Fick en idé om att ha en gammal träsnipa som jag lyckats hitta, som sommarstuga på en tomt i Skåne.
Är detta ens möjligt tror ni?
Man måste väl stötta upp den där rejält om kraven ska uppfyllas för säkerhet. Om detta skulle vara möjligt, hur skulle man då lyckas med det hela på ett bra sätt?

Mvh!
 
  • Gammal träsnipa med täckande presenning, placerad på en gräsmatta med trästöd runtom, tänkt att användas som sommarstuga på en tomt i Skåne.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
dasj
  • Laddar…
Som du ser på den här båten så är båtar inte speciellt vädertåliga när de står på land. Hur du än gör blir den inte långvarig. Ett par tre år och sedan regnar det in överallt. Står de ett par vintrar med litet vatten i bottnen så är det inte mycket kvar av bottnen efter det.

Jag tycker den där båten ser ut som ett renoveringsobjekt som det skulle kunna bli en bra båt av ännu.
 
wildeside
Finns dom som bor på sin båt året runt i hela världen.
Enligt Heimlaga så skulle alla dom bli hemlösa med jämna eller ojämna intervaller.
Det är väl lite som med allt annat anser jag, det handlar om att renovera och underhålla sitt boende och övriga inventarier för att behålla värde och funktion.
Sök o läs på olika båtforum så hittar du mer information om att bo på en båt oavsett om den står på land eller ligger i vattnet.
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
Det finns två olika sorters människor som bor i träbåt. De som flyttar ofta från båt till båt varefter de gamla blir obeboeliga och de som underhåller och reparerar båten som en fungerande båt med alt vad det innebär.
 
Du får ju ställa dig frågan vad du vill få ut av det hela. Hus har inte yttertak av lackad mahogny. En båt kräver ett löpande underhåll. I synnerhet en träbåt. Den är liten att bo i och har inte ståhöjd mer än på valda delar. Det blir opraktiskt att alltid gå upp för en stege för att komma ombord.

Att få den att stå säkert är enkelt gjort. Det gör de flesta båtägare varje höst. Att underhålla den och hindra den från att förfalla är ett stort jobb. Inte mycket mindre än om du skall ha den i sjön på sommaren. Det är absolut möjlig att göra en sommarstuga av en båt. Men det är på goda grunder som de flesta inte gör så.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Visst är det möjligt, men fruktansvärt opraktiskt att bo så och kanske svårt att få bygglov?
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Att staga upp båten för att kunna vistas i den är knappast problemet. Problemet är att den är en fruktansvärd opraktiskt volym som är helt optimerad för sin tänkta vistelse i sjön snarare än ett boende. Om nu inte tanken finns att bo i båten under pågående helrenovering där syftet långsiktigt är sjösättning så är en husvagn alt byggbarack en låååångt bättre utgångspunkt. Allt med tillstånd bör nog bortses från om du inte överväger Barack och tillfälligt bygglov.

Om nu syftet ändå är en sjösättning på tid är min starka rekommendation att utgå från ett så fräscht objekt som möjligt. Ett svenskt kulturarv med snipor håller på att ruttna bort på land men man gör nog det arvet en tjänst av att återföra liv i en skuta som är rimligt frisk i skrov snarare än att ge sig på något sämre och storkna längs vägen
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Precis som Avemo säger!

Det är snarare mer arbete att underhålla en träbåt så den står sig utomhus på land än att underhålla den så den är körbar i vattnet.

Fast jag vidhåller att den där båten med litet tur kan vara renoverbar till användbar båt. Fast det tar ganska mycket tid. Jag brukar renovera träbåtar som extraknäck och det blir mycket arbetstimmar så nu försöker jag sluta med det för ingen har riktigt råd att betala för timmarna.
 
H heimlaga skrev:
Jag brukar renovera träbåtar som extraknäck och det blir mycket arbetstimmar så nu försöker jag sluta med det för ingen har riktigt råd att betala för timmarna.
Ett par av mina kompisar som tidigare haft träbåt var rörande överens om hur mycket pengar man får när man säljer den. Inte för att man får bra betalt för båten utan för att man plötsligt slipper alla underhållskostnader. Och då var det ändå bara material då de jobbade själva på dem.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Ett par av mina kompisar som tidigare haft träbåt var rörande överens om hur mycket pengar man får när man säljer den. Inte för att man får bra betalt för båten utan för att man plötsligt slipper alla underhållskostnader. Och då var det ändå bara material då de jobbade själva på dem.
Där skulle jag säga raka motsatsen. Tjära och linolja och syrafasta skruvar och kopparnitar och bummullsvadd är relativt billiga och resten av materialet växer i skogen. En liter lim är dyrt men det räcker ju till flera båtar.
En ganska liten reparation på en plastbåt kostar lika mycket som materialet till en ny träbåt. Det är arbetstiden som blir dyr då man håller på med träbåtar.
Jag skulle misstänka att dina kompisar höll på med perfekt lackade lyxsegelbåtar av hondurasmahogny och köpte en hel del utrustning som inte var helt nödvändig.
 
H heimlaga skrev:
Där skulle jag säga raka motsatsen. Tjära och linolja och syrafasta skruvar och kopparnitar och bummullsvadd är relativt billiga och resten av materialet växer i skogen. En liter lim är dyrt men det räcker ju till flera båtar.
En ganska liten reparation på en plastbåt kostar lika mycket som materialet till en ny träbåt. Det är arbetstiden som blir dyr då man håller på med träbåtar.
Jag skulle misstänka att dina kompisar höll på med perfekt lackade lyxsegelbåtar av hondurasmahogny och köpte en hel del utrustning som inte var helt nödvändig.
Båten i trådstarten har en överbyggnad av lackad mahogny även om jag inte kan säga ifall den är från Honduras. Är det en lyxbåt då? Skulle du behandla den överbyggnaden med tjära och linolja? Det är heller inte alla som är privilegierade med egen skog och tillgång till sågverk och torkutrymme för att göra egna plank. Vi har alla olika förutsättningar. Och för mina kompisar var förutsättningarna sådana att kostnaden för att underhålla sina träbåtar var högst märkbar.
 
  • Gilla
possum77 och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
En ganska liten reparation på en plastbåt kostar lika mycket som materialet till en ny träbåt.
Absolut inte.
Lite polyester och glasfiber är inte dyrt.
Att t ex fylla igen ett hål till en genomföring är material för några hundralappar och några timmars jobb.

Plast är betydligt lättare att laga än trä.
 
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Absolut inte.
Lite polyester och glasfiber är inte dyrt.
Att t ex fylla igen ett hål till en genomföring är material för några hundralappar och några timmars jobb.

Plast är betydligt lättare att laga än trä.
Hur räknar du då?
Man bygger en hel 20 fots träbåt träfärdig utan beslag och motorinstallation för 4000 kronor i material. Glasfiber och harts för att bygga motsvarande glasfiberbåt kostar väl i dagsläget kring 20000 kronor.

Det kan hända att vi har olika syn på vad som är en normal reparation
 
A Avemo skrev:
Båten i trådstarten har en överbyggnad av lackad mahogny även om jag inte kan säga ifall den är från Honduras. Är det en lyxbåt då? Skulle du behandla den överbyggnaden med tjära och linolja? Det är heller inte alla som är privilegierade med egen skog och tillgång till sågverk och torkutrymme för att göra egna plank. Vi har alla olika förutsättningar. Och för mina kompisar var förutsättningarna sådana att kostnaden för att underhålla sina träbåtar var högst märkbar.
Där gav då själv svaret. Vi har alla olika förutsättningar.

Jag tror att mahognyn i överbyggnaden på snipan är såkallad Hondurasmahogny även om den kan ha vuxit i något grannland. Bra mahogny är oerhört dyr om man måste byta ruttet trävirke och inte kan tänka sig att ersätta med gran eller fur och måla eller olja.
 
H heimlaga skrev:
Hur räknar du då?
Man bygger en hel 20 fots träbåt träfärdig utan beslag och motorinstallation för 4000 kronor i material. Glasfiber och harts för att bygga motsvarande glasfiberbåt kostar väl i dagsläget kring 20000 kronor.

Det kan hända att vi har olika syn på vad som är en normal reparation
Ja, reparation och nybygge är olika saker.
När jag köper t ex teak till min båt för reparationer är det 1000-1500kr per kvadratmeter.

En enklare reparation av en plastbåt kostar inte mer än materialet till en ny båt.

Nu pratar du kanske om små ekor gjorda av plank...

Jag pratade med en snubbe för runt 20 år sedan som byggde en segelbåt i mahogny, ca 30 fot, låg välseglande skärgårdsseglare. Totalt lade han ca en miljon på att bygga båten själv men då var det komplett med rigg, beslag, segel och motor. Jag gissar att halva kostnaden var skrovet.

Kanske betalar man 2000kr per kilo för polyester i Finland...
 
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.