Har börjat renovering av toalett, kommer slå ihop gamla tvättstugan och toaletten och behöver då sätta igen en av frånluftsventilerna i taket, är det bara trycka upp lite isolering o täcka över?

Ett rum under renovering med en synlig frånluftsventil i taket, omgiven av träribbor och elektriska kablar. Golvet består av ljusa kakelplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det självdrag eller mekanisk frånluft?
Om mekanisk, är det bara mekanisk frånluft eller är det även mekanisk tillluft?
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
Har inte all info kring förutsättningarna, så du får gärna komplettera med mer info.

Bra frågeställning från Demmpa.

Ta det väldigt försiktigt med att sätta igen frånluftsventiler är mitt råd. Beroende på ditt ventilationssystem förstås,
 
  • Gilla
Lexington och 1 till
  • Laddar…
Om det är riktigt stor yta kan du behöva två ventiler.
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
Huset har självdrag med mekanisk frånluft i kök o badrum!
Badrummet kommer landa runt 9 kvm.
 
Antar att det är ett spirorör där innanför. Då behöver du sätta på ett ändlock, bara proppa i isolering kommer inte göra det tätt, speciellt inte med mekanisk frånluft.

Så ett sånt här i rätt dimension för ditt rör: https://www.byggmax.se/ändlock-p315038

Men först behöver du utreda frågan om det öht är lämpligt att stoppa ventilationen där.
 
Rivningsobjekt av vägg i bostad; exponerade träreglar och gipsskivor, angränsande till vitkaklat badrum med dusch, byggår 1973.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vägg under renovering med synliga träreglar, öppet utrymme till höger och ett badrum till vänster med kaklade väggar och dusch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär ser det ut idag, väggen i mitten ska alltså bort, utrymmet till höger är ungefär lika stort.
Inte spirorör utan eternitkanalen rakt upp, hus byggt -73.
 
Vad är det för typ av mekanisk frånluft I kök och badrum?

Den kanalen du vill sätta igen och den som blir kvar är det enskilda kanaler hela vägen eller går de ihop med någon kanal?
Var slutar kanalerna?

Kanalen du vill sätta igen går den bara rakt upp eller går den vågrätt enbit? Var och hur mycket i så fall?
Är det regnskydd på änden på ventilationskanalssmynningen?

Den du vill sätta igen verkar vara större kanal än vad befintliga frånluftsdonet Var.
Beroende på ålder på huset så kan det vara eternitkanal.
 
Frånluftdon är köksfläkt i köket och kommer sitta en pax-fläkt med konstant flöde i badrum.
Precis, det är eternitkanaler, den som ska sättas igen går rakt upp 40 cm men är sen lite vinklad, slutar uppe på taket och regnskydd finns, har suttit en pax-fläkt där innan, den högra kanalen går rakt upp på taket och regnskydd finns. Båda är enskilda kanaler.
 
Redigerat:
Sätta igen
Bilden visar en trävägg med ett cirkulärt utskuret hål, ledningar och en del av kakelgolvet undertill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Behålla
Ett runt hål inramat av träplanka i ett tak med ljusingång från ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jaha vad säger ni?
Sätta igen eller utreda vidare?
 
Såhär ser det ut på taket,
Två svarta takfläktar på ett hus, den större till vänster är för gästtoalett, kök och nuvarande toalett, den mindre till höger är för gamla tvättstugan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den stora till vänster kommer gästtoalett, kök och nuvarande toalett ut (den jag vill sätta igen). Den lilla till höger är gamla tvättstugan, den jag tänkt använda till nya toaletten.

Tre separata rör på ett tak; det stora till vänster för gästtoalett, kök och nuvarande toalett. Det lilla till höger är gamla tvättstugan för den nya toaletten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tre separata rör (gästtoalett, kök, toalett)

Närbild av tre separata rör på ett tak, två med rostiga kanter. Rören är för gästtoalett, kök och tvättstuga enligt inläggstexten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tvättstuga.
 
Hade det inte varit eternit hade jag velat ta bort kanalen, men nu har jag full förståelse för att du vill göra så lite som möjligt. Jag hade nog skurit till en passande plastbit och limmat tätt med sikaflex nere i badrummet och gjort något snarlikt där uppe med. Ser ju inte ut som att det kommer in vatten i ventilationen direkt.

Men det är knappast en korrekt lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.