• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Minns att jag läste för ett gäng år sedan att det krävs bygglov för ett sådant bygge. Länge sedan jag läste det, o minns inte vilken kommun det handlade om.
Har grillat många gånger i sådan grill, desto fler gånger har jag ätit grillat från en sådan, där någon annan grillat😁. Många kilon kött(från typ hela djuret) har slinkigt ner 🤤🤤🤤
Värt varenda krona att bygga en, för er som funderar
 
M Martin_C73 skrev:
Minns att jag läste för ett gäng år sedan att det krävs bygglov för ett sådant bygge. Länge sedan jag läste det, o minns inte vilken kommun det handlade om.
Har grillat många gånger i sådan grill, desto fler gånger har jag ätit grillat från en sådan, där någon annan grillat😁. Många kilon kött(från typ hela djuret) har slinkigt ner 🤤🤤🤤
Värt varenda krona att bygga en, för er som funderar
Den stod i tomtgräns och var 1,7m lång, 1,2m hög. Troligen att den stod i tomtgräns som gjorde att det krävdes bygglov. Hade den stått på uteplats i anslutning till huset hade man nog klarat sig skulle jag gissa. Då hade det säkerligen aldrig blivit någon anmälan om grillens placering, storlek, störande osv.

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ikt/bygglov-for-anlaggningar/murar-och-plank/

https://www.domstol.se/mark--och-mi...ch-miljooverdomstolens-avgoranden/2015/71572/
 
Spontant känns det som att det går åt mycket kol och ved med öppen eldstad?

Med en klotgrill så brukar jag använda typ lite mer än en halv påse vilket är runt 20 kr.

Om verkningsgraden för en öppen grill är säg en femtedel så hamnar man på 100 kr kol per tillfälle. Kan det stämma?
 
Redaktionen Redaktionen skrev:
Att grilla på argentinskt vis kallas för asado. Vi har djupdykt i ämnet och tagit reda på hur du kan ha din egen argentinska grillfest i trädgården.

Du kan läsa artikeln här: Bygg en argentinsk grill - asado i din egen trädgård
Lite ironi.
Bygglov är väl första steget för en ny grillskatt.
För att använda en stor grill behöver man tillgång till stora mängder sydamerikanskt rött kött. Det är paria i miljösverige. Till det kommer all koldioxid och andra skadliga gaser och partiklar från förbränningen.
Grillning bör reserveras för ett fåtal som kan bidra med skatt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.