Imorgon får jag nyckeln till mitt nya hem! Det ska bli spännande, och mycket att göra är det. I halva huset är det naturstensgrund med mullbänk och jag skulle tro att hela behöver fixas till. Tänkte fylla med hasopor eller perlite men funderar på invändig tätning av grunden. Är det bara lerklining som gäller och hur får man då tag i leran? Finns bruk att köpa på säck, och var i så fall? Eller finns det andra sätt? Och hur gör man i badrum och hall där jag helst skulle vilja ha klinker. Hm, mycket att fundera på. Vad har ni för erfarenheter och råd att dels med er av? Jag är tacksam för sll input :D
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Grattis till huset. Ligger det i Jämtland?

Om du söker på nätet på lerklining så hittar du företag som säljer lera. Finns även gott om recept på nätet.

Mitt tips när det gäller gamla hus. Ha inte för bråttom. Tänk igenom olika alternativ innan du startar.

Vi håller på att rusta ett äldre hus och har beslutat oss för att göra toalett och handfat inne i huset med trägolv. Dusch kommer vi att bygga i ett litet hus som vi uppför på gården. Då kan vi bygga det med modern standard och efter alla konstens regler med tätskikt och allt som gör försäkringsbolag glada.
 
  • Gilla
Lintto1 och 1 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Grattis till huset. Ligger det i Jämtland?

Om du söker på nätet på lerklining så hittar du företag som säljer lera. Finns även gott om recept på nätet.

Mitt tips när det gäller gamla hus. Ha inte för bråttom. Tänk igenom olika alternativ innan du startar.

Vi håller på att rusta ett äldre hus och har beslutat oss för att göra toalett och handfat inne i huset med trägolv. Dusch kommer vi att bygga i ett litet hus som vi uppför på gården. Då kan vi bygga det med modern standard och efter alla konstens regler med tätskikt och allt som gör försäkringsbolag glada.
Tack för svar! japp, det ligger i Jämtland. Tyvärr måste jag ha lite bråttom med vissa delar så vi kan flytta in. Men fungerade badrum finns så ett större sånt i kombination med tvättstuga som jag tänkt mig sen kan vänta.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Grattis till huset. Ligger det i Jämtland?

Om du söker på nätet på lerklining så hittar du företag som säljer lera. Finns även gott om recept på nätet.

Mitt tips när det gäller gamla hus. Ha inte för bråttom. Tänk igenom olika alternativ innan du startar.

Vi håller på att rusta ett äldre hus och har beslutat oss för att göra toalett och handfat inne i huset med trägolv. Dusch kommer vi att bygga i ett litet hus som vi uppför på gården. Då kan vi bygga det med modern standard och efter alla konstens regler med tätskikt och allt som gör försäkringsbolag glada.
om jag inte ”kommer undan”
lerklining så tror jag det får bli köpelera. Det känns krångligt det där med att blanda själv och hitta lera.
 
Var i Jämtland? (Jag är från Jämtland och har lite hemlängtan)
Man köper lera torrt i säck och blandar med vatten, sand och någon stabiliserare. I de flesta färdig blandningar ingår det där sista.

Tex Gysinge säljer lera och har en beskrivning.
 
  • Gilla
TorOdd
  • Laddar…
Tex Gysinge säljer lera och har en beskrivning.[/QUOTE]

Typ mitten av länet;)

kollade på gysinges shop men hittade inte lera, bara till eldstäder/kakelugnar. Däremot hittade jag lerbruk på norrlandseko om det nu är sånt det ska vara.
 
Det verkar vara något färdigblandat. Kolla med dem om det funkar annars har Ovolin lermjöl, det är torkad lera som man sedan själv blandar. Det finns flera företag som som säljer lermjöl.

Gysinge brukar sälja men det slog mig att efter branden kanske de inte har allt som de hade förut.

(Aha, jag är från östra Jämtland)
 
  • Gilla
TorOdd
  • Laddar…
Hej, hur har det gått med mullbänksprojeket? Har en liknande tanke här nämligen?
 
Jiji Jiji skrev:
Var i Jämtland? (Jag är från Jämtland och har lite hemlängtan)
Man köper lera torrt i säck och blandar med vatten, sand och någon stabiliserare. I de flesta färdig blandningar ingår det där sista.

Tex Gysinge säljer lera och har en beskrivning.
Det blev markduk, perlite, 45 hunton träfiber och massivt grangolv. Grunden tätades inifrån med en blandning som muraren rörde ihop (inget i kontakt med syllen).
 
  • Gilla
M fungdal
  • Laddar…
TorOdd TorOdd skrev:
Det blev markduk, perlite, 45 hunton träfiber och massivt grangolv. Grunden tätades inifrån med en blandning som muraren rörde ihop (inget i kontakt
Vad var huvudanledningen till att ni kände att ni behövde göra ingreppet?

Jag har en torpargrund, (väldigt låg) med väldigt höga fuktvärden och funderar på om det här är ett vettigt alternativ att tackla de höga värdena.
 
M M fungdal skrev:
Vad var huvudanledningen till att ni kände att ni behövde göra ingreppet?

Jag har en torpargrund, (väldigt låg) med väldigt höga fuktvärden och funderar på om det här är ett vettigt alternativ att tackla de höga värdena.
Det var dåligt alltihop nere i grunden.
 
  • Gilla
M fungdal
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.