Hej alla intresserade.
Jag har en del i utkanten av min tomt som ser hemsk ut. När vi flyttade in förra sommaren var här en kompost/skräphög. Det växte även en och hassel. Kvar är nu gamla halvmultna delar av slipers, tunga betongklumpar, sten och rötter.
Platsen är ca 5x3 m, skuggig pga plommonträd och stor Jersmin. Backen lutar ner och underlaget är mest rötter, jord och sten i olika storlek.
Tips mottages på vad man kan nyttja platsen till. Utsikten är fin så vill inte skymma den ytterligare.
 
  • Skuggig plats med jord och växter, inklusive en Jersmin med vita blommor och buskage. Träd och vatten syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En skuggig tomt med en stor jasminbuske och blommor. Marken är täckt av rötter, jord och sten. I bakgrunden syns träd och en fin utsikt över ett vattendrag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En del av en trädgård med grönska, en stig och en del med gult blommande växter. I förgrunden finns jord, löv och några rötter. Skog i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En skuggig del av en tomt med gamla halvmultna slipers, betongklumpar, sten och rötter. Gula blommor och jasminbuske växer runtom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Övergiven del av tomt med jord och små växter, samt en större trädliknande växt med vitblommande grenar framför grönska i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det en sjö där bak?
Själv vill jag ha öppet. Så jag föreslår ta ner buskar och träd så det blir mer öppet.
 
Ja precis, det är sjöglimt så har funderat på att ta bort lite innan stigen börjar, och där tomtgränsen också slutar..
Men vet inte vad jag gör med platsen som blir, tänkte fylla upp lite och sen tar idéerna slut. Så ojämnt och sluttande..
 
Jag skulle börja med att städa ordentligt. Betongklumpar och rester av slipers.

Sen skulle jag fundera på vilken funktion platsen ska ha.
Avgränsa mot stigen?
Utsiktsfönster mot sjön?
Plats för blommor?
Odla ätbart?
Utgå från vad du gillar och behöver och vad som kompletterar resten av tomtens funktioner.

Och slutligen skulle jag fundera över budgeten. Både i tid och pengar.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Låter som en bra plan och utgångspunkt 👍🏽
Förhoppningsvis kan det här resultera i lite bra efter-bilder :)
 
Lycka till! Och du kan återkomma när du vet lite mer om vad du vill få ut av platsen. Så kan du få specifikare råd 🙂
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.