Finns så många trådar här gällande detta men blir inte klok iaf så gör en egen och hoppas på lite hjälp. Har en tillbyggnad med "platt" tak vilket började läcka vid skyfallet som kom nyligen. I vanlig ordning när jag ska göra något så agerar jag först och tänker knappt sedan 😬 visste att pappen behövdes bytas och efter lite googlande verkade mataki självtäck 3 som ett bra alternativ. Sagt och gjort, beställde underlagspapp och takpapp från mataki, nu verkar det ju som att det är skit och inte kommer fungera speciellt bra. Skulle det gå att höja taklutningen så man kan lägga plåttak istället, skarva in på det befintliga
 
  • 20240713_112614.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tillbyggnad med platt tak som är täckt med en presenning, fäst vid hus med sluttande tak. Stegar stödda mot taket. Molnig himmel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vet inte hur du skulle få till högre lutning utan att ytterväggen blir lägre. Eller om taket forttsätter upp över taket på huset. Känns lite komplicerat för mig.
 
Var lite så jag hade tänkt, att höja i bakkant så det går in under plåttaket på huvudbyggnaden typ.
 
Ok, så det är 2-3 dm du tänker höjja bakkanten då? I princip så att underkanten på nuvarande takstolar för utbyggnaden hamnar på nuvarande överkant? Det blir inte stor skillnad i vinkel, men kanske räcker.
 
Purre Purre skrev:
Så här är väl det sättet man får göra på för att få mer lutning. Inte direkt smidigt.


[bild]

Bild härifrån: [länk]
Ja var nog nått sånt här jag hade tänkt men kanske inte blir speciellt bra. Var mest att kunna få tillräckligt mycket lutning för att ha plåt istället för papp
 
Betala någon för att lägga pappen riktigtist så kommer det fungera i många många år och du behöver inte bygga om.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
T Tobias Eriksson1980 skrev:
Ja var nog nått sånt här jag hade tänkt men kanske inte blir speciellt bra. Var mest att kunna få tillräckligt mycket lutning för att ha plåt istället för papp
Bra blir det men inte smidigt att göra då man får göra om en hel del.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.