Jag har ett radhus där det rakt igenom ca 0.5-1m ut från en vägg är delat bjälklag pga att det går vattenledningar där enligt övriga radhusägare. På nedervåningen har jag öppnat upp 2 rum till ett stort och fick då slänga upp en balk tvärs över rummet där väggen stod då taket började böjas ner en liten bit och bli svajigt.

Balken löste problemet men det är fortfarande ”svajigt” om man hoppar där uppe, det var det även med väggen på plats.

Jag har ritat upp med röda streck ungefär där bjälklaget är delat. Bredden på det rummet är 3.6m från innervägg till yttervägg.

Jag har renoverat nedervåningen så jag har inte någon större lust att riva upp taket där och gå den vägen. Därför tänkte jag att det kanske går att lösa ovanifrån då jag ändå ska riva bort det golvet då det är bortom räddning.

Är det någon som har tips på lösning där man kan stabilisera upp reglarna på något sätt, tänkte t ex skruva och limma fast golvspånskivor som grund då det förmodligen bara är råspont eller dyl under det befintliga. Men kan man stärka upp reglarna på något sätt också kanske?

Vy ovanifrån av ett rum med trägolv och en dubbelsäng. På golvet finns röda streck som markerar var bjälklaget är delat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild av en öppen planlösning i ett radhus med en röd markering som indikerar var bjälklaget är delat på övervåningen, synligt från en trappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inga ritningar på huset?
 
Jag har dessa som jag antar visar hur golvet och reglarna är byggda.

Ritning som visar byggdetaljer för golv och reglar, med en del markerad med en röd cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning som visar byggdetaljer för golv och reglar, med ett område markerat i rött. Skalan och dimensioner är angivna samt noter om konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Du får nog göra som du borde ha gjort innan du rev en bärande vägg, dvs. ta in en byggkonstruktör som kan räkna på hur det kan lösas utifrån de krafter som väggen tog hand om.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.