Jag har köpt ett hus som har en trappa mellan våningsplanen som är helt slut. Planen är att bygga en ny trappa. Det enda jag egentligen bryr mig om är att den inte ska knarra, någonsin. Så vilket är det bästa sättet att bygga den på isåfall? Det är en L-trappa om det spelar någon roll.
 
Metall?
 
Kattfan Kattfan skrev:
Metall?
Kanske bäst men jag vill göra den i trä. Stegen infrästa i vangstyckena ger väl större risk för knarr än att man sågar och lägger dom uppepå?
 
Jag tror inte det är möjligt att bygga en till hundra procent knarrfri trappa i trä. Det är betong du letar efter här.
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Eller överdimensionera som bara den...
Tror åxå på stål... men är nyfiken på hur en trappa är helt slut....
Min slutade knarra när jag riktade och drog i massa skruv
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Eller överdimensionera som bara den...
Tror åxå på stål... men är nyfiken på hur en trappa är helt slut....
Min slutade knarra när jag riktade och drog i massa skruv
Hela trappen rör sig när man går i den, den har suttit där sen början av 1900 så trappstegen har blivit skålade där man sätter fötterna. Dessutom så är det olika djup och höjd på stegen så jag kommer bli tokig av att gå i den.
Överdimensionera lät intressant, hur kraftigt tänker du då?
 
Har bara byggt småtrappor ,så det kan jag inte svara på.. men mät rita och fundera på vad som får plats... Och gå upp i material..
 
  • Gilla
Daniel__s
  • Laddar…
Dröm att ha knarrfri trappa. Våran knackar och knarrar om man går i mitten av trappan, kanske skulle försvinna med en liten regel längst med trappsteget undertill Som stabiliserar den. Inte gjort det men känns som om att det skulle hjälpa
 
Ska väl isåfall vara om man skruvlimmar och överdimensionerat allt samt i princip har den fristående (så den inte behöver hänga med i husets rörelser) men blir ingen lätt uppgift att bygga..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.