Hej!

Vi har precis flyttat in i ett 70-tals hus, och det är första gången vi äger ett hus så det är mycket som man är en riktig newbie på. Det mesta går att lösa med hjälp av vänner och familj men det finns en sak som vi inte riktigt blir kloka på hur vi ska göra med..

Vi har nämligen en stor balkong, där tidigare ägare på tidigt 00-tal byggt ett fint inglasat uterum på, närmst husväggen. Vi älskar det där uterummet men har märkt att det rinner in vatten under skjutdörrarna. Det lutar ner från husväggen mot skjutdörrarna, men tyvärr verkar det luta även mot skjutdörrarna från andra sidan, alltså från balkongräcket och inåt. Vilket gör att vatten helt enkelt samlas kring skenan till uterummet. Hoppas ni hänger med på vad jag menar🙈

Det jag undrar är väl lite hur vi räddar detta. Det är betonggolv utan trall där just nu. Planen är att lägga trall men känns ju verkligen som man vill få bukt med detta problemet först.
Kan man tex göra en liten lutning från skenan/skjutdörrarna i form av cement eller spackel? Eller, vad har ni för tips? Tar tacksamt emot allt🙏🏻 Är ute efter en bra och långsiktig lösning som inte är alltför svår att genomföra på egen hand.
 
Redigerat:
Hej och välkommen till forumet ,

En bild i sådana här lägen underlättar oftast vid råd och funderingar

Mvh
 
  • Gilla
kedjehus1973
  • Laddar…
R Rickard.lj skrev:
Hej och välkommen till forumet ,

En bild i sådana här lägen underlättar oftast vid råd och funderingar
R Rickard.lj skrev:
Hej och välkommen till forumet ,

En bild i sådana här lägen underlättar oftast vid råd och funderingar

Mvh
Tack:)

Ska bifoga bild! Glömde ju det ser jag nu!
 
  • En regnblöt altan med glasväggar till vänster och mörka plankstaket runtom. I fjärran syns ett rött hustak och grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Absolut går det att lösa , men om du skall få bort vattnet som bör du ha 2 cm från glas partiet och utåt , industri utomhus spackel , hur mycket kan du höja mot glaset utan att de känns konstigt ?
 
R Rickard.lj skrev:
Absolut går det att lösa , men om du skall få bort vattnet som bör du ha 2 cm från glas partiet och utåt , industri utomhus spackel , hur mycket kan du höja mot glaset utan att de känns konstigt ?
Tack för svar!

Mätte under glaspartiet nu, där är det en regel och tjärpapp som ligger underst på 6 cm och sen kommer dörr/glaspartiet där skjutdörrarna öppnas 2 cm upp. Där är tänkt att ha trall som ska vara 5 cm (med regel inräknat) så då borde alltså ha 3 cm tillgodo för att få till en lutning. Räcker det, tro? Borde ändå göra skillnad.

För nån som inte kan ett skvatt om detta:
- Vad är det för skillnad på betongspackel och industrispackel? Kan man använda betongspackel istället? Vi behöver nämligen spackla i källaren också, på betong, så min tanke var om man kunde använda samma spackel för båda. Verkar finnas betongspackel som passar på inne och ute, men dom kanske inte är optimala?
- Vilka verktyg behöver jag?
- Hur får jag detta slätt och fint, och i rätt lutning?
 
  • Gilla
Rickard.lj
  • Laddar…
M mkchris skrev:
Tack för svar!

Mätte under glaspartiet nu, där är det en regel och tjärpapp som ligger underst på 6 cm och sen kommer dörr/glaspartiet där skjutdörrarna öppnas 2 cm upp. Där är tänkt att ha trall som ska vara 5 cm (med regel inräknat) så då borde alltså ha 3 cm tillgodo för att få till en lutning. Räcker det, tro? Borde ändå göra skillnad.

För nån som inte kan ett skvatt om detta:
- Vad är det för skillnad på betongspackel och industrispackel? Kan man använda betongspackel istället? Vi behöver nämligen spackla i källaren också, på betong, så min tanke var om man kunde använda samma spackel för båda. Verkar finnas betongspackel som passar på inne och ute, men dom kanske inte är optimala?
- Vilka verktyg behöver jag?
- Hur får jag detta slätt och fint, och i rätt lutning?
Det som är viktigt är att hitta ett spackel som funkar ute och tål frosten ,

Ja har du 2 cm fall på denna delen så kommer de räcka gott ,,

De du kan göra är att göra kilar av en läkt , som du spacklar emot och bara har kanske små fack på 1 m bredda ,

Betong hink och en bra betong visp , vattenpass , tandspackel spade , silikon ,

För att klargöra så är detta inte ett superlätt projekt om du inte har någon erfarenhet om detta sedan innan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.