F FEL007 skrev:
Längre duschslang så att det går att spola av badrummet ordentligt.
Jag brukar koppla på en förlängningsslang när jag storstädar. En vanlig duschslang med en ”dubbelhanenippel”.

Metallisk dubbelhanenippel för duschslangförlängning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Några frågor,
Vad är det som är tidsödande med att rengöra fogarna?
Inga problem hos oss, vi skrapar och torkar alltid upp vattnet efter dusch.

Varför menar du att du får tandkrämsstänk på spegeln om du har skåp bakom?
Luta dej inte mot spegeln när du borstar så slipper du problemet.

Vad är det som är bättre med vägghängd toalettstol?
Vi har som står på golvet och jag har köpt samma typ till huset som jag håller på att renovera.

Varför bara takdusch eller bara munstycke med slang?
Jag har båda i mitt badrum och trivs med det men sambon har bara slang med handtag och vill inte ha takdusch.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K kedjehus1973 skrev:
Hänger på det positiva med plastmatta. Frågan var om det ska vara lättstädat, då är det ett utmärkt val.
Duschdraperier (som inte hänger för högt och blir jobbiga att ta ner) är lättare att rengöra (tvätta) än dörrar.
Eventuell matta ska också vara lättvättad.
Minska för övrigt andra former av textilier/håll nere antalet handdukar som är framme. Dammar annars. Tvättkorg i annat rum t.ex.
Blir också lägre tröskel att städa om städsakerna redan finns i något skåp i badrummet än någon annanstans i huset.
Skippa duschdraperiet helt och hållet istället, jag har inget och rakar av vattnet från golvet och torkar av med handduk efter duschen.
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Skippa duschdraperiet helt och hållet istället, jag har inget och rakar av vattnet från golvet och torkar av med handduk efter duschen.
Fast det blir ju ett extra städmoment efter varje dusch, istället för att tvätta ett draperi mer sällan.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
K kedjehus1973 skrev:
Fast det blir ju ett extra städmoment efter varje dusch, istället för att tvätta ett draperi mer sällan.
Det extra städmomentet tar ca en minut.
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
namnbyte
På glasdörrarna tar du bilwax, alternativt sköljer med kallt vatten efter varje dusch så slipper du kalkfläckar. Samma gäller alla kromade detaljer

På de kromade detaljerna kan du även ta autosol, blir en skyddande och vattenavvisande hinna
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Rätt stor skillnad på att det är välstädat och rent, kontra att man valt material där smutsen inte syns.
Vilket är det du som trådskapare har tänkt dig?

Jag är själv inte pedant men vill att det ska gå fort när man väl städar.
För mig innebär det:
* Stora klinkerplattor (färre fogar) och de ska vara blanka. Gärna även hyfsat slätt kakel på väggar.
* Vägghängd toa där hela fixturen får plats i väggen, alltså inte ngn "hylla" ovanpå.
* Inga prylar på golvet. Ev toaborste, sophink ska hänga på väggen.
* INGA prylar på bänk/handfat. Tvålcistern som sitter på väggen. INGET annat tjafs framme.
* De prylar som ändå är ofrånkomliga ska ligga i kommodens lådor eller i spegelskåpet.
* Självklart inga synliga rör, men det är ju en självklarhet ;-)

Lycka till!
 
  • Gilla
Workingclasshero och 5 till
  • Laddar…
Glasdörrarna slipper kalkfläckar om du drar av dem med en fönsterskrapa efter varje dusch.

Har man en lättstädad duschkabin så kan man ha kakel utan problem (så har vi på ena våningen). Plastmatta blir svår att hålla ren med åren.

Kakelfogar är inte så svåra att rengöra, kör med borste på skruvdragaren en gång i månaden och rengör med bikarbonat eller citronsyra. För hand blir man ju galen...
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag brukar koppla på en förlängningsslang när jag storstädar. En vanlig duschslang med en ”dubbelhanenippel”.

[bild]
Nu snackar vi. Skriver ner detta på önskelistan och skickar till tomten.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Glasdörrarna slipper kalkfläckar om du drar av dem med en fönsterskrapa efter varje dusch.

Har man en lättstädad duschkabin så kan man ha kakel utan problem (så har vi på ena våningen). Plastmatta blir svår att hålla ren med åren.

Kakelfogar är inte så svåra att rengöra, kör med borste på skruvdragaren en gång i månaden och rengör med bikarbonat eller citronsyra. För hand blir man ju galen...
Jag tycker att vår duschkabin är ett under av svårstädadhet. Massvis med profiler av olika material och springor mellan skjutdörr och dess skena som är omöjliga att komma åt. Sen vill man inte tänka på hur det kan se ut under kabinen 😢 hade mycket hellre tagit vilken dusch med duschvägg eller draperi som helst.

Annars:
- Toalett utan spolkant, vägghängd med inbyggd cistern utan ”inbyggnadslåda”
- blanka/glatta material (avvägning halkmotstånd så att man inte trillar, men en plastmatta med högt halkmotstånd är mer svårstädad.
- vår 14 år gamla plastmatta är svår att städa lite eftersom den blivit ”sträv”, överväg storformatsklinker
- väggmontera och håll golvet fritt och skaffa robotdammsugare
- skaffa inte barn
- enkla geometrier på blandare
- beröringsfri tvättställsblandare?
- spilld tvål ska ha fall ned till avloppet (oavsett vägghängd pump, fristående tvålflaska eller hårdtvål

Finns nog mycket mer, du har fått bra tips redan också
 
Spegeldörrar till skåpet behöver inga knoppar. De finns med fasade kanter nertill så man får upp pekfingret bakom och kan öppna.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klaugust Klaugust skrev:
Jag tycker att vår duschkabin är ett under av svårstädadhet. Massvis med profiler av olika material och springor mellan skjutdörr och dess skena som är omöjliga att komma åt. Sen vill man inte tänka på hur det kan se ut under kabinen 😢 hade mycket hellre tagit vilken dusch med duschvägg eller draperi som helst.
Vi hittade en billig på Bauhaus för några år sedan som är lättstädade. Den har en dropplist som man måste rengöra med tops ett par gånger per år (på utsidan), men i övrigt är det bara glas, glasfiber (bunken) och avloppssilen som behöver omvårdnad. Under har jag aldrig rengjort, det går inte utan att ta ut kabinen och det syns inte. Den dagen, den sorgen...

Jämfört med duschhörnan i kakel på den andra våningen är kabinen en dröm att rengöra.
 
namnbyte namnbyte skrev:
På glasdörrarna tar du bilwax, alternativt sköljer med kallt vatten efter varje dusch så slipper du kalkfläckar. Samma gäller alla kromade detaljer

På de kromade detaljerna kan du även ta autosol, blir en skyddande och vattenavvisande hinna
Jag testade Turtle Rain Off på dörrarna i sambons badrum med mycket gott resultat, bara att spola av och torka med en handduk.
 
  • Gilla
namnbyte
  • Laddar…
F
S Snickargårn skrev:
Verkar som du borde duscha utomhus 😅
Eller så håller man sig till 1-2 duschar per år. Eller skaffar gymkort och duschar där istället.
 
kisumisu
G Gamern skrev:
Som rubriken lyder så är jag ute efter att få ett riktigt lättstädat badrum. Med minsta möjliga insats ska det ändå kännas som att badrummet nästan alltid är rent och nystädat.

För att förtydliga vad jag menar:
1. Klarglas i duschen ser superfräscht ut när man nyligen kört fönsterputs på den. Men två duschar senare så ser det snarare smutsigt ut.
2. Blankpolerad mässing i kranen. Asfint. Blir fläckig/brunaktig väldigt snabbt pga att det är mässing.

Jag är alltså inför kommande badrumsrenovering ute efter materialval och lösningar som minimerar städinsatsen. Jag ämnar fortfarande städa lagom ofta. Jag är inte äcklig :)

Jag kommer inte få igenom alla förslagen med min partner men lyckas jag med hälften så är jag supernöjd. Det är jag som ansvarar för att städa badrummen hemma.

Vad jag kommit på hittills:
  • Plastmatta istället för kakel (pga tidsödande att rengöra fog)
  • Färgen på plastmatta eller kakel ska vara något som liknar smuts.
  • Inga öppna hyllor, endast skåpsdörrar
  • Inget skåp bakom spegeln. Då kan spegeln hamna närmare väggen och därmed längre bort från tandkrämsstänk.
  • Om man ändå måste ha spegelskåp så ska dörrknoppen sitta på en yta som inte är spegel (man vill undvika kladdiga fingrar som tar på spegeln)
  • Materialval till kranar, krokar etc: matt, borstad stål.
  • Kommoden ska gå hela vägen ned till golvet (någon form av sparksockel).
  • Vägghängd toalettstol.
  • Duschplatsen ska vara i badkaret, om man ska ha badkar.
  • Duschen ska antingen endast ha takdusch eller sådant munstycke med slang. Inte båda två.
  • Dold rördragning där det är möjligt.

Tacksam för alla ideer! Jag är inte ute efter det mysigaste badrummet. Jag är ute efter det lättstädade badrummet :)
Jag säger bara golbrunn så kan du bara spola av allt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.