • Laddar…
Snyggt! Man blir ju nyfiken på vad sjutton det är??
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Snyggt! Man blir ju nyfiken på vad sjutton det är??
Toaletten eller mjukfogen? 😆
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
A Alpine19 skrev:
Toaletten eller mjukfogen? 😆
Vad finns bakom väggen i hörnan till höger i bild?
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Vad finns bakom väggen i hörnan till höger i bild?
Trapp
 
  • Gilla
Globetrot och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.