..den maskin som kan funka är en blåsmaskin för isolering/lösull. Den verkar vara gjord lite annorlunda närmast fläkten. Dock brukar det vara förbjudet att suga spån med dessa när man hyr dom, då det åker in för mycket spik och annat hårt som kan skada maskinen.....
 
V vectrex skrev:
Jag tror nog mer att det handlar om vad man har för spånsug. Minst 4kW och minst 125mm slang, gärna 160mm. Sen får man ju ta det lite lugnt, en 200l säck fylls på 10 sekunder utan problem med den setupen.
Givetvis är det en fråga om storlek. Tillslut har den ju hjul, hytt och ratt....:)

Jag har något som liknar denna:

https://www.duabhuset.se/index.php?...B4hYqmc_R-V1V10poqminwJgcpXh0xdxoCdeMQAvD_BwE

Det blir stopp i insuget till proppellern. Man skulle förstås kunna modifiera det för att få det att funka bättre, men, skyffel är en rätt bra grej faktiskt.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Givetvis är det en fråga om storlek. Tillslut har den ju hjul, hytt och ratt....:)

Jag har något som liknar denna:

[länk]

Det blir stopp i insuget till proppellern. Man skulle förstås kunna modifiera det för att få det att funka bättre, men, skyffel är en rätt bra grej faktiskt.
Ja, den där har jag ägt och det är en rätt klen historia. Dessutom har den ett idiotiskt galler framför insuget till impellern. Det första jag gjorde var att klippa bort detta galler, som gjort för att få stopp.
 
Har lagt in flexslang i ett bjälklag och behövde då suga ut kutterspån ut bjälklaget. Eftersom detta var inomhus i närheten av möblerade ytor behövde jag få sugen att fungera.

Med galler kvar gick det lika halvbra som sist jag provade, ständiga stopp. Utan galler gick det däremot skitbra och även lite längre pinnar försvann smidigt. Flaskhalsen blev nu iställlet storleken på säcken, men det var helt klart värt besväret och modifikationen för att kunna suga rent, nästintill dammfritt.
 
  • Gilla
Kristina J
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Har lagt in flexslang i ett bjälklag och behövde då suga ut kutterspån ut bjälklaget. Eftersom detta var inomhus i närheten av möblerade ytor behövde jag få sugen att fungera.

Med galler kvar gick det lika halvbra som sist jag provade, ständiga stopp. Utan galler gick det däremot skitbra och även lite längre pinnar försvann smidigt. Flaskhalsen blev nu iställlet storleken på säcken, men det var helt klart värt besväret och modifikationen för att kunna suga rent, nästintill dammfritt.
Du skulle inte ha möjlighet att länka till motsvarande maskin som du har kört med ? Duab länken från 2019 fungerar ej längre
 
Den fungerar när jag klickar på den? Men, googla ”spånsug fm300” så hittar du.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Den fungerar när jag klickar på den? Men, googla ”spånsug fm300” så hittar du.
Ja nu funkar länken även för mig, tack för svar!
 
Jag har också börjat med utsugning av sågspån (kan inte utesluta att jag är ett spån själv). Det ligger minst 3 decimeter sågspån på trossbotten över farstun till köket. Dessutom har inre väggen mot köket en omfattande rötskada efter att det regnat in i årtionden. Man kan plocka bitar ur timret. Det är pärlspont på innertak och väggar i en del utrymmen, som ett litet skafferi. Där är också rötskadan. Den upptäcktes i november 2022. Alldeles intill rötskadan var takvirket ruttet och det gick lätt att ta ner det, men längre in var det friskare.

Har använt äldre dammsugare från 2010 för att suga bort spån, men påsen blir full väldigt snabbt. Har även hittat mögel bland sågspånet. Funderar på att köpa Biltemas grovdammsugare med 30-litersbehållare, men ekonomin är dålig efter hösten 2023:s stora översvämning i husets källare, varvid omkring 50 000 kr bara flöt bort...

Hela farstun skulle behöva en totalrenovering. Även i väggarna finns det sågspån. Skulle behöva ut med det och in med isolering och laga rötskadan. Vet inte om jag ska fortsätta mitt jobb för en sågspånsfri farstu. Är lite rädd för att få sorkfeber. Det går att öppna en taklucka och klättra upp på trossbotten, men jag vet inte. Det är instängt, mörkt och dammar utav h-vete om man bara rör sig där. Finns ingen ventilation, inget fönster. Takvirket är mörkt, vet ej om det kan vara fuktskadat. Takplåten har mossbeläggning. Tyvärr står två stora lönnar alldeles för nära huset, därav mossan. Dessa skulle fällas, har stått där sedan huset byggdes.

Fönstren på övervåningen är original från 1902, skulle bytas. Finns dock inget vatten eller värme där, men fönstren är usla. En del väggar har (eller hade) bara tunn papp, bakom är det timmer. Vem kunde inte hålla sig från att riva ner pappen? Nu ser det hemskt ut. Att jag inte kan låta bli. I en garderob hade man skrivit på timret: ’’Här spändes papp den 15 augusti 1919.’’ Intressant.

Jag sammanfattar: Bor i hus på landet med stora renoveringsbehov. Rötskador både inomhus och på fasaden. Har upptäckt röta på norrsidan med trä i pulverform och kryp som tittade fram. Såg ut som myror, kan ha varit något annat. Vissa väggar är i skriande behov av att målas, men pengar finns ej. Med målning och byte av delar av fasaden bedömer jag att huset behöver renoveras för omkring en halv miljon. Behoven för ekonomibyggnaden kan vi ta en annan gång...
 
Låter som att du har ett rejält projekt framför dig för själva spånsugandet är ditt minsta problem.

Med så mycket som är ruttet, se till att få en god överblick så att du kan börja i rätt ände, och kanske också för att säkerställa att detta verkligen är något att ge sig på…. Även om man jobbar själv kostar renovering pengar. Tar du hjälp av hantverkare är din halvmiljon borta på nolltid….
 
MathiasS MathiasS skrev:
Låter som att du har ett rejält projekt framför dig för själva spånsugandet är ditt minsta problem.

Med så mycket som är ruttet, se till att få en god överblick så att du kan börja i rätt ände, och kanske också för att säkerställa att detta verkligen är något att ge sig på…. Även om man jobbar själv kostar renovering pengar. Tar du hjälp av hantverkare är din halvmiljon borta på nolltid….
Jaa, det är en fråga man måste fundera på. Jag har ju inga skills som snickare själv, bortsett från att jag hittar ställen där det är dåligt och river. Det är ju inte så smart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.