Hej! Precis skrivit kontrakt på ett hus byggt mitten av 50-tal och det är i bra skick men vi funderar på om stambyte behöver göras. Egentligen den enda potentiellt stora utgiften som ligger framför oss på länge för huset.

Besiktningsprotokollet har bara notis om "Delar av husets el-, v/a- och värmeledningar är äldre. Se gärna kapitel om
tekniska livslängder längre bak i protokollet" och lägger det som kategori 2=påpekande och inte 3=bör åtgärdas, men där det ju blir tydligt i kapitlet om tekniska livslängder att dessa är passerade. Om nu rören är 70 år gamla så borde de väl egentligen hamna under något som "bör åtgärdas" kan jag tycka

Har haft ett samtal med besiktningsmannen men då om en annan fråga. Jag skall boka ett till samtal med denne om denna fråga men tänker att jag lika gärna kan fråga här också vad folk tycker.

Förra ägarna har renoverat samtliga tre badrum men inte bytt stammen vägen dit (vad jag hört hittills), och inte bytt i kök.
Vidare funderar jag också över ledningarna till radiatorerna som inte heller är bytta av vad som framkommit.

Av mina närstående har ingen gjort stambyte trots att de tekniska livslängderna också i dessa hus sedan länge passerat, exempelvis i ett av husen finns nästan hundra år gamla rör som inte gjort några besvär, någon annan bor i 60-tals villa med gamla ledningar och så vidare.

Givetvis vill alla vvs-företag att man ska byta så ofta som möjligt och försäkringsbolagen är måna om både hängsle och livrem - men vad gäller egentligen i verkligheten så att säga?
Det känns (för mig med nästan noll erfarenhet och ingen fackkunskap 🙃) som att detta är något de flesta struntar i och bara gör något åt när det fallerar.

Noterar också att jag i ett antal (men inte jättemånga iofs) besiktningsprotokoll som jag läst under tiden vi letat hus aldrig sett någon kommentar om stambyte, men jag kanske har haft ett så begränsat urval att jag missat att det är något som egentligen alltid nämns...

Så, sammanfattningsvis, hur är det egentligen med stambyte för hus med (vad jag antar är) rör i gjutjärn?
Och hur orolig bör man vara över ledningarna till radiatorer?

Här brukar ju folk få väldigt fina och vettiga svar så jag hoppas att så blir fallet också med denna tråd! Tack på förhand till alla kunniga som tar sig tid att hjälpa mindre kunniga med stora frågor. Ni gör en välgärning!
 
Företeelsen "stambyte" förekommer egentligen inte i enfamiljhusvärlden. Man byter bara när något går sönder.
Rören brukar hålla väldigt länge. Det lär finnas en typ av gamla PVC-avloppsrör från förr som är väldigt sköra. Men jag vet inte när dom installerades.
Värmerören av koppar håller oändligt länge. Värmerören av stål kan börja rosta om en närliggande koppling är lite läck.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 4 till
  • Laddar…
Håller helt med @Thomas_Blekinge att "stambyte" är en skröna för villor.

Däremot så måste man försöka identifiera stammarna i huset och försöka bedöma skicket samt risker.
Sen måste rensluckor identifieras och inspekteras.

Mitt hus är från 1930 och samtliga lodräta stammar är intakta men sedan har vågräta stammar bytts mot kök och badrum. Sen har jag en bra placerad renslucka i källaren där jag då och då brukar köra en högtrycksslang.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Den är en bra idé att byta ut avloppsrören nu pga ålder/teknisk livslängd. Man får hoppas att förra ägaren bytte ut avloppsrören lokalt i våtrummen?

Radiatorsystem kan hålla längre så det är inte lika uppenbart behov. Vad har dy för typ av radiatorer? Plåt? Gjutjärn?
 
Ulltand Ulltand skrev:
Den är en bra idé att byta ut avloppsrören nu pga ålder/teknisk livslängd. Man får hoppas att förra ägaren bytte ut avloppsrören lokalt i våtrummen?

Radiatorsystem kan hålla längre så det är inte lika uppenbart behov. Vad har dy för typ av radiatorer? Plåt? Gjutjärn?
Varför ska man byta ut fungerande avloppsrör i en villa där det bevisligen fungerar inkl stora kostnader?

Steg 1 är att man försöker lokalisera stammarna samt kollar i rensluckor. Sen mycket viktigt att försöka se eventuella risker med dragningen. För min del spelar det ingen roll om det skulle börja läcka i källaren.
Och det blir ju alltid "leak before break" med en avloppsledning. Sen måste man ju regelbundet kolla sina rör.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
I mitt förra, då 60-åriga, hus lät jag byta en del av avloppsröret i källartaket. 20 år senare bytte jag allt i samband med att källargolvet skulle klinkas och det då var lämpligt att gräva.

Jag hade då heller ingen kunskap om äldre hus.

Diskutera rören med besiktningsmannen. Det vanligaste är att man underhåller och reparerar efter hand, rensar och håller koll, precis som tidigare nämnts. En duktig, lokal, röris liksom elektriker är det första man letar efter, när man flyttat in. En gammal erfaren byggare är också ovärderlig.
 
  • Gilla
  • Älska
Thomas_Blekinge och 2 till
  • Laddar…
Är det gjutjärnsrör till avloppet har den tekniska livslängden passerats. Läckor i bjälklag är svåra att se innan det gått långt. Järnrör till vatten kan rosta invändigt tills de är helt täppta men behöver inte börja läcka för det. Små läckor som får hålla på länge innan de upptäcks kan ställa till med stor skada. Rören kan ju också hålla länge till. Det visar sig förr eller senare.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
I mitt förra, då 60-åriga, hus lät jag byta en del av avloppsröret i källartaket. 20 år senare bytte jag allt i samband med att källargolvet skulle klinkas och det då var lämpligt att gräva.

Jag hade då heller ingen kunskap om äldre hus.

Diskutera rören med besiktningsmannen. Det vanligaste är att man underhåller och reparerar efter hand, rensar och håller koll, precis som tidigare nämnts. En duktig, lokal, röris liksom elektriker är det första man letar efter, när man flyttat in. En gammal erfaren byggare är också ovärderlig.
Jo kort så har jag haft riktiga rörmokare med stor erfarenhet när kök samt två badrum renoverades och samtliga ifrågasätter starkt att byta lodräta stammar däremot så bör/måste vågräta bytas när man renoverar.
I ett badrum sparade man avloppet från en toa (för hög risk att skada den lodräta stammen) med riskbedömningen att skulle det börja läcka så syns det i källaren och är inte hela världen att reparera underifrån.
Sen jobbar en rörmokare då med stor försiktighet för att inte riskera skada avloppsröret av gjutjärn som lätt spricker.

Angående lodräta stammar så är det ju enkelt att kolla i rensluckor att det fungerar och att inte avloppsvatten blir stående. Blir det inget stående vatten så håller nog ledningarna i en evighet, "teknisk livslängd" är en skröna för villor.
 
Avloppsrör i gjutjärn har vi haft hål i i ett hus från 1960.
Dock lodrätt med viss lutning och hålet var i överkant, så inget vatten ut, bara trevlig doft..

Så jag hade nog bytt vid varje givet tillfälle.
Tapetsera om? Då ryker inneväggen också och röret byts.
Tråkigt golv i hallen? Upp med skiten, byt rör osv osv..

Värmerör skulle jag inte brytt mig om.
 
P paralun skrev:
Blir det inget stående vatten så håller nog ledningarna i en evighet, "teknisk livslängd" är en skröna för villor.
Kanske skröna för de lodräta men mina horisontella i bjälklaget kunde brytas som kex efter cirka 60 år. En svår vattenskada i en bjälke, men den var orsakad av troligen kondens elker läckage på kallvattenrör till toalettstolen. Kommer man åt att byta allt som är för gammalt vid en renovering så gör man det. Tyvärr är de lodräta stammarna ibland ingjutna i källarväggen eller liknande.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Stort tack för alla svar. Lite delade meningar som jag väntade mig. Men många verkar luta åt att det inte är så akut i alla fall. Ska se till att få koll på rensluckor.
Vet inte vilken typ av radiatorer ännnu @Ulltand .
Jag vet ärligt talat inte exakt vad de kan ha bytt vid renoveringarna, det står på min lista med frågor till ägarna (som det verkar gå att få god kontakt med). Kan ju hoppas att de tagit mer av det horisontella än vad jag har koll på hittills.

En sak av betydelse är att det är stomme av betong/sten. Jag är helt grön på allt sånt här och vet därför ingenting om hur man brukat lägga rören (finns det risk för att man får bila mycket i väggarna?) och inte heller vilka/om några väggar är i trä endast. Kanske extra stor risk för svårt att upptäcka läcka i betongbjälklag? (@imported_Benno)

Återigen, tack för ert engagemang.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Kanske skröna för de lodräta men mina horisontella i bjälklaget kunde brytas som kex efter cirka 60 år. En svår vattenskada i en bjälke, men den var orsakad av troligen kondens elker läckage på kallvattenrör till toalettstolen. Kommer man åt att byta allt som är för gammalt vid en renovering så gör man det. Tyvärr är de lodräta stammarna ibland ingjutna i källarväggen eller liknande.
Jo men nu skrev jag ju mycket mer om den här "skrönan" än det du citerar och även om vågräta avlopp som kan ha haft en dålig dragning inkl fall som gjort att vatten blir stående. Vågräta avlopp måste ju bedömas och i ett badrum sparades då avloppet från en toa eftersom risken var hög att skada den lodräta stammen.
Riskbedömningen var att om det börjar läcka så hamnar det i källaren och att det inte är hela världen att byta röret underifrån.

Hursomhelst är steg 1 att försöka reda ut sina stammar inkl att öppna rensluckor för inspektion.

Men tycker man att man har mycket pengar över så är det ju bara att byta rubbet, skulle man göra en ovetenskaplig studie från spolbilschaufförer så har nog majoriteten av deras kunder noll-koll på sitt avlopp när det blir stopp.
 
Mitt hus är byggt 52 och för ca 10år sedan byttes alla avloppsrör som går i källaren. Där var mycket från köket och kan säga att dessa var igensatta ca 30-40mm i mitten som var avlopp. För ca 2 månader sedan bytte jag avloppsrör i plattan då jag ska göra iordning tvättstugan och där är utgående avloppsrör. Hade jag vetat hur rören såg ut och att jag inte skulle ha flyttat brunn och uttag så hade det kvittat då det var 6-7mm kvar i godset och såg jättefint ut.
Jag skulle inte ha de som panik om det rinner undan som det ska men när man är där och renoverar så kan man passa på att byta.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Men tycker man att man har mycket pengar över så är det ju bara att byta rubbet, skulle man göra en ovetenskaplig studie från spolbilschaufförer så har nog majoriteten av deras kunder noll-koll på sitt avlopp när det blir stopp.
Om man ändå renoverar och kommer åt avloppsrören är det en ganska blygsam materialkostnad att byta avloppsrören om de är åldersstigna. Spolbilen behöver inte rycka ut på många år och man har koll på sina rör.
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Om man ändå renoverar och kommer åt avloppsrören är det en ganska blygsam materialkostnad att byta avloppsrören om de är åldersstigna. Spolbilen behöver inte rycka ut på många år och man har koll på sina rör.
Jovisst men inte att byta lodräta rör och det är oftast en större "operation" i ett hus samt har en hög prislapp.

Sen har man koll på sina avloppsrör inkl rensluckor så minimeras behovet av en spolbil, har man även en egen spolslang till högtrycksaggregatet så minimerar man risken för strul ännu mer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.