Ni som rekommenderar att spola av allt, bygger ni hela badrummet som våtrumszon 1 då?
 
A ajn82 skrev:
Ni som rekommenderar att spola av allt, bygger ni hela badrummet som våtrumszon 1 då?
Japp
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Glasdörrarna slipper kalkfläckar om du drar av dem med en fönsterskrapa efter varje dusch.

Har man en lättstädad duschkabin så kan man ha kakel utan problem (så har vi på ena våningen). Plastmatta blir svår att hålla ren med åren.

Kakelfogar är inte så svåra att rengöra, kör med borste på skruvdragaren en gång i månaden och rengör med bikarbonat eller citronsyra. För hand blir man ju galen...
Jo på glasdörrar/kakel/fogar blir det ju en hinna av kalk, tvål, schamporester och skruvdragare med borste har jag kört med i flera år. Sen en sådan enkel sak som att alla snabbt spolar av dörrarna och väggarna innan man avslutar en dusch underlättar klart. En till liten detalj är att komma överens om att glasdörrarna ska stå på lite glänt är en till bra sak eftersom annars blir det ingen ventilation i duschhörnan. (när utsuget är i duschregionen)

Så jag kanske numera kör skruvdragaren med borste 1 gång/halvår på glasdörrarna samt väggar/fogar.
Snabbt och enkelt.
 
  • Gilla
16386 och 1 till
  • Laddar…
F
P paralun skrev:
Jo på glasdörrar/kakel/fogar blir det ju en hinna av kalk, tvål, schamporester och skruvdragare med borste har jag kört med i flera år. Sen en sådan enkel sak som att alla snabbt spolar av dörrarna och väggarna innan man avslutar en dusch underlättar klart. En till liten detalj är att komma överens om att glasdörrarna ska stå på lite glänt är en till bra sak eftersom annars blir det ingen ventilation i duschhörnan. (när utsuget är i duschregionen)

Så jag kanske numera kör skruvdragaren med borste 1 gång/halvår på glasdörrarna samt väggar/fogar.
Snabbt och enkelt.
Nån särskild borste?
 
Kan rapportera efter att ha städat mammas badrum med orginal plastmatta från 74. Upplever det som betydligt fräschare än vårt eget badrum med klinkers från 99. Ganska mörkt spräckligt mönster på golvet. Lite kalkavlagringar i duschen finns och spår efter tå-mördar-listen som togs bort på 80-taler.
De enfärgade väggarna visar smuts betydligt enklare (trots att dom är nyare)
 
  • Gilla
Hjaal och 3 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Eller så håller man sig till 1-2 duschar per år. Eller skaffar gymkort och duschar där istället.
Om man orkar arbeta så kan man alltid duscha på jobbet.
 
  • Haha
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
M martinradbo skrev:
Rätt stor skillnad på att det är välstädat och rent, kontra att man valt material där smutsen inte syns. Vilket är det du som trådskapare har tänkt dig?
Enligt punkt 2:
"Färgen på plastmatta eller kakel ska vara något som liknar smuts."
 
M maxmsm skrev:
Enligt punkt 2:
"Färgen på plastmatta eller kakel ska vara något som liknar smuts."
Plastmatta på golv och vägg i ett hörn, golvet är mörkt och väggen grå med ljusare fogar; beskrivs som lätt att rengöra men golvet syns lätt samla damm i hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är ett exempel på plastmatta på golv & vägg som funkar ok i ditt syfte. Dock syns damm på golvet om det samlats lite i hörnen så skulle satsat på aningen ljusare färg på golvet i det avseendet. Väggen har aldrig sett smutsig ut, och är mkt lätt att rengöra. Golvet likaså. Låg en annan plastmatta innan från när huset byggdes. Den behövdes såklart bytas pga ålder men såg aldrig smutsig ut. Så min åsikt ang plastmatta 👍
 
K kedjehus1973 skrev:
[bild]

Här är ett exempel på plastmatta på golv & vägg som funkar ok i ditt syfte. Dock syns damm på golvet om det samlats lite i hörnen så skulle satsat på aningen ljusare färg på golvet i det avseendet. Väggen har aldrig sett smutsig ut, och är mkt lätt att rengöra. Golvet likaså. Låg en annan plastmatta innan från när huset byggdes. Den behövdes såklart bytas pga ålder men såg aldrig smutsig ut. Så min åsikt ang plastmatta 👍
Absolut inte mitt syfte, jag är utbildad plattsättare och skulle aldrig få för mej att förorena ett badrum med plastmattor....
 
  • Haha
  • Älska
pacman42 och 3 till
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Absolut inte mitt syfte, jag är utbildad plattsättare och skulle aldrig få för mej att förorena ett badrum med plastmattor....
Jag trodde att jag svarade trådstartaren, sorry!
Ser inte mitt badrum som "förorenat" 😅. Är mycket nöjd med resultatet, men vi kan ha olika åsikter där 😉
 
  • Haha
maxmsm
  • Laddar…
F
M Mellanbarn skrev:
Kan rapportera efter att ha städat mammas badrum med orginal plastmatta från 74. Upplever det som betydligt fräschare än vårt eget badrum med klinkers från 99. Ganska mörkt spräckligt mönster på golvet. Lite kalkavlagringar i duschen finns och spår efter tå-mördar-listen som togs bort på 80-taler.
De enfärgade väggarna visar smuts betydligt enklare (trots att dom är nyare)
Gamla mattorna är kanske giftigare, som tryckingpregnerat var bättre förr.
 
G
S sinuslinus skrev:
Gör som Trafikverket och klä golv, väggar och tak med rostfri plåt och gör rent med högtryckstvätt.
Det hade ju varit drömmen.

Hoppas det blir mode snart.
 
Plastmatta är klart mer lättstädat, men känns inte lika "fixat" för det tycker jag klinker är trevligt.

Duschvägg, bygg en solid vägg för avskärmning i duschen. Ingen glasvägg, helst ingen dörr och dåslipper man en list som gulnar.

Allt i mellangrå

Vägghängd kommod och toastol utan spolkant.
Spegelskåp så man slipper ett separat skåp. Dörr utan ram så spegeln är snabbare att torka av.

Lära sig borsta tänderna med stängda läppar så det inte stänker...

Undvik vitt och svart. Undvik rostfritt (bättre med krom)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.