Phiplex
Murar just nu stenhus och murarna skall även mura en öppen spis, men de behöver en ritning.

Vi har en egen idé på utformningen. Rummet är L-format - typ, och i hörnet i mitten på L'et tänker vi oss en utskjutande rund öppen spis så man kan se eldstaden från båda "benen i L'et". Själva den utjskutande runda spisen skall vara 2,5 m hög och skorstenen blir cirka 5 m till ovanför = totalt ca 7,5 m. Se bilden nedan. Radien i eldstaden är tänkt att vara 770 mm (den yttre cirkeln), men har funderat på att kanske gör den lite mindre (den inre cirkeln). Synpunkter?

Men vi vet ingenting om vad man i övrigt behöver känna till när man konstruerar och ritar en öppen spis. Vad är viktigt att tänka på? Behöver man tänka på/känna till något om luftdrag, brandskydd, skorstensrör, sotning, spjäll mm?

Tänkte även ev ibland kunna (mys-) elda med gasol (inuti t ex en stenhög i spisen ;)). Så vi chansade och drog fram ett gasolrör hit i bottenplattan, för att möjliggöra det. Går detta? Kan man kombinera och ibland elda med ved, ibland med gasol? Behöver man tänka på något speciellt om man skall göra så här.

Finns det några regler för hur öppna spisar skall se ut och vara gjorda? Finns det någon enkel handbok?

Eller finns det någon som känner till någon bra "öppen-spis-konstruktör" i Göteborgs-trakten?

Och till sist vad kan det kosta a) att ev anlita en sådan kostruktör, och b) att mura själva spisen inkl skorsten.
 
  • Öppen spis.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmakatten
En murare vet naturligtvis hur man murar en öppen spis och hur man murar den för att den skall bli brandsäker, få bra drag och hur/var spjäll etc muras in.

För mig låter det som om det inte är riktiga murare du har anlitat.

Det finns några trådar om att mura öppen spis här på forumet, du hittar dem lätt om du söker.

För att ge någon respons så kan jag säga att en rund öppen spis är bland det svåraste att mura. En kantig öppen spis öppen åt båda hållen tror jag blir både snyggare och billigare.
 
Phiplex
Tack för dina kommentarer. Det är just sådana synpunkter vi behöver, som t ex att runda spisar är svåra att göra (och därmed dyra gissar jag).

Murarna är underentreprenörer och anlitade av min svenska generalentreprenör som bygger hela huset. Men murarna talar någon sorts utrikiska, som jag inte begriper :), så jag kan inte fråga dem. De verkar dock vara både skickliga och riktiga :rolleyes:, så vitt jag kan bedöma.

Jag gjorde en sökning i forumet innan jag postade, men läste väl kanske lite slarvigt - jag skall göra det igen.

Men, den där idén med att ibland elda med gasol och ibland med ved - vad tror du om den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.