Bowman
Sen vad gäller scheman.
Maskinen skall klara 1000kvm.
Jag har 5-600kvm fördelat på 5 områden. Dom flesta runt 100kvm.
Alla är ganska ”komplexa” med konstiga former.
Jag funderar på hur mycket man skall låta maskinen köra. Man kan ju liksom inte veta när den anser sig vara färdig.
Än så länge tycker jag den lämnar lite tofsar hör och där.
Men jag har inte heller haft scheman som rullat ett tag, utan mer 00–00 på en plats osv. Och testat lite här och där.

Men läser man på lite så är det ju vettigt att bara klippa så mycket som behövs, och det är ju självklart så håller maskinen längre med såklart. Men hur mycket behövs liksom.
Om maskinen har 12h på ett område, klipper den hela tiden då, eller kan den känna sig färdig innan av sig själv?

Detta gäller en 410xe Nera Epos.
 
Bowman Bowman skrev:
Sen vad gäller scheman.
Maskinen skall klara 1000kvm.
Jag har 5-600kvm fördelat på 5 områden. Dom flesta runt 100kvm.
Alla är ganska ”komplexa” med konstiga former.
Jag funderar på hur mycket man skall låta maskinen köra. Man kan ju liksom inte veta när den anser sig vara färdig.
Än så länge tycker jag den lämnar lite tofsar hör och där.
Men jag har inte heller haft scheman som rullat ett tag, utan mer 00–00 på en plats osv. Och testat lite här och där.

Men läser man på lite så är det ju vettigt att bara klippa så mycket som behövs, och det är ju självklart så håller maskinen längre med såklart. Men hur mycket behövs liksom.
Om maskinen har 12h på ett område, klipper den hela tiden då, eller kan den känna sig färdig innan av sig själv?

Detta gäller en 410xe Nera Epos.
Jag har 2 zoner och fördelat schemat mellan dem efter storlek, 06-10 resp. 10-22. Maskinen går hela passen fast den borde klarat av ytorna på mindre tid. Jag har följt kapaciteten angiven i manualen.
Har du följt det som står för din maskin nedan?
Skärmdump av manual som visar beräkning av schemainställningar för Automower® 310E NERA/410X NERA, inklusive driftkapacitet och exempel på scheman.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bowman
K Kane skrev:
Jag har 2 zoner och fördelat schemat mellan dem efter storlek, 06-10 resp. 10-22. Maskinen går hela passen fast den borde klarat av ytorna på mindre tid. Jag har följt kapaciteten angiven i manualen.
Har du följt det som står för din maskin nedan?
[bild]
Ah vad bra, den infon hade jag inte hittat än.
Tack, skall kolla och räkna på det.
 
Nu har jag lagt ett slingat område i den ena zonen där det har varit problem med satellitmottagning. Skall bli intressant i morgon och se vad som händer när klipparen skall klippa där för första gången efter denna nymodighet.
Aktiverat "Support via slinga" i Connect.
 
Bowman
K Kane skrev:
Nu har jag lagt ett slingat område i den ena zonen där det har varit problem med satellitmottagning. Skall bli intressant i morgon och se vad som händer när klipparen skall klippa där för första gången efter denna nymodighet.
Aktiverat "Support via slinga" i Connect.
Intressant :) berätta hur det går!
 
Bowman
Nån med 410xe nera epos som har hittat ”target height”?
 
  • Bruksanvisning med instruktioner för att justera klipphöjden och använda TargetHeight-funktionen på en Automower.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bowman Bowman skrev:
Nån med 410xe nera epos som har hittat ”target height”?
Finns inte på nera med epos
 
Bowman
S sevenfifty skrev:
Finns inte på nera med epos
Nej ok, skumt att det inte står vilken maskin det gäller i den manualen då.
Och konstigt att det inte finns då xe är ”premium” modellen med extra allt :)
 
Det skiljer på funktionerna om du har epos eller slinga, borde stå tydligare i bruksanvisningen
 
  • Gilla
Bowman
  • Laddar…
Bowman
S sevenfifty skrev:
Det skiljer på funktionerna om du har epos eller slinga, borde stå tydligare i bruksanvisningen
Japp ok, om man kört med slinga skulle det funka helt enkelt.
Undra vad anledningen är att den funktionen är avaktiverad med epos 🤔
 
Bowman
Det har ju blivit lite av en nera/EPOS tråd :)
Så jag tänkte kolla om nån vet hur man gör med en biyta?
Jag gjorde ett arbetsområde som inte kan nås med en transportväg, sen körde jag maskinen i detta område med inställningen ”tills batteriet är tomt” men maskinen körde till 30% kvar och klagade på att den inte hittade ”hem” sen..
Hittar ingenstans att markera att utan är en biyta.
Det är EPOS det gäller, och inte med kablar i marken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.