Hej,

vår rotorväxlare till vår Flexit SL4 R installerad 2007 visade sig vara kaputt när teknikern öppnade upp maskinen och inspekterade den - fullständigt igengrodd efter att den underhållits dåligt i flera år. Vad borde kostnaden för en ny rotorväxlare (inkl. arbete med att byta ut den) ligga på?
 
Ny maskin (uppdaterad modell) verkar ligga på 26 000 kr i materialkostnad... Om jag fattar rätt. .
Värt att serva 17 år gammal dåligt underhållen maskin? Hmmm 🤔
 
Har du själv kolla värmeväxlaren och bildat dig en uppfattning om statusen?
Kanske räcker det med en rejäl rengöring.

Dessa system är hållbara, funkar under lång tid, då med regelbundet koll och rengöring.

Instruktionstext om rengöring av en systemrotor, innehållande varningar och tekniska specifikationer.
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Om en auktoriserad servicepartner varit här och dömt ut den så är jag inte rätt skickad att överpröva den bedömningen. Kan säga att den var rejält igengrodd bara.

Om en sån här maskin ska hålla i 25 år och den är installerad 2007 så borde det ju vara ca åtta år kvar i den om man byter rotorväxlare. I nuläget är rotorväxlaren avstängd så att ventilationssystemet bara suger, dvs. den värmeväxlar ingenting. Är det en stor energiförlust man gör då? Kanske inte nu på sommarhalvåret, men när det väl börjar bli kallt. Vi bor i södra skåne så det blir ju inga isvintrar här, men ändå...man kanske vill åtgärda felet innan hösten så att man inte går miste om värmeväxlingen då.
 
En "servicepartner" kan ha ett egenintresse av att snabbt döma ut systemet, och rekommendera ett nytt system.

Grejorna går att rengöra med vatten och luft. Hållbarheten är med underhåll längre än 25 år imho.
 
Jo, det är jag med på, men jag har ju diskuterat både ett byte av hela systemet och att reparera/byta ut bara rotorväxlaren. De sade att de ville räkna på det, förvisso skulle man kanske vilja byta ut hela systemet med tanke på åldern, han ville först räkna på om det kändes ekonomiskt försvarbart att byta ut bara rotorväxlaren och återkoppla. Det känns ändå lite hederligt att de inte rakt av dömt ut hela systemet på stående fot.

Vad kan man göra då - bära ut rotorväxlaren på tomten och blåsa den ren med kallvattenslangen och sedan låta den lufttorka?
 
Vad exakt är det för fel på värmeväxlaren/FTX-systemet? Är det att den är smutsig och igensatt pga dåligt underhåll eller är även drivmotorn med tillhörande drivrem som inte roterar trumman som är trasig eller är det styrkortet som är defekt?
Det borde ha kommunicerats vad felets art består av, kan jag tycka.


Rengöring av värmeväxlaren är beskrivet i manualen för systemet. (ett urklipp kan ses ovan).
 
Firman har beskrivit det som att växlaren var helt igensatt av smuts, och att det säkert skett på grund av att filterna inte har blivit bytt som de ska och rasat in och därav har smutsen letat sig in i växlaren och satt igen luftflödet och detta har gjort att motorerna har blivit varma och stängt ner sig.

De har lämnat offert på att antingen byta ut kasetten för 15 tkr eller hela aggregatet för ca 80 tkr.

Resten av aggregatet verkar ju funka, och systemet ska väl lätt kunna funka i mer än 25 år om det sköts korrekt - det är bara rotorväxlaren som inte verkar funka. Eftersom vi köpte huset förra sommaren så har ju kasetten uppenbarligen blivit kass pga. att säljaren inte underhållit aggregatet korrekt, precis som det beskrivs i arbetsordern. Då känns det som ett vettigare alternativ att säljarna får ersätta oss för ny rotorväxlare/kasett.
 
H hustomte85 skrev:
Firman har beskrivit det som att växlaren var helt igensatt av smuts, och att det säkert skett på grund av att filterna inte har blivit bytt som de ska och rasat in och därav har smutsen letat sig in i växlaren och satt igen luftflödet och detta har gjort att motorerna har blivit varma och stängt ner sig.

De har lämnat offert på att antingen byta ut kasetten för 15 tkr eller hela aggregatet för ca 80 tkr.

Resten av aggregatet verkar ju funka, och systemet ska väl lätt kunna funka i mer än 25 år om det sköts korrekt - det är bara rotorväxlaren som inte verkar funka. Eftersom vi köpte huset förra sommaren så har ju kasetten uppenbarligen blivit kass pga. att säljaren inte underhållit aggregatet korrekt, precis som det beskrivs i arbetsordern. Då känns det som ett vettigare alternativ att säljarna får ersätta oss för ny rotorväxlare/kasett.
Har en Flexit uni2 med rotor och rengjorde den förra säsongen.
Tog ur själva rotorn ur hyllan.
Började skölja med varmvatten för att få bort det värsta.
Sedan körde jag alkaliskavfettning (låg dosering)
Lät det verka några minuter.
La på mer avfettning.
Lät det verka.
Sköljde med vatten. (Ej högtryck)

Tänk på flödesriktningen på luften. Då är det lättare att få ut allt.
Lamellerna i rotorn är väldigt känsliga så undvik att dra något emot dessa.

Sitter det hårt hade jag testat med mycket luft och lågt tryck. Typ dammsugare med utblåsfunktion.

Jag hade inte bytt rotor innan jag hade testat att rengöra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.