Jag lät installera en solcellsanläggning på en ekonomibyggnad för åtta år sedan. Byggnaden hade då ett helt nytt galvat plåttak som nu börjat rosta på ytorna mellan panelerna enligt bild nedan.

Rostfläck på galvaniserat plåttak under solpaneler, med två solpaneler ovanför som samlar vatten och orsakar korrosion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är alltså på de ytor som ansamlat vatten på en panel droppar på.

Är det någon kemist som kan förklara detta? Är det någon form av galvanisk korrosion?

Följdfrågorna är om detta borde omfattas av någon slags installationsgaranti och vad man bör göra åt problemet? Måla med rostskyddsfärg?

/F
 
Du är troligen inne på rätt... Någon form av reaktion från aluminium troligtvis.
 
Jag skulle åxå kunna tänka mig att vattnet som hamnar på panelen släpper i just det hörnet och droppar/rinner där det rostar.. gissar att det räcker för att nöta ut galvskicktet
 
Fenomenet är galvanisk korrosion. Aluminiumjonerna som lakas ut profiler och ramar följer med regnvattnet och "äter" Zinket då de är ädlare. När Zinket är borta försvann också rostskyddet.
 
Var som jag skrev inne på galvanisk korrosion, men får inte ihop det. Aluminium är ju en mindre ädel metall än zink. Borde inte aluminiumjonerna då förbli joner? Och om de nu skulle sno elektroner från zinken så skulle det väl bli en aluminiumbeläggning på plåten som sedan oxiderar och blir ett rostskydd. Det skulle ju bli en aluzinkplåt...😁
 
F Fiskaren skrev:
Var som jag skrev inne på galvanisk korrosion, men får inte ihop det. Aluminium är ju en mindre ädel metall än zink. Borde inte aluminiumjonerna då förbli joner? Och om de nu skulle sno elektroner från zinken så skulle det väl bli en aluminiumbeläggning på plåten som sedan oxiderar och blir ett rostskydd. Det skulle ju bli en aluzinkplåt...😁
Zink är steget under aluminium. Det är kombinationen med vatten som gör att de inte funkar ihop.

https://nordicgalvanizers.com/corrosion-of-zinc-coatings/?lang=sv

Skärmdump av en text från en webbplats om korrosion av zinkbeläggningar med en röd handskriven cirkel runt en text som beskriver zink i kontakt med andra metaller än stål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F Fiskaren skrev:
Hm, enligt den elektrokemiska spänningsserien så är zink en mer ädel metall än aluminium.

[länk]
De funkar ändå inte ihop.
 
Nä, det har jag ju uppenbara bevis på att de inte gör. Sen behöver jag kanske inte förstå den exakta kemin bakom även om det vore kul... Då är det bara att fokusera på en lösning. Eftersom zinken verkar lakas ut så kanske jag ska måla med någon kallzink och skruva dit offeranoder i zink...🤔
 
Problemet du har är att även montagesystemet ser ut att vara i aluminium och det kommer att påverka hela taket med tiden. Att måla hela taket silver med takfärg är ett alternativ. Ta bort allt i aluminium och sätta ramlösa paneler och montagesystem i stål en annan.

Jag brukar avråda helt från att sätta solceller på förzinkat.
 
Inget alternativ låter särskilt lockande... Angreppen är ju lokala så jag tänker mig punktinsatser till att börja med även om det du föreslår nog är det bästa. Så planen är att slipa bort rost, kallgalvanisering och en offeranod i zink. Sen får jag hålla koll på fortsatt korrosion och ta ett större grepp om det skulle behövas. Tack för hjälp och tips!
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.