Hej,

Tänker ta och skära av en större gren som går rakt upp och har då tänkt göra det nu under JAS tiden.
Som ni ser är det en stor gren men den sticker som sagt rakt upp.
Sågar vi av den här kommer trädet ha kvar fina grenar som går åt sidorna och då lätt att plocka av äpplena.

Något att tänka på eller har jag tänkt rätt? Mest orolig för vattenskotten och att den möjligtvis inte klarar ett så stort ingrepp.

Mvh
 
  • Äppelträd med en stor, lodrätt gren markerad i rött för avsågning. Grenar med äpplen syns runt omkring, samt omgivande grönska och en häck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Går väl men i min smak så ser trädet "stympat" ut då.

Sen ser det ut att vara en grövre gren åt höger så kanske det ska sparas?

Slutligen måste man kapa i sektioner och inte med ett kapställe för då är det högrisk att man skadar barken eller stammen spjälkas eftersom det är så tungt, så kapa ner stegvist så att slutsnittet inte har mycket tyngd på sig.
 
Redigerat:
Tänker kapa inom röd markering.
Alla i området har "platta" äppelträd med grenar som hänger åt sidorna utan gren uppåt.
Känns mer välvårdat och praktiskt.
 
A Alpine19 skrev:
Tänker kapa inom röd markering.
Alla i området har "platta" äppelträd med grenar som hänger åt sidorna utan gren uppåt.
Känns mer välvårdat och praktiskt.
Ok, men börja kapa mycket högre upp annars blir det för tungt och bark och stam riskerar att spjälkas upp.
När slutsnittet görs ska det vara hanterbart och enkelt att hålla emot när sågen skär igenom annars är det högrisk att stammen skadas.
 
G
Jag anser att kapa i ringen är för högt upp, du ska kapa längre ner för att trädet ska ha en chans att laga skadan. Dock är jag ingen expert på ämnet då jag inte utfört liknande själv med så grova grenar. Men finns massor av böcker och info på nätet om beskärning av fruktträd.

I övrigt som nämnt lämpligt att kapa bort tyngden ovanför innan det slutgiltiga kapet.
 
Ska använda trestegs snittet och kommer även kapa bort vikt ovan. Sjukt mycket äpplen så bara dom väger en del haha.
Slutliga snittet ska kanske ligga tight med grenen nedanför som ska vara kvar?
 
A Alpine19 skrev:
Ska använda trestegs snittet och kommer även kapa bort vikt ovan. Sjukt mycket äpplen så bara dom väger en del haha.
Slutliga snittet ska kanske ligga tight med grenen nedanför som ska vara kvar?
Jo men du märker ju hur det ser ut det viktiga är att kapa sektioner. Är det för tungt så orkar man inte hålla emot när slutsnittet görs och endera skadas barken eller spjälkas hela stammen upp, mindre roligt och en värre skada på ett äppelträd.
 
A Alpine19 skrev:
Slutliga snittet ska kanske ligga tight med grenen nedanför som ska vara kvar?
Nej, du bör identifiera grenkragen och kapa utan att skada den. Nu blir det ett stort sår i trädet och det är bara att hoppas att grenkragen kan växa över och skydda trädet mot röta.

Detta är grenkrage som man aldrig skall skada vid beskärning

https://juniper.se/tradvard/snitt.h...da,är ”bullen” runt varje stor och liten gren.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Jovisst och en till viktig sak är verktygen, att handsåga är inte så skoj iofs en bågsåg med bra blad funkar men en långbladig tigersåg eller en grensåg är perfekt och så är det enkelt att sektionera sin kapning.
 
Svårt att se på bilden hur trädet som helhet ser ut. En tumregel är att inte ta mer än en fjärdedel av kronan varje år under JAS, för att undvika vattenskott. Sitter det mer lövverk på grenen än så, då skulle jag nog ta några kvistar längre upp I år, och resten nästa sommar. Ska man göra stora ingrepp i kronan så bör det vara det enda man gör den sommaren.
 
Tack för info gällande bullen, tycker inte mig se någon?

Tänker "endast" ta den här i år då den är så grov, nästa år börja trimma ned de hängande grenarna.

Storlek på den här är no ca 30% av hela trädet om man räknar i antal löv/äpplen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.