Hejsan,

Frugan var ute och klippte gräset igår och efter halva gräsmattan så dog maskinen pga soppatorsk. Hon toppfyller med ny bränsle och försöker veva igång maskinen, men inget händer.

Lite senare samma dag testat jag också att dra ett 20 tal gånger, men inget händer.

Man kan väl säga att denna klippare inte fått så mycket kärlek sedan jag köpte den för 10 år sedan, faktiskt ingen alls … :)

Luftfiltret ser geggigt ut, så provar att dra utan, men inget händer.

Bytte tändstiftet till ett nytt, och då hoppar den igång efter 20 drag. Går orent som tusan utan någon riktig kraft, och dör till slut… försöker ett antal drag igen, men den puffar mest från avgaset.

På tal om lite kärlek så glömde jag den ute över en helg när det öste ned en massa regn, om det spelar in (brukar annars stå i garage).

Vad tror ni det kan vara?

Tack på förhand :)

// Mattias
 
Totte_S
Skit i förgasaren…
Inte omöjligt att det efter 10 år hamnat partiklar i tanken som nu drogs in förgasaren när den sista bensinen åkte med. Ojämn gång med nya stift indikerar ju fel luft/bränsleblandning. Utan luftfilter ska inte bli bra. Köp ett nytt.
Vet inte hur förgasaren ser ut på en multiklipp, även om jag har en en. Sannolikt går den att ta isär och göra rent.
 
  • Gilla
newbee och 1 till
  • Laddar…
Om du lossar luftfiltret och trycker i startgas och den går på det så är det sannolikt fel på bränsle eller lufttillförsel. En motor behöver bränsle, luft och gnista för att gå. Testa en i taget med uteslutningsmetoden.
 
  • Gilla
Totte_S och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaren!

Känns som ett lite större projekt att rengöra förgasaren :)
Finns det någon enklare vedertagen lösning man skulle kunna testa först? Typ spilla i något i tanken eller så?
 
kan vara det klassiska något föremål som fanns i tanken som nu sitter i bränsleslangen.
 
  • Gilla
Arson och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
A Arson skrev:
Tack för svaren!

Känns som ett lite större projekt att rengöra förgasaren :)
Finns det någon enklare vedertagen lösning man skulle kunna testa först? Typ spilla i något i tanken eller så?
Det är enklare att rengöra förgasaren än att spilla nått i tanken. Du rengör förgasaren på under halvtimmen medans du får arbeta i många timmar om du ska försöka spilla i nått mirakelmedel i tanken. Sen får du ändå rengöra förgasaren från skiten du hällde i.
När du ändå kollar på klipparen så är första saken du kollat bränsleledningen så att den inte är igensatt. Det är det enklaste du kan göra.
 
  • Gilla
Arson och 1 till
  • Laddar…
Hehe, tack för tips. Får bli några Staropramen och terapigöra i afton då 😅
 
Plockade ned hela rasket nu, och det såg ut som att choken hade hängt sig (?). Ruckade lite på det staget, och nu går den igen :)

Men passade på att rengöra förgasaren och kanske ska kosta på 50kr för ett nytt filter också, så kanske den kan rulla 10 år till … :p
 
  • Gilla
Cheesen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.