S
Hej!
Tänka bygga ett enklare trädgårdsförråd på 4,8x2,9 m med pulpettak. Jag tänkte bygga den främre långsidan högre än den bakre och lägga takreglarna rätt över. Frågan är då hur jag ska konstruera gavelväggarna. Kan dessa vara i samma höjd som bakre (lägre) väggen (bild 1) eller bör jag göra väggarna så att de följer taklutningen och reglarna (eller hammarbandet) fästs ihop med takregeln (bild 2)? Jag tänker att alternativ 1 är enklare men alternativ 2 stabilare. Jag har byggt en lekstuga enligt alternativ 1 men den hade inte lika stor spännvidd.

Bild 1.
Träram av ett halvfärdigt trädgårdsförråd med pulpettak, där takreglarna sträcker sig över hela konstruktionen och de bakre och gavelväggarna är i samma höjd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild 2.
Omonterat trädgårdsförråd med trästomme och pulpettak under konstruktion. Verktyg och en arbetsbänk syns framför förrådet, och en stege står mot stommen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Principiellt spelar det nog inte så stor roll.
Stående panel kräver kortlingar och förs upp och fästs i de yttre takreglarna.
Liggande panel behöver inte kortlingar för infästningen, men ngn stående kortling/spikregel mellan hammarband och takregel om alt 1 används.

Panelen dras upp till råsponten i taket oavsett.
 
S
Stort tack för svar! Då kör jag nog på alternativ 1 då det känns lite enklare och sätter kortlingar för den liggande panelen.
 
Glöm inte diagonalstävor för sidolaster såsom vind. (Saknas på bild alt 1.)
 
S
Diagonalsträvor i väggarna menar du?
 
Ja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.