Hej!

Min mor ska sälja sitt fritidshus.

Vi vet att det anlades en markbädd 2006 och att den ligger på vår grannes tomt, men vi vet inte exakt var. Detta är ett problem då vi behöver ordna ett servitut med vår granne inför försäljningen.

Jag förstår att jag bör kunna leta efter luftningsrör från markbädden, de har jag ännu inte funnit.

Mycket av marken närmast vår tomt brukas till jordbruk, antar att det är osannolikt att markbädden ligger under jordbruksmarken?

Har ni några tips på hur vi kan lokalisera markbädden?

Hur långt ifrån trekammarbrunnen är det lönt att leta efter luftningsrören?

Bifogar bild på hur det ser ut kring brunnen.

Tacksam för svar, David
 
  • Brunnslock är omslutet av buskar och träd på en grönskande tomt, med en bred stig på vänster sidan och en gul förpackning nära locket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trekammarbrunn omgiven av träd och gröna växter, grusgång bredvid, med diverse material och bräda lutad mot ett träd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grön gräsmatta med några blommor i förgrunden, omgiven av träd, med beteshagar och skog i bakgrunden. Ett vitt föremål syns till höger i bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är avloppet så nytt som 2006 bör det finnas ett avloppstillstånd hos kommunen. Kontakta miljöförvaltningen eller motsvarande och begär ut tillståndet! Där brukar anges hur avloppsanläggningen är konstruerad, ofta finns även en kartskiss.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Om det verkligen är en markbädd så borde det finnas flera rör som sticker upp om det är anlagt enligt svensk standard. Dels spolningsröret/ventilationsröret från spridarledningen (egentligen borde det finnas två sådana) samt dels motsvarande rör från utgående ledning (ett sådant). Är det istället en infiltration så borde bara två rör sticka upp, de från spridarledningen.

Det borde i båda fallen också finnas en fördelningsbrunn efter slamavskiljaren.

Saknas detta så är bädden inte anlagd enligt svensk standard vid tiden.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Claes Sörmland
Köp hem en rökbomb och lägg i slamavskiljaren. Proppa ledningen från huset så att röken inte går ut där och på med locket. Rök sipprar ut där markbädden ligger.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
david_sten david_sten skrev:
Hej!

Min mor ska sälja sitt fritidshus.

Vi vet att det anlades en markbädd 2006 och att den ligger på vår grannes tomt, men vi vet inte exakt var. Detta är ett problem då vi behöver ordna ett servitut med vår granne inför försäljningen.

Jag förstår att jag bör kunna leta efter luftningsrör från markbädden, de har jag ännu inte funnit.

Mycket av marken närmast vår tomt brukas till jordbruk, antar att det är osannolikt att markbädden ligger under jordbruksmarken?

Har ni några tips på hur vi kan lokalisera markbädden?

Hur långt ifrån trekammarbrunnen är det lönt att leta efter luftningsrören?

Bifogar bild på hur det ser ut kring brunnen.

Tacksam för svar, David
Är det en markbädd så måste det finnas utlopp nån stans
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.