Ellagård Ellagård skrev:
Kunde du ställa bilen på tvären tillfälligt?
Det där var en jäkla bra idé faktiskt för det tror jag skulle gå!
 
siggebo siggebo skrev:
Jag "tappade" bilen på backen när jag skulle byta till vinterdäck i höstas och underlaget sluttade...ingen kom till skada men det blev en jäkla krånglig situation att ta sig ur. Rekommenderas inte.
Ajdå, vad var det ödesdigra misstaget du gjorde?
 
Även vår uppfart lutar lite, så jag har någon enstaka gång trixat in bilen på tvären. Funkade bra, lyfta med domkraft, stöttade med pallbockar och säkrade med en däcktrave, kändes säkert.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K kurlakarl skrev:
Ajdå, vad var det ödesdigra misstaget du gjorde?
Att inte sluta innan det var för sent 😅
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
K kurlakarl skrev:
Det där var en jäkla bra idé faktiskt för det tror jag skulle gå!
Den har påtalats några gånger i tråden redan...
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Den har påtalats några gånger i tråden redan...
Goda idéer tål att upprepas 👍
 
Jag har en lutande uppfart och skruvar ofta där.

Så länge man inte lyfter hela fram- eller bak-axeln samtidigt är det sällan överdrivet riskabelt.
 
  • Gilla
  • Wow
Sernando och 1 till
  • Laddar…
Att tänka på är att varken domkrafter eller pallbockar tål skjuvande laster så det är livsfarligt. En bekants bror dog i en liknande operation för 10år sedan...
 
  • Ledsen
  • Gilla
Gott1 och 1 till
  • Laddar…
T trojlee skrev:
Att tänka på är att varken domkrafter eller pallbockar tål skjuvande laster så det är livsfarligt. En bekants bror dog i en liknande operation för 10år sedan...
Jag köper en rejält kraftig garagedomkraft som skjuts in en bra bit under bilen (mittpunkten ligger en bra bit in på domkraften) och eftersom jag parkerar på tvären så är riskerna minimala. En vanlig domkraft som följer med bilen på plant underlag är en större risk!
 
MultiMan
Jag har haft incidenter med bilar på plan mark, särskilt om inte hjulen som är kvar på marken kan låsas på ett säkert sätt. Lutar det, underlaget löst och bilen är tung kan även det vara otillräckligt. Väldigt lätt att en domkraft tippar eller glider av beroende på vilken modell det är. Meckat i många herrans år men hade aldrig försökt lyfta ett fordon i backe utan spännband och talja runt träd som minimum. Behövs en väldigt liten rörelse på bilen för att domkraften ska fallera. Kan bli direkt livsfarligt.

Edit: Till min gamla BMW 535 följde det med en metallkil att sätta bakom lämpligt hjul för extra säkerhet, på plan mark. Jag har själv köpt dubbla sådana kilar till min nuvarande Saab 9-5 för att öka säkerheten, men det gäller fortfarande plan mark.

Edit 2: Erfarenhet är den viktigaste komponenten i detta. Har trådskaparen erfarenhet av att lyfta fordon så kan det gå bra. Saknas erfarenhet (och kanske även teoretisk kunskap om hur krafter verkar på föremål i olika situationer) så avråder jag att ens försöka. Man måste kunna göra en kvalificerad bedömning av hela situationen, inklusive bilens egenskaper, tyngd, viktfördelning, däck, mark, lutningens beskaffenhet (bomberad vägbana t ex), vilka säkerhetsanordningar som finns tillgängliga och vilken typ av domkraft som ska användas.
 
Redigerat:
  • Gilla
kurlakarl
  • Laddar…
Jag glömde skriva att jag naturligtvis har klossar (träkilar av regelmaterial) som jag sätter på den sida som inte skall lyftas.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Jag har haft incidenter med bilar på plan mark, särskilt om inte hjulen som är kvar på marken kan låsas på ett säkert sätt. Lutar det, underlaget löst och bilen är tung kan även det vara otillräckligt. Väldigt lätt att en domkraft tippar eller glider av beroende på vilken modell det är. Meckat i många herrans år men hade aldrig försökt lyfta ett fordon i backe utan spännband och talja runt träd som minimum. Behövs en väldigt liten rörelse på bilen för att domkraften ska fallera. Kan bli direkt livsfarligt.

Edit: Till min gamla BMW 535 följde det med en metallkil att sätta bakom lämpligt hjul för extra säkerhet, på plan mark. Jag har själv köpt dubbla sådana kilar till min nuvarande Saab 9-5 för att öka säkerheten, men det gäller fortfarande plan mark.

Edit 2: Erfarenhet är den viktigaste komponenten i detta. Har trådskaparen erfarenhet av att lyfta fordon så kan det gå bra. Saknas erfarenhet (och kanske även teoretisk kunskap om hur krafter verkar på föremål i olika situationer) så avråder jag att ens försöka. Man måste kunna göra en kvalificerad bedömning av hela situationen, inklusive bilens egenskaper, tyngd, viktfördelning, däck, mark, lutningens beskaffenhet (bomberad vägbana t ex), vilka säkerhetsanordningar som finns tillgängliga och vilken typ av domkraft som ska användas.
Bra svarat!! Tycker tråden hjälpt mig med olika överväganden. Ställde bilen på tvären och det var ju bra på sitt sätt, men uppfarten är egentligen inte bred nog för det. Tror att jag vid framtida arbete kommer stå i lutning ändå, men använda både kilar som låses på plats samt spännband som håller bilen. Sen använder jag ändå alltid förutom garagedomkraften även minst 1st pallbock och även något som fångar bilen ifall den halkar av stödpunkterna. Och jag arbetar aldrig under bilen utan att den står riktigt bra på flera bra punkter.
 
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
Cheesen
K kurlakarl skrev:
Bra svarat!! Tycker tråden hjälpt mig med olika överväganden. Ställde bilen på tvären och det var ju bra på sitt sätt, men uppfarten är egentligen inte bred nog för det. Tror att jag vid framtida arbete kommer stå i lutning ändå, men använda både kilar som låses på plats samt spännband som håller bilen. Sen använder jag ändå alltid förutom garagedomkraften även minst 1st pallbock och även något som fångar bilen ifall den halkar av stödpunkterna. Och jag arbetar aldrig under bilen utan att den står riktigt bra på flera bra punkter.
Jag bröt sönder en domkraft i vinter när jag lyfte bilen som stod i svag lutning. Bilen hade slirat ned i ett hål som jag inte kom loss ifrån. Under lyftet så ändras ju bilens vinkel och domkraften vek sig av snedlasten. Domkrafter är konstruerade för att lyfta rakt upp inte snett.
 
K kurlakarl skrev:
Mjukt underlag har jag inte? Uppfarten är asfalterad.
Asfalt kan vara riktigt mjuk om solen legat på länge, och har du otur sjuker enbart ena hörnet.

exempelbild
Närbild på asfaltsyta med fördjupningar och skador, där tryckmärken indikerar menyerad asfalt, särskilt när solen värmt ytan länge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.